Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur växer man?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98012
    mephisto73
    Deltagare

    Funderar just nu på när man ska skaffa lokal, när man anställer och hur man finansierar det hela.

    Kort sagt så har det gått ganska bra sedan start och nu funderar jag på hur vi ska växa och tänkte höra hur andra har gjort.

    Vi började från noll, inga lån ingen hyra av lokal etc , och nu står vi vid ett vägskäl och får kanske välja. “Hemma” går inte att expandera mera, och det är redan lite opraktiskt egentligen.

    Frågor:

    – vid vilken omsättning skaffade ni lokal? Hur stor lokal och vad kostade den?
    – vid vilken omsättning anställde ni, om alls?
    – hur finansierade ni större varulager, genom att “spara” ihop till det eller genom lån/extern finansiering?

    #143968
    Parvelito
    Deltagare

    Jag stod vid en del sådana här fundering för några månader sedan, och kom fram till följande:

    1: Jag har ett STORT hus, det går att vara kvar här hemma om man stuvar om lite, och förändrar verksamheten en smula. Alternativet var en lokal på i alla fall 2-300m2 som man kunde växa i, och som var anpassad för handel med varor. Det är dyrt att flytta. Räkna med att en lokal i den storleken kanske kostar 100kkr i alla fall att fixa till, inreda, larma och göra inbrottssäker. En sådan lokal får man nog räkna med kostar 10-15kkr/månad inkl el, värme, sopor och försäkring.

    Jag tror de flesta som tittar på sådana lokaler omsätter i vart fall 2-3Mkr. Sedan finns det en del som hyr en källarlokal på 20m2 för en tusenlapp i månaden för att de bor rätt så trångt, och för vissa typer av verksamhet fungerar det också.

    2: Eftersom verksamheten blir kvar hemma, så anställer jag inte. Istället tittar jag på vad som kan lejas bort till rimliga pengar, t.ex. fakturering & bokföring. Ett rätt stort rationaliseringsprojekt har också sjösatts för att jag skall kunna bli mer effektiv. Jag ser egentligen mest min egen kondition som hinder för att man inte ensam skall kunna hantera runt 1500 beställningar i veckan, ensam.

    3: Den som är satt i skuld är icke fri. Försök att få till ett vettigt kassaflöde från din verksamhet genom att ta ut minimalt med lön, hålla lagret i schack, hålla sig ifrån den dyraste marknadsföringen (meningslöst att växa med beställningar där man inte gör vinst om man inte har pengar att växa med), höja priserna, förhandla betalningsvillkor med leverantörerna och kanske använda SVEA för sin fakturering som betalar ut pengarna dagen efter man levererat.
    “Problemet” med banklån är att du visst kan få en skjuts framåt av pengar som kommer in, men sedan skall det ju betalas med ränta och du tappar expansionskraft under den tiden istället.

    #143984
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    MYCKET, MYCKET bra skrivit.

    Jag är inte lika smart och eftertänksam som Berra, jag har stora (då pratar vi STORA) lån sedan jag startade min firma 2005.

    Jag säger inte att man inte ska låna pengar för att satsa för att växa mycket och snabbt, men man ska tänka sig för och läsa vad Berra skriver här 20 gånger innan man beslutar sig för att låna pengar.

    Jag Quotar Berra:

    Den som är satt i skuld är icke fri

    @Parvelito 43010 wrote:

    Jag stod vid en del sådana här fundering för några månader sedan, och kom fram till följande:

    1: Jag har ett STORT hus, det går att vara kvar här hemma om man stuvar om lite, och förändrar verksamheten en smula. Alternativet var en lokal på i alla fall 2-300m2 som man kunde växa i, och som var anpassad för handel med varor. Det är dyrt att flytta. Räkna med att en lokal i den storleken kanske kostar 100kkr i alla fall att fixa till, inreda, larma och göra inbrottssäker. En sådan lokal får man nog räkna med kostar 10-15kkr/månad inkl el, värme, sopor och försäkring.

    Jag tror de flesta som tittar på sådana lokaler omsätter i vart fall 2-3Mkr. Sedan finns det en del som hyr en källarlokal på 20m2 för en tusenlapp i månaden för att de bor rätt så trångt, och för vissa typer av verksamhet fungerar det också.

    2: Eftersom verksamheten blir kvar hemma, så anställer jag inte. Istället tittar jag på vad som kan lejas bort till rimliga pengar, t.ex. fakturering & bokföring. Ett rätt stort rationaliseringsprojekt har också sjösatts för att jag skall kunna bli mer effektiv. Jag ser egentligen mest min egen kondition som hinder för att man inte ensam skall kunna hantera runt 1500 beställningar i veckan, ensam.

    3: Den som är satt i skuld är icke fri. Försök att få till ett vettigt kassaflöde från din verksamhet genom att ta ut minimalt med lön, hålla lagret i schack, hålla sig ifrån den dyraste marknadsföringen (meningslöst att växa med beställningar där man inte gör vinst om man inte har pengar att växa med), höja priserna, förhandla betalningsvillkor med leverantörerna och kanske använda SVEA för sin fakturering som betalar ut pengarna dagen efter man levererat.
    “Problemet” med banklån är att du visst kan få en skjuts framåt av pengar som kommer in, men sedan skall det ju betalas med ränta och du tappar expansionskraft under den tiden istället.

    #143985
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag måste in och skriva igen.

    Jag är glad Berra att du väljer att ta dig tid att verkligen hjälpa andra i form av tips och råd, utan dig vore jag, världen och framför allt detta forumet en mycket sämre och ensammare plats att vara på!:)

    #144019
    fotofyndet
    Deltagare

    @Jimmy Öström 43029 wrote:

    Jag är glad Berra att du väljer att ta dig tid att verkligen hjälpa andra i form av tips och råd, utan dig vore jag, världen och framför allt detta forumet en mycket sämre och ensammare plats att vara på!:)

    +1 på den.

    #144020
    Tian
    Medlem

    +2 på Jimmys kommentar! (blev jag blondare nu! ;o)

    Stor kram till hjälpande hjärnor&hjärtan “därute”!

    #144027
    mephisto73
    Deltagare

    Kan bara instämma, parvelito/berra gör en enorm insats på forumet i form av hjälpsamma, informativa svar.

    Jag är själv väldigt tveksam till lån etc, samtidigt som det är trögt att växa enbart organiskt – svårt att få bra villkor och priser om man köper in små volymer, och då växer man ännu långsamare.

    Ni andra då, när “flyttade ni ut”, när anställde ni och hur finansierade ni?

    #144035
    Ledhandel
    Deltagare

    Vi tog en checkkredit på 100k när vi startade igång vår hemsida, och vi satsade i princip allt för att börja bygga upp lagret.
    Det är en risktagning, men känns ändå bättre än ett rent banklån med amortering.
    Idag använder vi inte krediten alls men vi har ändå den kvar i fall att.
    Kostnaden ligger på 2-5% per år, väldigt lite mot värdet av vad den har givit oss.

    Vi kör fortfarande hemma och på fritiden, men det känns som vi också börjar växa ur lokalen lite.
    Målet är att börja på heltid så snart det bara går :)

    #144060
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi håller fortfarande till hemma. Vi har rätt stort hus och har tagit mer och mer yta till företaget. Frugan jobbar alltid heltid med Fotofyndet, jag jobbar som konsult inom ett annat område och jobbar kvällar och helger med detta, och heltid när jag inte har konsultuppdrag.

    Vi har växt organiskt sett ur företagets synvinkel. Sett mellan de olika verksamheterna så har Fotofyndet lånat medel av konsultverksamheten för att växa.

    #144080
    danielandersson
    Deltagare

    @mephisto73 42989 wrote:

    – vid vilken omsättning skaffade ni lokal? Hur stor lokal och vad kostade den?
    – vid vilken omsättning anställde ni, om alls?
    – hur finansierade ni större varulager, genom att “spara” ihop till det eller genom lån/extern finansiering?

    1. Vi flyttade i början av 2009 och det året landade vi på ca 5m vill jag minnas. Den var på 170 kvm, men ca 30 kvm hyrdes av ett annat företag. 500 kr per kvm (varmhyra).
    2. Det handlar väl inte riktigt om vilken omsättning man har, utan om man skulle kunna omsätta MER om man anställer. Vi anställde så fort vi kunde, för att fokusera på det vi var duktiga på (utveckla butikerna, inte packa).
    3. Började med ett litet lån på 70k, sen har vi “sparat” ihop resten. Jag konsultade även lite i början, för att snabba upp tillväxten lite (samt att det var ett väldigt kul projekt)

    Vill påpeka att jag inte håller med Berra om att det skulle kosta 100k att flytta. Vi kommer flytta vid årsskiftet och i priset för nya lokalen (inte högre per kvm än dagsläget) är det inräknat anpassningar för oss (oftast väldigt få).

    Det enda är ev nedtid om man behöver mer än fre-sön på sig för att hinna flytta allt.

    När vi flyttade till första lokalen så fick vi lägga ca 8k på att få några väggar uppsatta. Nu i efterhand borde vi förhandlat så att dessa ingick, men vi var yngre och dummare då :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.