Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2012-02-02, 17:11
Novis
http://www.blingskal.com

Reg.datum: Feb 2012
Standard Frågor kring Norge/EG försäljning

Har precis suttit ett par timmar och sökt runt och läst lite om vad som gäller för försäljning till Norge egentligen. Nu till mina frågor, ska man behandla alla EG länder likadant som Norge eller är Norge ett ytterliggare specialfall?

Ska man fakturera moms eller inte? Jag har fått uppfattningen att man ska göra det om det faller under tullgränsvärdet för respektive land. Men för t.ex Norge är det 200 NOK, de varor vi säljer är oftast under det med ganska god marginal, men kunder kan ju beställa flera saker eller produkter som kommer över det. Hur ska jag hantera det då? För jag vill ju ha ett enhetligt system antingen debiteras de moms eller inte.

Sedan ni som skickar produkter till Norge med brev, ska de deklareras något speciellt? (CN23?) Vad kryssar man egentligen i på en CN23 när det är en ren försäljning? Annat? Angående rabattfrimärken, om man använder de till Norden går breven som express-brev då? Hur gör ni med eventuell bevisning att ni skickat produkten till Norge?

En bokföringsfråga på detta om man nu säljer till kunder som inte ska betala moms, ska de periodredovisas? Eller gör man endast det i deklarationen?

Tror de var allt för nu (: Vet inte om detta är rätt forumdel heller... Och hej på er alla förresten (:
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 20:32
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Jag kan inte svara på allt men lite kanske.

http://www.swedishtrade.se/sv/export...mportavgifter/

Så står det här:

Vid import till Norge är det endast för livsmedel, kläder och vissa andra textilvaror som tull tas ut.

http://www.skatteverket.se/foretagor...c80005265.html

Så står det där:

Besökare från Norge eller Åland

Är köparen bosatt i Norge eller på Åland ska båda två av följande villkor vara uppfyllda för att köparen ska få tillbaka momsen:

priset på varan är lägst 1 000 kr exklusive moms
varan har förts till Norge eller Åland inom 14 dagar efter inköpet och moms har betalats där.

Beloppsgränsen på 1 000 kr exklusive moms får tillämpas också på en grupp av varor som normalt utgör en enhet, t.ex. en servis.

Så betalas momsen tillbaka

Köparen kan få tillbaka momsen i efterhand av den affär där varan köptes. Det finns inte någon skyldighet för svenska affärer att tillämpa systemet. Om du som säljare vill utnyttja möjligheten ska köparen betala momsen för varan i sitt hemland. En handling som visar att köparen betalat momsen i hemlandet ska skickas till affären där varan köpts.

Köparen kan också ge affären i uppdrag att skicka varan till en adress i Norge eller på Åland. Det blir då, oavsett varans pris, vanlig export och affären tar inte ut någon moms.

Citat:
Ursprungligen postat av blingskal.com Visa inlägg
Har precis suttit ett par timmar och sökt runt och läst lite om vad som gäller för försäljning till Norge egentligen. Nu till mina frågor, ska man behandla alla EG länder likadant som Norge eller är Norge ett ytterliggare specialfall?

Ska man fakturera moms eller inte? Jag har fått uppfattningen att man ska göra det om det faller under tullgränsvärdet för respektive land. Men för t.ex Norge är det 200 NOK, de varor vi säljer är oftast under det med ganska god marginal, men kunder kan ju beställa flera saker eller produkter som kommer över det. Hur ska jag hantera det då? För jag vill ju ha ett enhetligt system antingen debiteras de moms eller inte.

Sedan ni som skickar produkter till Norge med brev, ska de deklareras något speciellt? (CN23?) Vad kryssar man egentligen i på en CN23 när det är en ren försäljning? Annat? Angående rabattfrimärken, om man använder de till Norden går breven som express-brev då? Hur gör ni med eventuell bevisning att ni skickat produkten till Norge?

En bokföringsfråga på detta om man nu säljer till kunder som inte ska betala moms, ska de periodredovisas? Eller gör man endast det i deklarationen?

Tror de var allt för nu (: Vet inte om detta är rätt forumdel heller... Och hej på er alla förresten (:
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 20:35
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
@StoraKahuna

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Öström Visa inlägg
Jag kan inte svara på allt men lite kanske.

http://www.swedishtrade.se/sv/export...mportavgifter/

Så står det här:

Vid import till Norge är det endast för livsmedel, kläder och vissa andra textilvaror som tull tas ut.

http://www.skatteverket.se/foretagor...c80005265.html

Så står det där:

Besökare från Norge eller Åland

Är köparen bosatt i Norge eller på Åland ska båda två av följande villkor vara uppfyllda för att köparen ska få tillbaka momsen:

priset på varan är lägst 1 000 kr exklusive moms
varan har förts till Norge eller Åland inom 14 dagar efter inköpet och moms har betalats där.

Beloppsgränsen på 1 000 kr exklusive moms får tillämpas också på en grupp av varor som normalt utgör en enhet, t.ex. en servis.

Så betalas momsen tillbaka

Köparen kan få tillbaka momsen i efterhand av den affär där varan köptes. Det finns inte någon skyldighet för svenska affärer att tillämpa systemet. Om du som säljare vill utnyttja möjligheten ska köparen betala momsen för varan i sitt hemland. En handling som visar att köparen betalat momsen i hemlandet ska skickas till affären där varan köpts.

Köparen kan också ge affären i uppdrag att skicka varan till en adress i Norge eller på Åland. Det blir då, oavsett varans pris, vanlig export och affären tar inte ut någon moms.
Så om de handlar för MER än 1000 så ska de få det momsfritt, är det korrekt uppfattat?
  #4 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 20:57
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

(Det som Jimmy hittat handlar om norrmän och ålänningar besöker Sverige och handlar fysiskt i en butik här).

Kunder i Norge skall inte betala svensk moms, men du måste kunna bevisa att varan lämnat landet. En vanlig icke spårbar brevförsändelse är oftast inte tillräckligt för att Skatteverket skall godkänna att du inte debiterar moms. På den lilla gröna etiketten fyller du i varuvärdet exkl moms. Om sedan det norska tullverket vill debitera moms av sina landsmän så är det deras sak.

Rabattfrimärken gäller som A-post.
Samma procedur gäller också Åland.

Till länder som är med i EU skall du debitera svensk moms.

Försäljning inom EU och utanför EU redovisas lämpligast tillsammans med all annan svensk moms.
  #5 (permalink)  
Gammal 2012-02-07, 09:14
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Standard

Ja du ser vilken bra koll man har

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
(Det som Jimmy hittat handlar om norrmän och ålänningar besöker Sverige och handlar fysiskt i en butik här).
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2012-02-07, 18:16
Novis
http://www.blingskal.com

Reg.datum: Feb 2012
Standard

Okej då är lite saker utreda. Ingen moms skall debiteras för EG länder som ej är med i EU. De ska redovisas på ett separat konto. Men för att det ska fungera med skatteverket måste paketet vara spårbart. Men hur löser jag det? Säljer produkter som inte riktigt tål de påslaget i frakt avgifter för att ha råd att skicka utomlands spårbart...
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2012-02-07, 19:00
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se

Standard

Ett tips kan vara att sluta sälja piratkopior innan ni ger er in i Norge =)
  #8 (permalink)  
Gammal 2012-02-12, 12:00
Har Ehandel.se som hobby
www.youfixit.se

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Skinza, istället för att klanka ner på din konkurrent HELT off topic, kan du väl bidra lite till diskussionen?

On topic:

Blingskal.dk är ledigt. Köp den och börja sälja i Danmark istället, har en känsla av att det kan vara lite lättare.
  #9 (permalink)  
Gammal 2012-02-12, 12:21
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av basse1985 Visa inlägg
Skinza, istället för att klanka ner på din konkurrent HELT off topic, kan du väl bidra lite till diskussionen?

On topic:

Blingskal.dk är ledigt. Köp den och börja sälja i Danmark istället, har en känsla av att det kan vara lite lättare.
Jag och Blingskal har redan tagit den här diskussionen där jag förklarat att jag sade det för hans eget bästa inte för att vara elak, så vi har haft en bra konversation där vi har diskuterat detta.

Edit: Såklart är det ett öppet forum och då får man definitivt diskutera! Blev bara lite smått irriterar när du trodde att jag skrev det jag gjorde för att klanka ner =)

Senast redigerad av skinza.se den 2012-02-12 klockan 12:47.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2012-02-12, 12:31
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Standard

Bra

Nej, men det är klart att det blir inblandning när man skriver så på ett forum.

Men bra att ni pratat med varandra

Citat:
Ursprungligen postat av skinza.se Visa inlägg
Jag och Blingskal har redan tagit den här diskussionen där jag förklarat att jag sade det för hans eget bästa inte för att vara elak, så vi har haft en bra konversation där vi har diskuterat detta.

Sedan är väl detta något mellan oss två? Det blir ju inte direkt bättre att du blandar in dig i det hela...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är