Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97960
    Honsa
    Deltagare

    Hej!

    Jag håller på att bygga en webb-butik, undrar lite vad man ska lägga sig på för marginaler på produkterna. Eller ska man kolla runt vad liknande sidor tar?

    tack på förhand

    #143325
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Honsa 42306 wrote:

    Hej!

    Jag håller på att bygga en webb-butik, undrar lite vad man ska lägga sig på för marginaler på produkterna. Eller ska man kolla runt vad liknande sidor tar?

    tack på förhand

    Marginaler är branschspecifikt. Vad ska du sälja?

    #143326
    Parvelito
    Deltagare

    Kolla runt är nog det bästa. Marginaler kan variera från negativ till väldigt många procent, beroende på bransch och produkt.

    #143327
    Honsa
    Deltagare

    Oj här går det undan…
    Ja jag ska hålla mig till lås och säkerhetsprodukter, och har nog insett att allt kan jag inte tjäna så mycket på. Man kanske får trimma priserna efter hand.

    #143348
    Plastskivor
    Deltagare

    Det normala är att man får anpassa sig till marknaden och så blir marginalen vad den blir (oftast för låg) i början och så får man försöka öka den efterhand genom att förhandla med leverantörer när man har verkliga resultat att förhandla med.

    #143347
    Macondax
    Deltagare

    Ett sätt att kontrollera vilka (brutto)marginaler dina konkurrenter har, är att kolla i deras årsredovisningar (om det är ABn).

    Enkelt räknat:
    (Nettoomsättning – Kostnad sålda varor (KSV)) / Nettoomsättning = Bruttomarginalen, generellt för alla sålda varor)

    Vilket bör ge en fingervisning om hur marginalläget ser ut…

    #143437
    fredriktrane
    Deltagare

    Marginalen kan dessutom skilja på olika produkter från samma leverantör. Vi har en “önskemarginal” som får justeras både upp och ner beroende på marknadsläget.
    Har man tur är det inte så pressat segment man jobbar inom och kan sätta sin egen marginal.
    Parvelito pratade i en blogg om möjligheten till egna produkter då man inte kan jämföras på samma sätt längre. Läsvärt.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.