Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Delbetalning med stigande skuld över momsperioder

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97958
    Dharma
    Deltagare

    Hej!

    Jag har köpt in en kamera till mitt företag och valde att delbetala. Nu har jag stött på två problem.

    1. Den första delbetalningen gjordes när jag fick huvudfakturan (i slutet av mars och därmed även min momsperiod). Jag bokförde som jag brukar göra, med momsen presenterad i posten tillsammans med skulden, men kom senare på att momsperioden slutar och att jag ju inte får dra av moms jag ännu inte betalat.

    2. På huvudfakturan var endast själva kostnaden för kameran presenterad som skuld, skulden stiger sedan efter att jag valde delbetalnings-period samt att en avi-avgift tillkommer för varje faktura jag får, jag vet alltså inte på kronan vad skulden slutar på.

    Någon som vet hur jag ska bokföra för att momsen för första kvartalet blir korrekt samt hur jag ska justera leverantörsskulden i kommande poster för de kommande fakturorna?

    #143314
    GregerA
    Deltagare

    Jag tror du krånglar till det lite. Man kan väl jämföra det med att du leasar en bil, och då bokför man månadskostnaden löpande. Man bokför aldrig totalskulden även om man ingått ett 36-mån avtal.

    Såvitt jag kan se skall du alltså bokföra varje delbetalningsfaktura som vilken faktura som helst. Nu vet jag inte om momsen är specificerad på varje faktura, men det borde den vara för att det skall bli rätt.

    Om du skulle behöva dra momsen i en period så måste det ju bli den första perioden. Sen beror det lite på om du använder boksluts- eller fakturametoden. Med den senare så måste man inte ha betalt momsen för att dra av den, det räcker med att den bokförts.

    #143318
    Dharma
    Deltagare

    @GregerA 42294 wrote:

    Jag tror du krånglar till det lite. Man kan väl jämföra det med att du leasar en bil, och då bokför man månadskostnaden löpande. Man bokför aldrig totalskulden även om man ingått ett 36-mån avtal.

    Såvitt jag kan se skall du alltså bokföra varje delbetalningsfaktura som vilken faktura som helst. Nu vet jag inte om momsen är specificerad på varje faktura, men det borde den vara för att det skall bli rätt.

    Om du skulle behöva dra momsen i en period så måste det ju bli den första perioden. Sen beror det lite på om du använder boksluts- eller fakturametoden. Med den senare så måste man inte ha betalt momsen för att dra av den, det räcker med att den bokförts.

    Ojsan, jag var säker på att det inte kunde vara så enkelt, trots att siffrorna blir korrekta. Momsen är specifierad på varje faktura så då bokför jag varje faktura som vanligt (enligt fakturametoden).

    Tack så mycket för hjälpen! :)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.