Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande DIBS – Bokföringsmardröm?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96739
    Php
    Deltagare

    hej!
    Vi använder oss av Dibs kortbetalning där vi får pengarna till vårt konto dagen efter. Detta blir en mardröm att bokföra, nästan 320 verifikationer på ett år. Måste finnas något smartare sätt att bokföra detta på. Går det inte att samla ihop en hel månad DIBS inbetalningar till en verifikation på någotsätt?
    Tex, en verifikation med alla batchar/underlag som Dibs skickar där det står datum, vilka ordrar osv.
    Känns som att man kan spara typ 50000kr på bokföringskostnader…

    #136243
    fotofyndet
    Deltagare

    En hel månads inbetalningar känns väl kanske lite mycket att börja med, men jag ser inget hinder att du slår ihop till ett veckoverifikat. Grejen är nog bara att på det verifikatet måste numren på alla batchar som ingår i verfikatet stå med, så att du kan följa kedjan bakåt. Sedan när du fått det att flyta kanske du kan gå på 1-2 ver i månaden.

    #136245
    Parvelito
    Deltagare

    @Php 34591 wrote:

    hej!
    Vi använder oss av Dibs kortbetalning där vi får pengarna till vårt konto dagen efter. Detta blir en mardröm att bokföra, nästan 320 verifikationer på ett år. Måste finnas något smartare sätt att bokföra detta på. Går det inte att samla ihop en hel månad DIBS inbetalningar till en verifikation på någotsätt?
    Tex, en verifikation med alla batchar/underlag som Dibs skickar där det står datum, vilka ordrar osv.
    Känns som att man kan spara typ 50000kr på bokföringskostnader…

    Jag brukar få 365 verifikationer på ett år, och det är helt i sin ordning.

    En transaktion på bankkontot bör enligt god redovisningssed åtföljas av ett verifikat. Om 365 verifikat kostar dig 50.000kr så bör du byta bokföringsbyrå.

    #136249
    Php
    Deltagare

    är 400 kr i timmen exkl moms i timmen dyrt?

    #136250
    fotofyndet
    Deltagare

    Nä men 20 min för ett proffs att bokföra ett verifikat som återkommer varje dag känns som ganska lång tid.

    #136251
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, 400kr/timmen är inte dyrt. Men det kan väl inte ta 125 timmar att bokföra en daglig insättning från Dibs? Det som tar tid är ju inte att göra verifikatet, utan att pricka av så att det är rätt summa som stämmer överens med de försäljningar som gjorts, och det jobbet blir inte mindre av att man har massor i klump att bokföra. Snarare är det tvärtom, är det något fel så är det en massa transaktioner att gå igenom.

    #136252
    Php
    Deltagare

    men det känns så puckat bara. Då kan man istället skapa en separat konto som alla Dibs betalningar går till och sen föra över dem till “huvudkontot”. Det måste finnas något smartare sätt… :(
    Sen har vi samma problem med postförskott…. :(..

    #136253
    fotofyndet
    Deltagare

    Postförskotten gör vi en separat faktura med OCR-nummer på. Sedan anger vi OCR-numret i Pacsoft och de prickas av automatiskt. Sedan skapas det en fakturajournal den sista varje månad.

    Parvelito har rätt i att alla poster på kontoutdraget ska ha ett verifikat. Och det gäller inte bara “huvudkontot”.

    #136331
    fabian
    Deltagare

    @Php 34591 wrote:

    hej!
    Vi använder oss av Dibs kortbetalning där vi får pengarna till vårt konto dagen efter. Detta blir en mardröm att bokföra, nästan 320 verifikationer på ett år. Måste finnas något smartare sätt att bokföra detta på. Går det inte att samla ihop en hel månad DIBS inbetalningar till en verifikation på någotsätt?
    Tex, en verifikation med alla batchar/underlag som Dibs skickar där det står datum, vilka ordrar osv.
    Känns som att man kan spara typ 50000kr på bokföringskostnader…

    Vi hade samma problem. Jag slutade att auto-dra beloppen utan låter dom bara reserveras. En gång i månadne (eller när jag känner för det) loggar jag in på dibs och debiterar köpen. På så sätt får jag 12 transaktioner istället för flera tusen varje år.

    Får dock säga att det är grymt mycket skönare med t.ex. Payer som skickar en gång i veckan med ordentligt underlag. DIBS var tusen gånger krångligare än jag trodde från början.

    #136332
    Joel
    Deltagare

    @fabian 34684 wrote:

    Får dock säga att det är grymt mycket skönare med t.ex. Payer som skickar en gång i veckan med ordentligt underlag.

    Håller med Fabian här. Vi kör Payer och får underlag en gång i veckan på utbetalda transaktioner (Babs utbetalas dagen efter). Mycket tacksamt!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.