Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kopierat innehåll

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98299
    Prix
    Deltagare

    Se sista inlägg.

    #147478
    Richie72
    Deltagare

    Du får be dem specificera vad de menar. När jag (som inte är jurist) tittar på era sidor ser båda ut som standardlösningar, skillnaden är bara att du har sökrutan till höger. Men så ser väl alla sidor ut nu för tiden.

    Det skulle kännas väldigt konstigt om de kunde få “copyright” på uppbyggnad av en sida. Det är som om en konsumhandlare skulle stämma en ICA-handlare för att de också har mjölken längst inne i butiken.

    Ska bli väldigt intressant att följa den här diskussionen och vad som händer. Jag tycker att du ska kontakta en duktig jurist, det är alltid en bra investering. Då menar jag också en duktig jurist, inte någon som har läst 10 JÖK för hundra år sedan och kan göra det lite billigt.

    En duktig jurist tror jag kommer lösa ditt problem på 20 minuter.

    Men det förutsätter såklart att du inte kopierat något innehåll.

    #147479
    Jimmys
    Deltagare

    Jag tror inte jag hade tänkt på likheterna om jag varit inne på dem vid olika tillfällen, men när jag jämför dem sida vid sida så känns de lite för lika för att vara en tillfällighet. Sen om det håller rättsligt är väl tveksamt, men ändra om lite i menyerna och i kategorierna så kommer likheten vara betydligt mindre.

    #147480
    Prix
    Deltagare

    Se sista inlägg.

    #147481
    JohanR
    Deltagare

    Ser ut som att båda ni har en standardlösning.

    Båda ser ut att vara gjorda utav wikinggruppen och där får man med deras texter.. Som tex dina köpvilkor.

    Finner dock inte dessa två speciellt lika.

    Den likheten jag ser till 100% är “Hem, köpinformation, Vanliga frågor” etc..
    Då kan alla e-butiker skicka runt sådana mail till varan då allas knappar nästan ser likadana ut :)

    Tycker du ska fråga vad för bilder ni kopierat och vad för text ni använder som är lik hens butik.

    #147482
    Jimmys
    Deltagare

    btw så har du en felstavning i köpvillkoren “Movieprix.se resarverar sig för:”

    #147483
    danielandersson
    Deltagare

    Bullshit säger jag.

    Så länge dom inte har designpatent på den layouten (vilket dom inte har) ELLER att du har kopierat deras html + bilder + css, så är det bara ett väldigt fult försök att få dig att stänga ner.

    Kvarnvideo.se kanske vill kommentera öppet?

    #147484
    Dan
    Deltagare

    Satan ägde de rätten till vänstermenyer. Då sitter jag också i skiten rejält nu. Kommer ringa min advokat imorgon så ska jag proaktivt stänga ner min hemsida och invänta stämning.

    Sidorna är inte ens lika. Kvarnvideo verkar antingen ha hybris eller gå väldigt dåligt om de lägger tid på att maila sina konkurrenter och be dem stänga ner för att de är för lika ;)

    #147485
    Richie72
    Deltagare

    @Dan 46873 wrote:

    Satan ägde de rätten till vänstermenyer. Då sitter jag också i skiten rejält nu. Kommer ringa min advokat imorgon så ska jag proaktivt stänga ner min hemsida och invänta stämning.

    Sidorna är inte ens lika. Kvarnvideo verkar antingen ha hybris eller gå väldigt dåligt om de lägger tid på att maila sina konkurrenter och be dem stänga ner för att de är för lika ;)

    Nej de har patenterat rätten att på nätet kombinera text+bild+pris på samma sida. Så vi ligger alla risigt till.

    #147486
    Prix
    Deltagare

    Se sista inlägg.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.