Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Postförskott eller inte?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96109
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag vet att frågan varit uppe innan, men jag tänkte att denna gång ska den pumpas ren!:)

    Jag är SÅ TRÖTT på postförskott!!!Jag kräks på det helt enkelt!

    Varför?

    1. Folk skiter i att hämta ut sina paket, massa extra jobb

    2. Man blir “ståendes” med ett extra lager på produkter som man inte skulle haft hemma om “kunden” inte beställt den från början.

    3. Massa extra kostnader.

    Jag har satt PF som dold nu på hemsidan, för dom sista 2 veckorna har vi haft ca 65 000 kronor i Postförskott som kunder inte tänkt hämtat ut (och detta är bara vad vi upptäckt INNAN vi skickat beställningarna).

    Mina frågor är:

    1. Säljer du med Postföskott?

    2. Varför gör du det och varför gör du inte det?

    4. Tror du man tappar kunder om man tar bort postförskottsalternativet?

    #123455
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    1) Nej, aldrig mer
    2) Vi hade 80 % returer på portförskotten och förlorade massor med pengar tid och ork
    4) Nej, inte i min bransch, där är det i stort sett bara de som ändå inte tänker lösa ut dem som väljer postförskott, övriga som vill se varorna innan kan använda faktura.

    #123457
    Parvelito
    Deltagare

    1: Nej!
    2: Kunder hämtar inte ut sina saker, och det är ett horribelt dyrt sätt att ta betalt.
    4: Ja, en del kunder frågar efter det, och jag tror inte att alla de tänkt skita i att hämta ut det, men deras TB täcker inte vad det kostar att hantera dem som missköter sig.

    #123458
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tack Katrin.

    @Kodmyran 20371 wrote:

    1) Nej, aldrig mer
    2) Vi hade 80 % returer på portförskotten och förlorade massor med pengar tid och ork
    4) Nej, inte i min bransch, där är det i stort sett bara de som ändå inte tänker lösa ut dem som väljer postförskott, övriga som vill se varorna innan kan använda faktura.

    #123459
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tack Bernt.

    @Parvelito 20373 wrote:

    1: Nej!
    2: Kunder hämtar inte ut sina saker, och det är ett horribelt dyrt sätt att ta betalt.
    4: Ja, en del kunder frågar efter det, och jag tror inte att alla de tänkt skita i att hämta ut det, men deras TB täcker inte vad det kostar att hantera dem som missköter sig.

    #123463
    Richie72
    Deltagare

    1: Nej!
    2: Kunder hämtar inte ut sina saker, och det är ett horribelt dyrt sätt att ta betalt.
    4: Nej, tror att det tar så mycket tid att administrera PF att man i längden tappar försäljning eftersom andra områden blir lidande.

    #123468
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tack Richie72.

    @Richie72 20379 wrote:

    1: Nej!
    2: Kunder hämtar inte ut sina saker, och det är ett horribelt dyrt sätt att ta betalt.
    4: Nej, tror att det tar så mycket tid att administrera PF att man i längden tappar försäljning eftersom andra områden blir lidande.

    #123475
    nmn
    Deltagare

    1: Ja men endatst på Postpaket, ej Företagspaket då Posten brukar glömma att avisera dem.
    2: Det är ett prisvärt alternativ för de som inte klarar våra krav för faktura och inte vill förskottsbetala.
    (Vår medelorder på webben är 22.500:- jämför man med vad det skulle kosta med ett företagskreditkort så är PF avgiften egentligen inte så hög)
    3: Vi hade nog tappat några då vi inte erbjuder faktura alls till privatpersoner.

    #123478
    Lastbryggan
    Deltagare

    1. Säljer du med Postföskott?
    Självklart!

    2. Varför gör du det och varför gör du inte det?
    Största anledningen är att den typen av varor vi säljer fortfarande är lite skamligt att beställa för många, att då slippa fylla i “känsliga uppgifter” (se nedan) gör att fler kommer till avslut i kassan. Många tror fortfarande att vår bransch är en skumrask-bransch rakt igenom och då är fördelen med PF att kunden slipper fylla i varken personnummer eller lämna kortnummer.

    4. Tror du man tappar kunder om man tar bort postförskottsalternativet?
    Om man är = Blekinge bilradio tror jag inte att man tappar nåt.
    Om man är = företag som säljer snusk tror jag att man tappar en del.

    Vi hade i maj månad 2,3% PF i retur och alla dessa är fakturerade 195kr, statistisk sett kommer 60% av dem som fått fakturan att betala den och det täcker mer än väl mina kostnader. Dessa 2,3% PF-kunder är dessutom automatiskt spärrade i vårt system och måste betala fakturan innan de kan beställa mot PF igen.:cool:

    #123479
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Lastbryggan, en teori, jag hade ingen alls som betalade mina outlösta fakturor. Kan det vara så att man tycker det skulle kännas skämmingt att hamna hos inkasso för en snuskräkning och därför betalar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.