Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Uppstart i UK / USA

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97337
    Golle
    Deltagare

    Hej!

    Vi är i tankar att starta ett nytt företag utomlands då det vi tänker starta riktar sig mot kunder ligger i USA och i UK.

    Dock så har jag inte riktigt greppat hur det ligger till med vissa regler och hur det går till, hoppas Ni kan hjälpa till med detta.

    – Vilka bolagsformer passar bäst tycker Ni? Vi är två personer och kommer nog att omsätta allt från 100k uppåt.

    – Behöver man något startkapital (som Sverige – aktiekapital – 50k) ?

    – Hur går det till med vinstskatt?
    – Om jag har ett bankkonto därborta och vinstskattar enligt deras regler (UK/USA).

    Kan jag ha ett VISA-kort därborta som jag kan använda här? För om jag överför pengarna här så blir dubbel beskattning som jag förstått det? Känns onödigt om jag kan skatta enligt landets (där jag har företaget och driver) och ha ett bankkonto samt ha kort som jag kan använda här och göra uttag med.

    Som sagt, lite allmänna frågor för att försäkra mig om vilka möjligheter som finns.

    Tack På Förhand!

    #135952
    Parvelito
    Deltagare

    Du skattar i det land där du bor, och uppbär sociala förmåner. Företaget beskattas i det land där man har sin verksamhet. Det är principen för skattesystemet över hela världen, men det finns naturligtvis en del olika tolkningar av lagarna.

    Att registrera ett amerikanskt företag är inte någon enkel promenad i parken, i synnerhet om ni inte bor där. Brittiska företag är det däremot inte så svårt att starta, men det är heller inte svårt att jobba mot UK med ett svenskt företag tack vare EU.

    Spontant skulle jag inte ge mig på det där i USA om jag inte hade för avsikt att omsätta i alla fall USD1M, det blir ingenting över med mindre omsättning. Och i UK kan du börja i morgon.

    #135992
    Lina.Nilsson
    Deltagare

    @Golle 34251 wrote:

    Hej!

    Vi är i tankar att starta ett nytt företag utomlands då det vi tänker starta riktar sig mot kunder ligger i USA och i UK.

    Dock så har jag inte riktigt greppat hur det ligger till med vissa regler och hur det går till, hoppas Ni kan hjälpa till med detta.

    – Vilka bolagsformer passar bäst tycker Ni? Vi är två personer och kommer nog att omsätta allt från 100k uppåt.

    – Behöver man något startkapital (som Sverige – aktiekapital – 50k) ?

    – Hur går det till med vinstskatt?
    – Om jag har ett bankkonto därborta och vinstskattar enligt deras regler (UK/USA).

    Kan jag ha ett VISA-kort därborta som jag kan använda här? För om jag överför pengarna här så blir dubbel beskattning som jag förstått det? Känns onödigt om jag kan skatta enligt landets (där jag har företaget och driver) och ha ett bankkonto samt ha kort som jag kan använda här och göra uttag med.

    Som sagt, lite allmänna frågor för att försäkra mig om vilka möjligheter som finns.

    Tack På Förhand!

    Precis som Parvelito skulle jag avråda från tankarna på att etablera er i USA utan lokala kontakter. Vi importerar mycket från USA och kommer till sommaren att börja sälja våra egna varumärken i USA. Men det kommer vi att göra genom en av våra samarbetspartners.

    Så innan ni går vidare i USA bör ni hitta en lokal grossist som kan sälja era produkter mot återförsäljare. Ni bör även registrera ert varumärke innan ni går ut på marknaden. Att registrera ett varumärke i USA är en hel vetenskap.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.