Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Någon som kontrollerat CE-märkning?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98341
    banane
    Deltagare

    Har för tillfället en produkt som jag avser att importera från utlandet. Tillverkaren säger att produkten har CE-märkning och att dom kan styrka detta genom dokumentation.
    Jag inser dock att dessa papper är en klen tröst om något skulle inträffa och jag undrar därför om någon har en uppfattning om vad en “ce-kontroll” kostar i runda slängar på elektronik som motsvarar en enkel borrmaskin som liknelse?
    Jag behöver inte CE-certifiera den om jag förstått det hela rätt men vill gärna ha det bekräftat av ett proffs och inte lita rakt av på tillverkaren.

    #147866
    Parvelito
    Deltagare

    Allt mellan 5-50.000kr brukade det kosta hos t.ex. Intertek (f.d. Semko). Det beror lite på vad det är för typ av apparat och vad den gör. En helt vanlig ficklampa som drivs med 2st batterier kräver inte så mycket kontroll, men kommer man till en borrmaskin så måste man börja titta på sådant som varvtalsregulering, kontroll av brytare så att den inte kan starta av sig själv, hur rörliga delar är monterade och att de inte kan lossna, att höljet håller för påfrestningarna, att borrstålet sitter där det sitter och att all starkström är ordentligt isolerad, att den inte blir för varm samt att den inte avger störningar bakåt i elnätet eller har för hög elektromagnetiskt strålning. Som du märker så är en borrmaskin inte så förbaskat enkel och det finns ett otal normer och regler som den skall uppfylla.

    #147867
    banane
    Deltagare

    Tack Parvelito, intressant!
    Fler tips än Intertek som man kan kika med så man kan jämföra lite?

    #147868
    Parvelito
    Deltagare

    Du kan kolla med SP också, f.d. Statens Provningsanstalt.

    #147914
    Rob
    Deltagare

    Mitt förra jobb anlitade Nemko (norska motsvarigheten till Intertek/Semko) som tydligen var både billigare och framförallt snabbare.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.