Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Uppringd av banken för kontroll

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97591
    Alldo
    Gäst

    Hej alla!

    Blev uppringd av min kontaktman på banken. Hon hade fått papper inom banken, att man var tvungen att kolla vad jag gör i min verksamhet. Jag berättade då om min verksamhet.

    Anledningen till att hon ringde, var att det under en kort period, hade varit många insättningar till antalet. Alltså inte beloppsmässigt, utan antalet.

    Enligt den kvinnliga bankmannen berodde det på säkerhetsrutiner(?!)

    Någon annan som varit med om detta?

    Har väl aldrig varit med om eller hört något liknande. Ja sa att det är väl jättebra att det är många insättningar.

    Hon var bara tvungen att göra det hon blivit ombedd sa hon.

    #138988
    fotofyndet
    Deltagare

    Nej inte om antalet insättningar. Däremot ringde Swedbanks säkerhetsavdelning till mig och frågade om en större utbetalning via Paypal som jag hade gjort. När jag sa att det var ok så tackade hon bara.

    #138989
    Parvelito
    Deltagare

    Bankerna har blivit allt mer duktiga på att filtrera fram mönster som skiljer ut sig från det normala, och titta lite mer på vad det är som försiggår där. Det har ju varit en del bekymmer med kapade konton, målvakter som ställer upp för internetbedrägerier, penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet. Kanske hade du en bra period med många transaktioner som gjorde att något filter triggades och någon behövde kolla vad som pågår.

    #138990
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Inget jag heller varit med om.

    Men min bankkvinna vill bara ha en sak av mig varje år och det är bokslutet.

    Hon brukar skriva att “jag vet att detta tillhör det förgångna men det är lättare för mig att se framåt med ett bokslut”:)

    #138992
    Alldo
    Gäst

    @Parvelito 37617 wrote:

    Bankerna har blivit allt mer duktiga på att filtrera fram mönster som skiljer ut sig från det normala, och titta lite mer på vad det är som försiggår där.

    Det är förmodligen så. Blir bara så paff – och sedan hade jag aldrig hört talas om detta tidigare.

    @fotofyndet 37616 wrote:

    Däremot ringde Swedbanks säkerhetsavdelning till mig och frågade om en större utbetalning via Paypal som jag hade gjort. När jag sa att det var ok så tackade hon bara.

    Om att stora belopp kontrolleras, det har jag hört. Men inte något som detta.

    Det är väl bra att man gör kontroller och har rutiner. Dom skulle även gå in och kolla på mina webbsidor också. Känns om detta var viktigt att kolla upp =)

    Jag har kanske i medeltal 5 till 10 bankgiroinsättningar om dagen. Det tycket inte jag låter mycket alls. Kanske beror det på att jag har enskild firma eller något.

    #138993
    Alldo
    Gäst

    @Jimmy Öström 37618 wrote:

    min bankkvinna

    Låter ju bra Jimmy :)

    Vill också bara klargöra att min bankkvinna kallade sig själv för bankman, därför skrev jag bankman om henne. Så har vi rett ut det också :)

    #138994
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He he ja man kanske ska säga bankman:confused:

    Jag måste fråga nästa gång jag är där:)

    @Alldo 37622 wrote:

    Låter ju bra Jimmy :)

    Vill också bara klargöra att min bankkvinna kallade sig själv för bankman, därför skrev jag bankman om henne. Så har vi rett ut det också :)

    #138997
    smeagarden
    Deltagare

    @Parvelito 37617 wrote:

    Bankerna har blivit allt mer duktiga på att filtrera fram mönster som skiljer ut sig från det normala, och titta lite mer på vad det är som försiggår där. Det har ju varit en del bekymmer med kapade konton, målvakter som ställer upp för internetbedrägerier, penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet. Kanske hade du en bra period med många transaktioner som gjorde att något filter triggades och någon behövde kolla vad som pågår.

    Det är helt riktigt som du skriver. Bankerna har de senaste åren fått allt större krav på sig, från bl a Finansinspektionen, om ökad kontroll, bättre rutiner och högre säkerhet. Jag har de senaste 12 åren varit styrelseledamot i vår lokala (fristående) Sparbank och sett förändringarna. Jag tycker det är bra att banken gör dessa kontroller och ställer de frågor dom gör, banken vill ju skydda kunden (och sig själv) :)

    #138998
    Bjorne
    Deltagare

    Blev uppringd om samma sak, var “krav” ifrån finansinspektionen att bankerna skall känna till lite om sina kunders verksamhet fick jag veta.

    #139001
    Alldo
    Gäst

    Absolut jättebra att dom har koll, och man kunde anta att det är ett krav från myndigheter. Faktum är, att när man har företagskonto, bankgiro och mycket mer, att dom kanske visste mer om företaget, än de verkar göra.

    Undrar om inte filtret är inställt på enskilda firmor, där det ser ut som en person.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.