Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Fråga Revisorn

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 77 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97378
    RevisorJonkoping
    Deltagare

    Hej,

    Jag tänkte introducera en frågespalt för er som har allmäna frågor om bokföring eller om andra lagar/regler.

    Om ni är intresserade av att komma i kontakt med en revisor så finns jag här på forumet.

    Vänliga hälsningar,
    Revisorn

    #136399
    GregerA
    Deltagare

    Välkommen. Det blir säkert uppskattat. Jag tar mig friheten att döpa om tråden till Fråga Revisorn, så kan vi samla alla frågor i samma tråd.

    #136402
    RevisorJonkoping
    Deltagare

    Det tycker jag låter som en mycket bra idé!
    Jag hoppas att jag kan fungera som ett mindre bollplank för de som har frågor.

    Tråden är ju givetvis öppen för alla att svara då jag svarar i den utsträckning jag har möjlighet.

    Vänliga hälsningar,
    Revisorn

    #136403
    Richie72
    Deltagare

    Fråga 1: När är det lönsamt (ur ett ekonomiskt perspektiv) att gå från HB till AB.

    #136405
    blingskal.com
    Deltagare

    @Richie72 34761 wrote:

    Fråga 1: När är det lönsamt (ur ett ekonomiskt perspektiv) att gå från HB till AB.

    Samma fråga fast från EF till AB?

    #136412
    RevisorJonkoping
    Deltagare

    @Richie72 34761 wrote:

    Fråga 1: När är det lönsamt (ur ett ekonomiskt perspektiv) att gå från HB till AB.

    Då revisionsplikten avskaffats för mindre företag (fördel för bolag som antingen är vilande eller är så små att de ej har nytta av revisionen) samt att man har större möjlighet att ta en del av vinsten som utdelning till en total beskattning om endast 20 % (3:12), har kravet på “lönsamhetsgränsen” sänkts och fler kan dra nytta av de fördelar som ett aktiebolag ger.

    Om du har en verksamhet som innehar risker, såsom kundförluster etc., kan ett aktiebolag vara att föredra då du själv inte står som betalningsansvarig.

    Företag som har anställda och företag som har stora vinster sedan man tagit ut lön kan även de dra nytta av att ha ett aktiebolag då man kan slippa betala stalig skatt & värnskatt genom att ta ut pengar som utdelning.

    Om du är intresserad av löneförmåner så är t.ex. motionskort och minnesgåvor endast godtagbart i aktiebolag.

    Jag tror att fördelarna överväger nackdelarna (kostnader, att det kan vara krångligt etc). Men jag är övertygad om att du kan dra nytta av fördelarna och jag tror även att det kan vara en fördel att ha drivit bolaget som handelsbolag/enskild firma till en början då man på så sätt kan bygga upp bolaget och veta om bolaget är något att satsa på. Man kan sedan använda lager eller inventarier (som redan finns i bolaget) som apportegendom för att bilda AB.

    Det kan vara en fördel att starta bolaget genom förvärv av ett färdigt lagerbolag då en viss del av avgiften är avdragsgill och får betalas med aktiebolagets pengar. Om du skulle vilja starta ett bolag helt själv måste man ta registreringsavgiften av egna pengar. Kontakta mig gärna om du vill ha hjälp med ombildningen/köp av lagerbolag/intyg för apportegendom så hjälper någon av mina kollegor dig.

    Återkom gärna om ni har fler frågor.

    #137578
    pietrostavros
    Deltagare

    Jag har EF och importerar varor från Asien och USA.
    De flesta paket momsas/tullas in av fraktbolagen/posten och jag får då betala moms/tull/avgift när jag hämtar ut paketet.
    En del mindre paket kommer dock direkt hem i brevlådan utan att momsas.
    Hur gör jag med dessa paket?
    Ska jag betala in momsen i efterskott eller ska jag bokföra på ett annat sätt?
    Om jag ska betala in momsen i efterskott, hur gör jag då?

    #138476
    jonthee
    Deltagare

    Hej hej!

    @ Revisorn: Läsa gärna mitt PM. Tack på förhand.

    #138676
    pietrostavros
    Deltagare

    @pietrostavros 36050 wrote:

    Jag har EF och importerar varor från Asien och USA.
    De flesta paket momsas/tullas in av fraktbolagen/posten och jag får då betala moms/tull/avgift när jag hämtar ut paketet.
    En del mindre paket kommer dock direkt hem i brevlådan utan att momsas.
    Hur gör jag med dessa paket?
    Ska jag betala in momsen i efterskott eller ska jag bokföra på ett annat sätt?
    Om jag ska betala in momsen i efterskott, hur gör jag då?

    Jag hittade svaret själv på min fråga.
    Man ska ansöka om “Omprövning av tulldeklarationer” hos Tullverket.
    Det ska göras inom 3 år efter att man fått varan.
    Ansökningen går att göra elektroniskt men den måste göras för varje försändelse.
    Samma sak gäller om exportören angivit fel värde på försändelsen och/eller om fraktbolaget gjort fel i sin förtullning.

    Länk till Tullverket:
    Omprövning av tulldeklarationer – Tullverket [NS4 version]

    #139901
    Johan_E
    Deltagare

    Hej, Vårt aktiekapital i vårt AB var förbrukad vid tidpunkten för årsredovisning och det stod således med i revisionsberättelsen.

    Behöver vi göra en kontrollbalans inom 8 månader för att visa att kapitalet är intakt igen, likt det man gör då man gör en ursprunglig kontrollbalansräkning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 77 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.