Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hjälp med e-handel och bokföring!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97918
    Nisse
    Deltagare

    Hej!

    Vi starter just en typ av webbshop där vi kommer använda oss av både faktura och paypal/payson.

    Jag har tänkt sköta bokföringen med “visma eget AB” och har några frågor hur vi skall gå tillväga. Vore tacksam för lite hjälp.

    Så till frågan…

    En kund köper en vara i vårat system. Det genereras då en order i vår shop. Betalningen går in på ett paypal konto. Där kommer ju paypal ta en viss % av den kostnad vi har satt på varan.

    Hur tusan bokför jag detta sedan i visma eget ab? Där finns in/ut betalningar, men det görs till bankgiro/bank osv. Skall jag bokföra detta när jag gör en utbetalning från paypal? Men då är det ju inte knutet till det specifika köpet…

    En riktig sörja är det hela tycker jag… finns det inga bra guider för hur man sköter e-handeln och bokföringen?

    #142931
    GregerA
    Deltagare

    Nu vet jag inte så mycket om Visma eget, och vilka begränsningar det har. Men i princip kan du betrakta Paypal som ett slags bankkonto, så när en order kommer in så har det gått in pengar på Paypal-kontot. Därifrån kan du sedan flytta dem till ditt riktiga bankkonto. Du kan också bokföra avgifterna från det kontot.

    Ex där 1939 = Payal-kontot, det kommer in en order på 1000:- som du levererar. Avgiften antas vara 10:-.

    1939 990:- D
    3010 800:- K (försäljning)
    2611 200:- K (moms)
    6040 10:- D (avgiften)

    #142934
    Nisse
    Deltagare

    Hmm, okej, visma eget AB är ju en förenklad version där du inte alls sysslar med kredit och debit osv.

    Sen kan man endast välja om en utbetalning/inbetalning går på bankkonto el girokonto el kassa.

    Betyder detta att vi inte kan bokföra tex paypal med detta program?

    #142937
    Nisse
    Deltagare

    @GregerA 41872 wrote:

    Nu vet jag inte så mycket om Visma eget, och vilka begränsningar det har. Men i princip kan du betrakta Paypal som ett slags bankkonto, så när en order kommer in så har det gått in pengar på Paypal-kontot. Därifrån kan du sedan flytta dem till ditt riktiga bankkonto. Du kan också bokföra avgifterna från det kontot.

    Ex där 1939 = Payal-kontot, det kommer in en order på 1000:- som du levererar. Avgiften antas vara 10:-.

    1939 990:- D
    3010 800:- K (försäljning)
    2611 200:- K (moms)
    6040 10:- D (avgiften)

    Förstår inte heller riktigt. Detta betyder att pengarna skall finnas på paypalkontot. 1939 skall alltså innehålla en viss summa pengar. Men fysiskt kommer detta ju inte matcha. Paypalkontot kommer ju innehålla mer pengar än 1939 eftersom även momsen ligger där fysiskt.

    Sedan kommer vi ju ta ut pengarna från paypal och det flyttas till vårat riktiga bankkonto. Skall detta också bokföras på något vis?

    #142944
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tycker det låter som du borde försöka gå en enklare kurs i bokföring. Björn lunden brukar ha bra lite runt om i sverige. Annars brukar studieförbunden ha kvällskurser,

    #142946
    GregerA
    Deltagare

    @Nisse 41879 wrote:

    Förstår inte heller riktigt. Detta betyder att pengarna skall finnas på paypalkontot. 1939 skall alltså innehålla en viss summa pengar. Men fysiskt kommer detta ju inte matcha. Paypalkontot kommer ju innehålla mer pengar än 1939 eftersom även momsen ligger där fysiskt.

    Sedan kommer vi ju ta ut pengarna från paypal och det flyttas till vårat riktiga bankkonto. Skall detta också bokföras på något vis?

    Håller nog med Kodmyran ;)

    Det går in 1000:- på Paypal, 800:- varuvärde och 200:- moms, men Paypal drar direkt 10:- i avgift. Alltså finns det 990:- disponibelt på ditt Paypalkonto när transaktionen är genomförd.

    Tar du ut pengarna från Paypal och sätter in dem på banken så blir det en transaktion som skall bokföras.
    D 1930 (bankkonto)
    K 1939 (Paypal)
    Om det är någon uttagsavgift så får den också bokföras i samma transaktion.

    #142950
    Nisse
    Deltagare

    @GregerA 41888 wrote:

    Håller nog med Kodmyran ;)

    Det går in 1000:- på Paypal, 800:- varuvärde och 200:- moms, men Paypal drar direkt 10:- i avgift. Alltså finns det 990:- disponibelt på ditt Paypalkonto när transaktionen är genomförd.

    Tar du ut pengarna från Paypal och sätter in dem på banken så blir det en transaktion som skall bokföras.
    D 1930 (bankkonto)
    K 1939 (Paypal)
    Om det är någon uttagsavgift så får den också bokföras i samma transaktion.

    Har inte tid att gå några kurser. Frågan är om visma eget aktiebolag programmet duger till detta eller om man är tvungen att använda ett program som låter en specificera konton och använda kredit/debit osv.

    Så alltså.

    1. Order skapas i webbshop.
    2. Pengar kommer in i paypal. Detta skall bokföras som en transaktion till paypal konto?
    3. Vi tar ut pengar från paypal (hel klumpsumma efter 1 mån) detta skall bokföras som EN transaktion mellan paypalkontot och bankkontot?

    Det hela faller då på att visma eget AB inte kan skapa andra konton att göra inbetalningar/utbetalningar på antar jag… Måste använda visma adm 500 tex… usch.

    #142951
    Nisse
    Deltagare

    Ang. kurser så är 1 enkel webbsida med riktig information ang. detta antagligen MKT bättre än att sitta och lyssna på någon föråldrad gammal gubbe.

    Finns det någon bra guide för just e-handel och bokföring?

    Antar att “gubbarna” inte vill att det skall finnas så de kan tjäna pengar på sina “kurser” :P

    #142952
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ärligt talat, så skulle jag i din sits med så lite koll på bokföring, antingen leja bort det eller lära mig. Det kan bli vansinnigt jobbigt att göra fel, både tidsmässigt och pengamässigt. Hur du lär dig är skit samma, men det brukar vara lättare med en kurs just för att man har människor att fråga. Många starta eget ställen runt om i landet har gratis kurser. Din begränsning gissar jag sitter inte i programmet utan i kunskapsbrist. Ehandel är ingen skillnad att bokföra jämfört med annan vanlig bokföring. Det finns inga guider i det, men det finns säkert i vanlig bokföring om du googlar

    En liten parentes, har du inte tid att lära dig bokföra lej bort det, annars om du ska göra det själv får du ta dig tid, och finns inte den tiden, lägg ner tanken på företag.

    #142954
    Nisse
    Deltagare

    Okej, men om du inte tror begräsningen är i programmet (visma enskild ab) så undrar jag hur jag skall bokföra e-handeln i det. Dvs, hur skall jag bokföra transaktionerna in till paypal och ut ur paypal i det programmet.

    I visma enskild ab finns det följande funktioner
    1. registrera inbetalning
    2. registrera utbetalning

    När du registrerar en inbetalning tex så väljer du om det skall gälla
    1. bankgiro
    2. kassa
    3. bankkonto

    Min fråga är egentligen om detta fungerar med paypal eller inte? Och hur jag skulle gå tillväga för att få det att fungera för att slippa använda krångliga program.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.