Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Betalningsvillkor

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97859
    Prix
    Deltagare

    Hur lång tid har en kund på sig att betala fakturan hos Er?

    Fick ett väldigt argt meddelande av en kund som betalt sin påminnelse om att det är 30 dagar som gäller enligt lag. Vilket jag efter en enkel sökning på google förstod att det inte stämmer. Själv får jag ju ständigt fakturor från Klarna på både 10 & 14 dagar netto. Brukar kunder reagera på sådant hos Er?

    Hade kunden bara hört av sig till oss innan betalning och med en vänlig ton hade jag mer än gärna tagit bort påminnelseavgiften och förlängt kredittiden.

    #141843
    Anton A
    Deltagare

    @Prix 40720 wrote:

    Hur lång tid har en kund på sig att betala fakturan hos Er?

    Fick ett väldigt argt meddelande av en kund som betalt sin påminnelse om att det är 30 dagar som gäller enligt lag. Vilket jag efter en enkel sökning på google förstod att det inte stämmer. Själv får jag ju ständigt fakturor från Klarna på både 10 & 14 dagar netto. Brukar kunder reagera på sådant hos Er?

    Hade kunden bara hört av sig till oss innan betalning och med en vänlig ton hade jag mer än gärna tagit bort påminnelseavgiften och förlängt kredittiden.

    Det finns ingen lag på att det måste vara 30 dagar :)
    Vi kör med Klarna och de har 14 dagar. Kunden kan dock gå in på Klarna hemsida och öka på med 10 dagar genom att fylla i personnummer och OCR-nummer.

    Vi har inte haft någon kund som klagat på det. Dock så är det kanske skillnad om man kör faktura i egen regi.

    #141847
    Prix
    Deltagare

    Att det inte finns någon lag tog jag hål på själv.

    Skulle vara intressant att se hur skillnaden är på när man anlitar något att sköta faktureringen gentemot faktura i egen regi när det gäller hur företaget tar stryk när det är missnöje gällande fakturan.

    Blir man arg på fakturabolaget när det strular och helt har kopplat ifrån om man handlat på Nisses Mobiltillbehör Butik, eller är det båda som får skit av kunden?

    #141849
    Anton A
    Deltagare

    @Prix 40728 wrote:

    Att det inte finns någon lag tog jag hål på själv.

    Skulle vara intressant att se hur skillnaden är på när man anlitar något att sköta faktureringen gentemot faktura i egen regi när det gäller hur företaget tar stryk när det är missnöje gällande fakturan.

    Blir man arg på fakturabolaget när det strular och helt har kopplat ifrån om man handlat på Nisses Mobiltillbehör Butik, eller är det båda som får skit av kunden?

    Jag är nästan säker på att företaget får ta mer stryk om man fakturerar själv.
    Fakturerar man genom t.ex. Klarna så är det mycket enklare att hänvisa till dem. Jag tror också att de flesta vet att företaget inte kan påverka något då det inte är de som fakturerar.

    #141853
    Qarillion
    Deltagare

    Vi har kört både med klarna och i egen regi. Min erfarenhet säger mig att det är upp till mig att lösa det för kunden om något strular med klarna.

    Vi har 15 dagars fakturor i igen regi numera och hittils har det fungerat bra. Vi har kört detta i 6månader nu och ingen har klagat hittils så det är nog bara en tillfällighet.

    För vår det tar Klarna ut för höga avgifter för att vi skall kunna motivera det.

    #141854
    Parvelito
    Deltagare

    Jag provar lite olika alternativ vad gäller betalningstid, och fakturaavgift. 30 dagar netto med fakturaavgift 29kr vs 14 dagar netto utan fakuraavgift, allt i egen regi. Man kan konstatera att 14 dagar utan avgift konverterar bättre, men det är lite dyrt sedan kravet på omfrågandekopia kom.

    Ibland när jag är på lite dåligt humor, som nu, tänker jag att det är otroligt att det skall vara så j***a svårt att få kunderna att ta fram sitt kort och betala när de handlar på nätet, precis som de gör i affären. Proceduren med att hantera fakturan och dess betalning är mer omfattande och kostar mer än att plocka och skicka produkten som kunden köpt. Det är sjukt.

    #141864
    fotofyndet
    Deltagare

    Grejen med 30 dagar som ibland uppfattas som lag är väl att det i räntelagen står att om det inte finns någon förfallodag angiven på fakturan så har man rätt att ta ut dröjsmålsränta efter 30 dagar. Finns det en förfallodag så har man rätt att ta ut dröjsmålsränta efter förfallodagen.

    #141867
    Qarillion
    Deltagare

    Jag håller med dig i mångt och mycket Parvelito. Vi har dock turen att hantera lite dyrare prylar för det mesta vilket gör det mesta av faktureringen lönsam.

    I vår snittorder så kostar en kortbetalning med kreditkort ändå runt 35-50:- i avgifter till kortbolagen. Så ibland kan jag se det positiva för vår del när folk ändå väljer faktura ( OCH BETALAR ;) ). Då vi slipper göda bankerna med vårt arbete som vi lagt ner. Man kan ju nästan vända på det och se det som att jag får betalt för att “boka” av inbetalningen och det går ändå relativt fort.

    Betalar folk med kontokort så tar jag mer än gärna emot en kortbetalning istället. Det är ju en viss skillnad i kostnad!

    Med Klarna som vi använde innan så fick man ju fakturor från alla möjliga håll på % av allt man sålde. Smått irriterande att se pengarna rinna ur händerna.. finns ju bättre hål att stoppa dom i!

    #141874
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 40735 wrote:

    Jag provar lite olika alternativ vad gäller betalningstid, och fakturaavgift. 30 dagar netto med fakturaavgift 29kr vs 14 dagar netto utan fakuraavgift, allt i egen regi. Man kan konstatera att 14 dagar utan avgift konverterar bättre, men det är lite dyrt sedan kravet på omfrågandekopia kom.

    Ibland när jag är på lite dåligt humor, som nu, tänker jag att det är otroligt att det skall vara så j***a svårt att få kunderna att ta fram sitt kort och betala när de handlar på nätet, precis som de gör i affären. Proceduren med att hantera fakturan och dess betalning är mer omfattande och kostar mer än att plocka och skicka produkten som kunden köpt. Det är sjukt.

    Det tycker jag är intressant. Men som kund är man inte beredd att betala för en faktura, så länge avgiften inte är oskälig. Har du testat med en låg avgift, 10-20 kr? Undrar om det finns en nivå som är konverteringsmässigt i samma nivå som utan avgift!

    Och de som inte är beredda att betala detta, fram med kortet (helt inte kreditkortet bara :rolleyes: ) Ytterligare en negativ faktor är att kunder har en oförmåga att läsa, de skriver allt annat som referensnummer än vad de fått angivit, eller så skiter de i att skriva det helt. Hade bara förra veckan tre kunder som betala sin faktura två gånger, blir så trött på det! När det rör sig om några hundralappar känner jag att det är min skyldighet att höra av sig och återbetala en inbetalning, hur mycket tid/energi tar inte det (tid=pengar, dåligt brukad tid ser jag som en typ av kostnad om tiden kunnat brukas till annat inkomstbringande).

    När du har kört 14 dagar, har du fått sura miner då av kunder? Hittat någon punkt där avgiften inte sänker konverteringen märkbart?

    #141875
    henrik
    Deltagare

    Vi har 30 dagar till våra kunder. Personligen betalar jag alla mina räkningar i månadskiftet oavsett förfallodatum och då känns det naturligt att erbjuda mina kunder samma möjlighet. Ca 80% av våra fakturor betalas i månadsslutet så många tycker nog om att göra som jag.

    Angående om man klagar på butiken eller kreditbolaget så tror jag lika många gnäller på butiken oavsett om man använder kreditinstitut eller ej. Många människor är ju fortfarande väldigt skeptiska till att betala med kort/betala innan man sett varan så de är ju tvingade att använda det alternativ som butiken har valt.

    /Henrik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.