Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Leverantör reglerar den fria konkurrensen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97291
    Lajt
    Deltagare

    Hej!
    Försöker fatta mig kort.
    Har en svensk leverantör som jag beställt ett flertal olika produkter flera gånger. Denna leverantör vägrar att fortsätta leverera varor till mig då de anser att jag är för billig efter påtryckningar av andra större kunder. Ligger billigast på prisjakt på samtliga modeller, och de sa att jag endast får ha dessa priser en kortare kampanj-period. Annars kommer de höja mitt inköpspris så att jag ej längre kan hålla denna prisnivå, alternativt att jag inte längre kommer få köpa av dem.
    Detta gäller ett känt märke internationellt. Men som enda leverantör i Sverige har jag ingen annan att köpa in från.
    Då undrar jag om de verkligen får göra såhär? Vad kan jag göra?

    mvh Johan

    #135545
    Per Nilsson
    Deltagare

    Min spontana undran är varför du helt sonika inte höjer dina priser?

    Som jag har förstått det så får inte leverantören ställa krav på prissättningen då detta kan rendera i kartellbildningar vilket är olagligt.

    Jag är övertygad om att du kommer att få ett mer förtydligande svar av någon annan :)

    Edit:

    Ser på Prisjakt att du ligger LÅNGT under de andra återförsäljarna. Jag förstår mycket väl att leverantören lackar ur på dig. Även om inte leverantören får bestämma vilket pris du ska ta så kan leverantören säga stopp och sluta leverera till dig. Jag råder dig att verkligen se över din prissättning.

    #135546
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    En leverantör är vad jag förstår aldrig tvungen att sälja till någon, eller sälja till samma pris för alla, så jag tror tyvärr inte du kan göra speciellt mycket.

    Sedan undrar jag spontant varför du konkurrerar med lägre pris än alla andra, det brukar vara det dummaste sättet att förstöra marginalerna för en hel bransch, så jag kan förstå att leverantören reagerar.

    #135548
    Liniver
    Deltagare

    Om jag inte minns fel så får inte en leverantör, enligt lag, tvinga dig att sälja till ett visst pris. De kan ha rek.priser men inte tvinga. Dock så väljer de som sagt vilka de vill sälja till samt till vilket pris så det finns risk att hamna i en rävsax ändå.

    #135549
    Lajt
    Deltagare

    Tack för era synpunkter!
    Fast när de säger att de fått in samtal från flera andra kunder som frågar om mitt företag och att de inte tänker sälja till mig längre för jag är för billig enligt andra större konkurrenter. Det måste ju ändå ses som någon typ av kartell-bildning och kan ju inte vara lagligt?

    #135550
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Lajt 33799 wrote:

    Tack för era synpunkter!
    Fast när de säger att de fått in samtal från flera andra kunder som frågar om mitt företag och att de inte tänker sälja till mig längre för jag är för billig enligt andra större konkurrenter. Det måste ju ändå ses som någon typ av kartell-bildning och kan ju inte vara lagligt?

    Det stämmer. Men ändrar du inte din prissättning så kommer de inte att sälja till dig mer vilket i sin tur är helt lagligt.

    Du kan således välja mellan att stå där med 0 produkter till ett allt för lågt pris eller fortsätta sälja deras produkter till deras rekommenderade utpris.

    Ju besvärligare du är desto sämre läge kommer du att hamna i hos din leverantör. Lyd nu rådet och skärp till din prissättning istället för att göra en höna utav en fjäder.

    #135554
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns en del sätt att tillmötesgå leverantörens krav. Lägg dig t.ex. runt det rekommenderade utpriset, men erbjud fraktfritt. Eller baka ihop ett paket med något extrabatteri eller liknande som gör att kunden får ett mervärde. Man måste inte alltid vara iögonfallande billig, ibland räcker det med att vara bäst. Smarta kunder förstår, de osmarta vill man ändå inte ha.

    #135568
    Andreas
    Deltagare

    Vet att här i finland dömdes Iitala nyligen till det största konkurrenskraftsbrottet. De fick betala miljonböter för att de hade satt ett minimum pris på försäljning av Bl.a. Muminmuggar. Något som hade föregåtts i alla fall tio år.

    Så någon kontroll och regler för monopolspel skall det nog finnas i en marknadsekonomi där enkelt utbud / efterfrågan avgör priset.

    #135570
    Anton A
    Deltagare

    @Parvelito 33804 wrote:

    Det finns en del sätt att tillmötesgå leverantörens krav. Lägg dig t.ex. runt det rekommenderade utpriset, men erbjud fraktfritt. Eller baka ihop ett paket med något extrabatteri eller liknande som gör att kunden får ett mervärde. Man måste inte alltid vara iögonfallande billig, ibland räcker det med att vara bäst. Smarta kunder förstår, de osmarta vill man ändå inte ha.

    Det är väl klart att man vill ha alla möjliga kunder, även de osmarta =)

    #135610
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Andreas 33819 wrote:

    Vet att här i finland dömdes Iitala nyligen till det största konkurrenskraftsbrottet. De fick betala miljonböter för att de hade satt ett minimum pris på försäljning av Bl.a. Muminmuggar. Något som hade föregåtts i alla fall tio år.

    Så någon kontroll och regler för monopolspel skall det nog finnas i en marknadsekonomi där enkelt utbud / efterfrågan avgör priset.

    Det är en stor skillnad, leverantören sätter inte ett rekpris leverantören väljer bara att inte sälja till en återförsäljare, det är tyvärr lagligt även om man kan tycka att det är inom gråzon

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.