Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Smidigaste rutinen för leverantörsfakturor?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97359
    Tomas
    Deltagare

    Hur gör ni idag och/eller vilket system kör ni med?

    Själv sitter jag och manuellt knappar OCRnr när jag betalar lev.fakturor… Är tom dålig på autogiro, men ser i alla fall till att få PDF-fakturor i de fall det spar in en avgift.

    Snubblade på den här tjänsten. Lite dyr, men trevligt system: Abuni – Ta emot och betala dina räkningar var du än är! Smidigt att arkivera en del andra dokument också.

    En egen dokumentskanner som gör PDF av precis alla typer av dokument och sedan lagrin i Evernote verkar också bra, men det löser ju inte betalning av fakturor.

    Tips på arbetsbesparande rutiner?

    #136152
    Joel
    Deltagare

    Jag har också funderat på det här…

    Finns det någon smidig OCR-scanner för att scanna in OCR-nummer från pappersfakturor som folk använder?

    #136153
    prylsjuk
    Deltagare

    För de som använder iPhone finns det ju schysta appar för sånt. Ta en tydlig bild på OCR-nr samt summan som ska betalas/ eller om man knappar in det själv (mins ej).. mycket smidigt. Dock gäller det inte alla banker om jag mins rätt. Men finns i alla fall en sån liten trevlig sak.

    #136156
    Parvelito
    Deltagare

    Lite grann beroende på vad man har för bokföringsprogram så kan Bankgirots tjänst Leverantörsbetalningar vara bra. Det används från små företag upp till mycket stora företag med tusentals betalningar per dag.

    #136162
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag använder en cpen för att läsa in ocrnumren på fakturorna, förenklar en del

    #136163
    Marcus T
    Deltagare

    Vi använder oss av ett företag som heter Bizzum som läser in alla fakturor automatiskt när de kommer. Vi har därmed en skild faktura- och postadress. När fakturan har scannats in så kommer de upp i en webbklient där vi kan titta på den och attestera för att få in den i bokföringen. Det är också en koppling mellan systemen så du kan se fakturan direkt i Visma om du vill dubbelkolla något på en gammal faktura.

    Förutom att man sparar mycket tid på administration så ger det också en bra överblick på hur likviditeten ser ut de närmaste veckorna vilket kan vara bra.

    #136168
    Jeff
    Deltagare

    @Joel 34475 wrote:

    Finns det någon smidig OCR-scanner för att scanna in OCR-nummer från pappersfakturor som folk använder?

    iPhone! :)
    iGiro for iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPod touch (4th generation), iPad 2 Wi-Fi and iPad 2 Wi-Fi + 3G on the iTunes App Store

    #136170
    Joel
    Deltagare

    @Jeff 34491 wrote:

    iPhone! :)
    iGiro for iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPod touch (4th generation), iPad 2 Wi-Fi and iPad 2 Wi-Fi + 3G on the iTunes App Store

    Om man ändå hade en iPhone 😎

    Nä men jag vill ha en “penna” kopplad till datorn, och det enda den gör är att läsa av texten på fakturorna och sen mata in dem i datorn precis som en streckkodsläsare.

    #136171
    Parvelito
    Deltagare

    @Joel 34493 wrote:

    Om man ändå hade en iPhone 😎

    Nä men jag vill ha en “penna” kopplad till datorn, och det enda den gör är att läsa av texten på fakturorna och sen mata in dem i datorn precis som en streckkodsläsare.

    Som en sådan här?

    Deltaco – The Missing Link – Produkter – Standard – Datorkomponenter – CPU – Intel – (IRIS-102)

    #136174
    Per Nilsson
    Deltagare
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.