Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bolagsbolag – Vad är haken

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98096
    team_f
    Medlem

    Jag funderar på att sluta med detaljhandel på nätet och enbart ägna mig åt att jobba som konsult (utbildning med mera).

    Jag avskyr papper och tittar på s.k Bolagsbolag (ex bolagsbolaget)

    Dom tar hand om ALLT mot 12% av fakturerat belopp. Vad är haken?

    Om man jämför med att ha ex revisor, bokföringskonsult,faktureringstjänst osv + mindre tid över.

    Jag representerar alltså inte något av dessa bolag utan undrar om ni kan komma på så många hakar som möjligt så att jag inte gör något förhastat?

    BolagsBolaget
    Startsida

    Hakar och Era tankar och Erfarenheter tas tacksamt emot.

    #145051
    Parvelito
    Deltagare

    12%, räcker inte det som argument? Det är väldigt få konsulter som har råd att ge bort 12% på bruttofakturerat belopp. Det är ju inte bara ditt arvode utan fakturerat material, resor, lokaler och vad det nu är du kommer fakturera. Eller för att prata pengar, om du skall få ut en lön på 25.000kr i månaden före skatt, men efter arbetsgivaravgifter och dessutom ha betald semester och avsättning till pension enligt kollektivavtal för anställda så behöver du fakturera ut runt 50kkr/månaden. Inte sjutton kostar det 6000kr/mån att administrera det?

    #145053
    Richie72
    Deltagare

    Tycker det låter som ett bra och billigt sätt att starta. Men visst, när du plötsligt fakturerar 150.000 i månaden och har en faktura ut och en lön så kan man ju titta på alternativ. Fördelen är ju också att om du inte fakturerar så kostar det inte. Dessutom, om du hatar allt vad pappersarbete heter så kan du istället fokusera på ditt företag.

    #145060
    team_f
    Medlem

    Konkurenten tar tydligen 8,5%
    Det är mycket pengar men som sagt all redovisning,deklarationer,bokslut,magsår osv ligger på någon annan.

    Jag tänkte börja studera och köra detta som komplement.
    Men jag ska räkna efter, kan som sagt bli dyrare än vid första anblick.

    Mer input tages tacksamt emot

    #145074
    PLandgren
    Deltagare

    Inkluderar detta redovisning etc. av alla kostnader också?
    Beror det inte alls på antalet verifikationer?

    #145093
    team_f
    Medlem

    Allt ingår. Dom drar % på det belopp du fakturerar kunden.

    #145175
    Johan W
    Deltagare

    @team_f 44190 wrote:

    Konkurenten tar tydligen 8,5%
    Det är mycket pengar men som sagt all redovisning,deklarationer,bokslut,magsår osv ligger på någon annan.

    Det gör det inte.

    Oavsett vilken firma du anlitar så har du som äger företaget en skyldighet att kontrollera deras arbete och att de gjort rätt.

    Det är du som får stå för alla misstag om företaget gjort fel. Tyvärr kan man inte bara skylla på dem.

    Även om du anlitar en vanlig bokföringsbyrå så tar de hand om redovisning, deklarationer och bokslut.

    Så jag ser ingen skillnad förutom att du betalar sjukt mycket för samma tjänst.

    Men nu kanske du tycker det är skönt att bara vara anställd som deras hemsida antyder.

    Dvs. du är enbart en underkonsult.

    Jag skulle aldrig låta ett annat företag äga mig om jag arbetade som självständig frilansande konsult. Du förlorar enormt mycket pengar. I så fall kan du söka anställning på valfritt IT-bolag och få jobb serverade istället för att behöva leta reda på egna jobb. Det är stor skillnad.

    Nej du kommer bara förlora pengar på detta upplägg.

    #145184
    team_f
    Medlem

    Jag är inte säker på vad du menar med “du som äger företaget”. Grejen är ju att man inte äger något företag eller har F-skatt. Eller vad har jag missat. På vilket sätt är jag skyldig att kontrollera min arbetsgivare? Hade man behövt F-skatt så hade jag ju fortsatt med det och min redovisningskonsult, naturligtvis.

    Jag är varken intresserad av att jobba med it eller få jobb serverade. Jag tror inte jag skulle bli långvarig om jag valde vilka jobb jag vill göra/inte ville göra, när och satte upp min egen kundpolicy, gjorde marknadsföring på eget bevåg, prissättning,kompispriser osv :)

    Pavilito: Om jag fattat rätt så är det endast på fakturerat belopp som man betalar %. Kvitton osv dras inte % på, dock är kravet att man har en omsättning för att få lämna kvitton såklart.

    Sedan är jag medveten om att skulle jag börja omsätta stora summor så blir det kanske inte så billigt i längden. Men för att ta uppdrag vid sidan om annan inkomst ex anställning eller studier tycker jag att detta verkar lovande.

    Jag ber om ursäkt om jag missförstått Era inlägg. Förtydliga gärna.

    #145190
    Parvelito
    Deltagare

    Jag utgick ifrån att du skulle försörja dig på det här. Skickar du bara ut fakturor på några få tusenlappar i månaden så är det säkert en bra tjänst.

    #145195
    Johan W
    Deltagare

    Om du bara skall ha detta vid sidan av så kan det iofs vara skönt.

    Men då rekommenderar jag http://www.frilansfinans.se med 6% avgift.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.