Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97628
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hej!

    Jag vet att det finns en tråd redan men jag hittar den inte.

    Jag kör cirka 90 procent i företagets ärenden med min bil. Det är dags att skaffa en ny kärra nu och jag undrar vad som är bäst, firmabil eller privatbil?

    Tips, tricks och åsikter mottages tacksamt.

    //Per

    #139011
    Parvelito
    Deltagare

    Det bästa tror jag är att ha en skåpbil eller liknande som är firmans och som man gör firmans ärenden i, och som firman betalar alla kostnader för. Och en privat bil som man kör privat och betalar privat. Att köra firmaärenden med en privatägd bil och ta ut 18:50/mil är dumt eftersom 18:50 inte räcker just till mer än knappt bränslet.

    Med de skatteregler som finns så går det här med förmånsbil ungefär jämnt upp med att ha bilen privat om man inte kör en väldig massa mil om året (och det är få ehandlare som har tid att köra så mycket bil).

    #139019
    GregerA
    Deltagare

    Jag kan tillägga att om du ändå skall låna pengar till bilköpet så kan det kanske vara lite mer attraktivt att ta det som en företagsleasing. Då belastar du inte ditt privata kreditutrymme (e-handlare är ju generellt ganska fattiga ;) )
    Rent kostnadsmässigt känns det som om det i slutänden går på ett och ut.

    #139022
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja det där med bilar är ju ett ständigt gissel. Det börjar bli dags att se över hela bilparken för mig också. Tills vidare nöjer jag med att ge dig Per en länk till den gamla tråden om samma ämne.

    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/2313-tjaenstebil-eller-inte.html

    #139025
    Per Nilsson
    Deltagare

    @fotofyndet 37652 wrote:

    Ja det där med bilar är ju ett ständigt gissel. Det börjar bli dags att se över hela bilparken för mig också. Tills vidare nöjer jag med att ge dig Per en länk till den gamla tråden om samma ämne.

    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/2313-tjaenstebil-eller-inte.html

    Tack, det var den tråden jag var ute efter.

    Tyvärr blev jag inte mycket klokare. Vilken jäkla paragrafdjungel man måste ta sig igenom för att skaffa ny bil. :(

    #139031
    fotofyndet
    Deltagare

    En idé kan ju vara att prata med en bilhandlare. Be honom lägga fram två förslag, ett med bil på firman och ett privat. Sen om du inte ser konsekvenserna riktigt så tar du med dig förslagen till din revisor.

    #139032
    Per Nilsson
    Deltagare

    @fotofyndet 37663 wrote:

    En idé kan ju vara att prata med en bilhandlare. Be honom lägga fram två förslag, ett med bil på firman och ett privat. Sen om du inte ser konsekvenserna riktigt så tar du med dig förslagen till din revisor.

    Jo, det har du helt rätt i.

    Tänkte att jag skulle ha lite på fötterna innan jag sprang iväg till bilhallen och började dregla över nya bilar :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.