Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring + SIE-filer = sant

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97479
    jonrik
    Deltagare

    Hej ehandlare!

    Inte en till tråd om bokföringsprogram tänker ni säkert nu ;)
    Detta gäller dock vilket bokföringsprogram som är bäst ur en specifik synvinkel – nämligen SIE-filer!

    Jag och ett par vänner kommer inom snar framtid att starta ett ehandelsföretag, och vi har som mål att automatisera bokföringen i mesta möjliga mån. Ett verktyg som verkar intressant i det syftet är SIE-filerna, som (vad vi förstått) kan överföra betalningsinformationen från webbutiken direkt in i bokföringsprogrammet.

    Så, frågan är därför – vilket bokföringsprogram är mest lämpat/utvecklat/kompatibelt ur just synvinkeln med SIE-filerna? Vilka format har stöd av vilka bokföringsprogram? Jag är så nyfiken på era erfarenheter och lärdomar!

    MVH,
    /En av forumets grönaste

    #137613
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    I princip alla bokföringsprogram har väl stöd för import/export av SIE-filer. Det är ju en standard som satts av SIE-gruppen SIE-Gruppen för att man på ett enkelt sätt bl a ska kunna byta bokföringsprogram etc.

    Det är superlätt att skapa en SIE-fil själv, i princip en textfil som innehåller datum, fakturanummer, konton, belopp etc. Ni skulle kunna loopa igenom er databas för webbutiken och spotta ut en SIE-fil (en vanlig textfil) för import i ert bokförsingsprogram.

    Skicka PM eller mail till mig om du vill ha filexempel och vägledning. Jag satte mig in i det här rätt ordentligt för ett år sedan för att slippa knappa in fakturor manuellt i bokföringsprogrammet (Fortnox i mitt fall).

    #137826
    jonrik
    Deltagare

    Åh!
    Det är exakt detta jag vill veta mer kring =)

    Toppen!

    #137841
    GregerA
    Deltagare

    Det finns flera SIE-format, beroende på vad för data man skall importera/exportera. SIE1, 2, 3 och 4 är de vanligaste, men det finns några till.

    SIE-Gruppen

    #138330
    jonrik
    Deltagare

    Tack för svar Greger! =)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.