Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94781
    HodHod
    Deltagare

    Hej,

    Jag är intresserad av att starta en webbutik i framtiden men innan dess tänkte jag införskaffa lite kunskap vilket är därför jag är här.

    Min första fråga lyder: Var ska man börja?

    #112975
    fotofyndet
    Deltagare

    Man får väl anta att du har något som du vill sälja som du kan och brinner för. Att bara bestämma sig för att öppna en webbutik med vad-som-helst-som-kan-göra-mig-rik tror jag personligen är svårt.

    Om du vet vad butiken ska ha för inriktning så tycker jag att du ska börja med att titta på de olika e-handelssystem som finns, dels att hyra, att köpa eller open source som du jobbar med själv. Sedan bör du göra en rejäl marknadsundersökning och se vad andra shoppar i din bransch erbjuder i form av betalningsalternativ och transportsätt. Betalning och logistik är A och O för en e-handel, så det ska du fundera rejält på.

    Sedan tycker jag att du ska ägna mycket tid åt att läsa här, det finns många som besitter massor av kunskap här. Ett par av mina personliga favoriter är Parvelito, Lastbryggan, GregerA, Dan och Kodmyran som delar med sig av kunskaperna på ett lättförståeligt men ändå detaljerat sätt. Det finns fler, men det var de jag kom på nu på rak arm. Sug åt dig det du kan.

    Lycka till :)

    #112978
    Parvelito
    Deltagare

    Hej!

    Jag håller med Fotofyndet om att det absolut första du skall fundera över är vad du vill sälja. Och kan du inte det till 100%, så börja med att plugga in det, studera hur marknaden för dessa saker fungerar, vilka leverantörer finns, vilka konkurrenter kommer du att ha etc.

    Steg 2 tycker jag är fundera över hur du skall sälja produkterna. Vad är din nisch, din affärsidé som gör att kunderna skall välja dig. Hur når du ut med ditt budskap på den marknad som finns.

    Steg 3 är att börja kika på vilken infrastruktur du behöver ha för att lyckas. Webshop är en del av det hela, och det viktigaste där är det som inte syns för kunderna. Snygg grafik har aldrig fått någon att köpa något, men usel grafik har fått folk att avstå från att köpa. Men minst lika viktigt som webshopen är lager, administrationen och transportföretagen. Sådant som företagsform och finansiering är två punkter som inte är så roliga att ta sig an alla gånger, men det är ett måste för att inte riskera att företaget går omkull trots att affärsidéen håller.

    Det finns massor att läsa om rörande dessa saker här på forumet, och behöver du fråga om något, så gör det.

    #112986
    HodHod
    Deltagare

    Tack för informationen! Mycket att ta in men det är ju det det går ut på till en viss del. Som nybörjare avskräcks man lite i början men någon gång och någonstans måste man börja. Jag kommer hålla er uppdaterade.

    MVH,

    H.H

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.