Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande bokföra fyndiq ordrar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97488
    Allee
    Deltagare

    Jag har tidigare gjort en faktura på varje enskild order från fyndiq med avdragen provision. Sen när inbetalningen kommer efter 30dagar har jag bokfört en “gruppinbetalning” där jag markerat alla fakturorna som gäller inbetalningen.

    Min fråga är hur gör jag nu när man inte vet provisionen förens utbetalningen sker?

    Hoppas ni förstår och kan hjälpa till.

    Mvh
    Alex

    #137652
    GregerA
    Deltagare

    Om du vill fortsätta att göra fakturorna som innan så bokför du bara provisionen i samband med inbetalningen.

    T.ex

    Faktura 1 100:-
    Faktura 2 150:-
    Faktura 3 200:-

    Fyndiq betalar ut 450:- – 50:- provision = 400:-

    Då kan du t.ex boka så här
    D1930 (bank) 400:-
    D6050 (provision) 50:-
    K1510 (kundreskontra) 450:-

    #137655
    fotofyndet
    Deltagare

    Detta har varit uppe förut, det finns lite att läsa här men det Greger skrev verkar räcka

    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/3249-bokfoera-fyndiq.html

    #137656
    Prix
    Deltagare

    Kan du inte göra en faktura på allt som är sålt när utbetalningen sker och ställa den mot fyndiq? (bara en tanke)

    För mig mitt huvud blir det fel om du skriver en faktura på varje kund som köper, de blir ju tokigt när det är fyndiq som betalar och fyndiq som fakturerar kunden.

    #137657
    Prix
    Deltagare

    Skulle det inte fungera att göra en faktura och ställa mot fyndiq i efterhand?

    #137658
    fotofyndet
    Deltagare

    @Prix 36140 wrote:

    Skulle det inte fungera att göra en faktura och ställa mot fyndiq i efterhand?

    Lite osäkert, hur bokför du då så att du får bort skulden från 1510 på respektive faktura?

    #137659
    GregerA
    Deltagare

    @Prix 36140 wrote:

    Skulle det inte fungera att göra en faktura och ställa mot fyndiq i efterhand?

    Fungera skulle det kanske, men det är ju ganska onödigt. Det är ju Fyndiq som står för avräkningen, så det är bättre att använda deras underlag.

    #137660
    Prix
    Deltagare

    Men finns det någon anledning att göra en faktura för varje order lagt på fyndiq? Måste finnas smidigare sätt?

    #137663
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja jag vet inte riktigt vad reglerna säger om det, men jag vill att varje kundorder ska finnas separat i vårt system oavsett var kunden kommer ifrån. Just Fyndiq är ett lättlöst problem för oss eftersom vi inte sålt några av prylarna vi har där :D

    #137696
    Dinesh
    Deltagare

    @Allee 36129 wrote:

    Jag har tidigare gjort en faktura på varje enskild order från fyndiq med avdragen provision. Sen när inbetalningen kommer efter 30dagar har jag bokfört en “gruppinbetalning” där jag markerat alla fakturorna som gäller inbetalningen.

    Min fråga är hur gör jag nu när man inte vet provisionen förens utbetalningen sker?

    Hoppas ni förstår och kan hjälpa till.

    Mvh
    Alex

    Hej Alex,

    Eftersom vi rätt ofta får frågor, liknande din, om hur man bäst bokför sin Fyndiqförsäljning har vi tagit fram en lathund för just bokföring på Fyndiq. Eftersom försäljningsflödena på Fyndiq skiljer sig åt mot tex. många handlares egna butiksförsäljning så kan bokföringen upplevas som krånglig även om den i själva verket faktiskt är riktigt enkel att göra :).

    Lathunden kommer laseras under veckan genom Fyndiqs nyhetsbrev, och den kommer också finnas tillgänlig som PDF på handlarpanelerna på Fyndiqs handlarsidor. Om du vill ha tillgång till den redan nu så mejla gärna till handlare@fyndiq.se så skickar vi lathunden till dig.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.