Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Förskottsbetalningar och Kundförluster Tradera

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97293
    Dharma
    Deltagare

    Hej alla kunniga e-handlare!

    Jag ska börja sälja på Tradera och har lite problem med att förstå hur jag ska bokföra kundernas köp. Jag bokför enligt faktureringsmetoden.
    Jag kommer inte erbjuda fakturering, de flesta kommer betala via bankgiro innan jag skickar varan så det måste räknas som betalning i förskott då väl?

    1) Hur ska jag dubbelbokföra förskottsbetalning?

    Ska jag endast bokföra när betalningen kommer in och inte när auktionen avslutas (när ordern är lagd)?

    2) Hur ska jag bokföra när en kund inte betalar?

    Enligt min erfarenhet är det ca 5% av Tradera-kunderna som varken betalar eller tar kontakt/är kontaktbara, med den volym jag tänker ligga på i försäljning blir det 200-300st ordrar per månad som jag vill kunna “bokföra bort” så jag kan sälja varan till någon som faktiskt betalar.

    Eftersom det ej finns någon faktura kan jag inte göra en kreditfaktura, ska jag då bokföra det som en kundförlust?
    Jag har läst runt lite om att bokföra kundförlust och det verkar väldigt seriöst från Skatteverkets sida, varje enskilt fall ska granskas och det ska bero på konkurser eller utmätning av Kronofogden som visar på brist på tillgångar? Det funkar ju inte på 200-300 fall i månaden där det dessutom rör sig om små summor under 100-lappen.

    Tacksam för svar!

    #135514
    Parvelito
    Deltagare

    Traderaförsäljning bokför jag inte förrän betalningen kommer, av precis de skäl som du anger. Folk betalar inte. Det blir en order i mitt system, och när betalningen kommer så skapas det en faktura, som sedan bokförs som betald.

    Sådant som inte betalas bokförs inte alls, utan de beställningarna makulerar jag efter en månad.

    #135528
    Dharma
    Deltagare

    @Parvelito 33757 wrote:

    Traderaförsäljning bokför jag inte förrän betalningen kommer, av precis de skäl som du anger. Folk betalar inte. Det blir en order i mitt system, och när betalningen kommer så skapas det en faktura, som sedan bokförs som betald.

    Sådant som inte betalas bokförs inte alls, utan de beställningarna makulerar jag efter en månad.

    Det låter onekligen enklare. Problemet jag då får är att ordernummerföljden bryts, eftersom jag använder Sello som ger varje mottagen order löpande ordernummer, om jag då bara sparar underlag för de ordrar som blir betalda förlorar jag de nummer för de som ej blir betalda.

    Kan jag göra ett separat dokument varje vecka/månad och samla de makulerade orderna där möjligtvis?

    Har ingen större lust att sitta och knappa in uppgifter för 100-150 ordrar varje dag när jag kan få underlag till dessa med ett enkelt knapptryck i Sello :(

    #135532
    Parvelito
    Deltagare

    Det där är något du får ta med Sello, de borde väl kunna ordna en status som heter “makulerad”, men att man behåller ordernumret.

    #135533
    Dharma
    Deltagare

    @Parvelito 33779 wrote:

    Det där är något du får ta med Sello, de borde väl kunna ordna en status som heter “makulerad”, men att man behåller ordernumret.

    Det kanske de kan, ska höra med dem. Tack så mycket för hjälpen :)

    #136378
    Tusen
    Medlem

    Ursäkta att jag kapar tråden :)

    Jag känner att jag inte är riktigt hemma på bokföringsdelen så jag måste fråga hur det går till vid försäljning på tradera.

    Ponera att ma gör en försäljning via Tradera, använder SPCS och kör faktureringsmetoden.

    Är det så här bokföringen ska gå till då?:
    1. Skapa en order i SPCS (bör man ange fullständiga uppg. som hela namnet och adressen. Eller räcker möjligtvis “traderaförs.nr”?)
    2. Ordrar som betalas skapar man en faktura av.
    3. Efter fakturan är skapad gör man inbetalningen i SPCS.
    4. Faktura- inbetalningsjournaler skrivs ut ex. varje vecka?

    Ska varje enskild orderbekräftelse hos tradera och varje enskild inbetalning hos payson/banken också skrivas ut? (Blir en den papper:rolleyes:)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.