Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Handelsbolag – tips på utformande av bolagsavtal

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97998
    jonrik
    Deltagare

    Hej gott folk!

    Inom kort kommer jag tillsammans med två kollegor starta handelsbolag.

    Vi har god koll på vad bolagsavtalet både måste och bör innehålla, men vi står lite handfallna när det gäller formuleringen av vissa avtalspunkter. Frågor på sådant som vi i nuläget inte riktigt vet hur vi ska formulera är bl.a. försäljning av andel, passivt ägande (den punkt då bolagsmännens arbetsinsats kontra vinst skulle kännas orimlig, om vi samtidigt skulle ha anställda som sköter vissa ansvarsområden, som skulle arbeta betydligt mer per tjänad krona – ett etiskt verktyg alltså).

    Hur detaljerat bör ansvarsbiten vara formulerad? Vi delar ju på det ekonomiska ansvaret solidariskt iom att det är ett handelsbolag, även om vi sinsemellan har en mycket bra uppdelning av det pågående och det kommande arbetet. Hur detaljerat bör och måste detta vara för att fungera på bästa sätt? Ju mer desto tydligare och bättre, eller blir det begränsande snarare än hjälpande? Hur har ni löst detta i er verksamhet?

    I synnerhet de av er som har erfarenhet av handelsbolagsavtal, och hur en vettig formulering/lösning på t.ex bitarna ovan får gärna dela era tankar och erfarenheter!

    Detalj: Vi tre kommer att dela lika på vårt framtida eventuella överskott, går det således att skriva in “1/3” i bolagsavtalet? (Iom att 100% inte är jämnt delbart med tre?)

    Tack på förhand!
    /Jonrik

    #143637
    Parvelito
    Deltagare

    Sådant här bör man alltid ta med en jurist där man öppet och ärligt kan diskutera saker under sekretess, och även framledes anlita denne då det händer saker i era liv som har betydelse för er, t.ex. barn, sambo, vigsel, dödsfall, skilsmässa, andra bolagsengagemang, bostadsköp, arbete etc.

    Jag är rätt säker på att vilken jurist ni än går till, så kommer denne att ställa frågan om ni inte skall starta ett aktiebolag istället.

    #143741
    Johan W
    Deltagare

    Varför inte AB? Behöver endast 50.000 som skjuts in i kapital och kan användas.

    #143747
    Andreas
    Deltagare

    @Parvelito 42664 wrote:

    Sådant här bör man alltid ta med en jurist där man öppet och ärligt kan diskutera saker under sekretess, och även framledes anlita denne då det händer saker i era liv som har betydelse för er, t.ex. barn, sambo, vigsel, dödsfall, skilsmässa, andra bolagsengagemang, bostadsköp, arbete etc.

    Jag är rätt säker på att vilken jurist ni än går till, så kommer denne att ställa frågan om ni inte skall starta ett aktiebolag istället.

    Har ni inte företagsrådgivare i Sverige?

    Var till två sådan vid övergång till aktiebolag, de kunde iofs inte mer en mig så startade företaget sen utan deras hjälp ändå.

    Men då är jag även utbildad inom det ekonomiska och startade som 16åring mitt första fake-aktiebolag i skolan.

    Jurister har man inte råd med som nystartad.

    #143749
    Parvelito
    Deltagare

    @Andreas 42783 wrote:

    Har ni inte företagsrådgivare i Sverige?

    Var till två sådan vid övergång till aktiebolag, de kunde iofs inte mer en mig så startade företaget sen utan deras hjälp ändå.

    Jurister har man inte råd med som nystartad.

    Nej, inte som i Finland. Det finns en massa olika offentliga instanser i Sverige, t.ex. Almi, arbetsförmedlingen och olika kommunla initiativ, men ingen som vill ta på sig det juridiska. Där brukar man få kosta på sig en advokat för några timmars konsultation, och se det som en del av uppstarten.

    Många klarar av att starta helt själva, men just kompanjonavtal är sådant som det är bra om en advokat går igenom ifall man behöver luta sig mot avtalet en dag när man inte är sams längre.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.