Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpa dator på företaget

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98403
    JessicaH
    Deltagare

    Jag ska köpa två datorer till företaget och tänkte köpa på avbetalning för att ha kvar likvid i företaget. Vad finns det att tänka på? Avbet eller leasing vad är att föredra jag tänker främst bokföringsmässigt? Är hela datorns pris avdragsgillt eller är det bara momsen man “drar av” ( just detta med avdragsgillt tycker jag är något förvirrande..) jag har revisor men hon har semester:) jag behöver datorer då de jag har nu har gått sönder samt att jag behöver få ner vinsten i företaget. Tacksam för svar/funderingar

    #148433
    GregerA
    Deltagare

    Du skall hålla isär momsen och kostnaden. Visserligen är båda en utgift precis när du handlar dina datorer, men de bokförs olika.

    Avdragsgill moms innebär att du drar av den (kvittar mot) moms du skall betala in. Har du sålt varor för 1000:- + moms så är du skydlig staten 250:- som betalas in till Skatteverket efter momsdeklarationen. Har du under perioden köpt varor för 600:- + moms så har du 150:- i avdragsgill moms, alltså är du bara skyldig staten 100:-.

    Rörelsens resultat är intäkter minus kostnader, med siffrorna i exemplet ovan blir det då 1000 – 600 kr, vilket ger ett resultat som du skall skatta för på 400:-.

    Alla kostnader dom är nödvändiga för verksamheten är skattemässigt avdragsgilla, så om du behöver två datorer så är det bara att handla på.

    Som företag leasar man i princip alltid, medan man som privatperson köper på avbetalning. Leasing innebär att man hyr datorn, och när leasingtiden löper ut så har man möjlighet att köpa loss den för restvärdet, som ofta är 10% av det ursprungliga priset. Leasingkostnaden drar du som kostnad.

    #148455
    nmn
    Deltagare

    Om du leasar datorerna så får du inte ner årets vinst då du bokför leasingavgiften som en kostnad varje månad när du betalar den framöver.

    Om datorerna kostar under ett halvt prisbasbelopp kan du sätta hela kostnaden på förbrukningsinventarier och på det viset få ner vinsten i år, det kräver att du köper dem på vanligt sätt.

    #148457
    Parvelito
    Deltagare

    När det gäller ett par vanliga arbetsdatorer så har jag en känsla av att det är rätt så dyrt att leasa dem. Att hålla på i tre år och bokföra månatliga betalningar, betala leasingränta och bokföra detta för att ändå inte äga dem är dyrt när det inte handlar om så mycket pengar. Jag skulle rekommendera att försöka lösa likviditeten på annat sätt och så köpa datorerna rätt upp och ned.

    #148466
    Rob
    Deltagare

    Jag kan tipsa om begagnat om man inte behöver det allra senaste och vill spara pengar. Jag har själv handlat datorer (dator med windows 7, skärm, tangentbord och mus) från Begagnade datorer och tillbehr med garanti – GREENTECH Sweden AB för ca 2000 kr styck och dom funkar alldeles utmärkt.

    #184589
    bjornstrom
    Deltagare

    @Parvelito 47952 wrote:

    När det gäller ett par vanliga arbetsdatorer så har jag en känsla av att det är rätt så dyrt att leasa dem. Att hålla på i tre år och bokföra månatliga betalningar, betala leasingränta och bokföra detta för att ändå inte äga dem är dyrt när det inte handlar om så mycket pengar. Jag skulle rekommendera att försöka lösa likviditeten på annat sätt och så köpa datorerna rätt upp och ned.

    Om du hyr/leasar på 36 månader med autogiro och kvartalsfaktura så har du oftast ingen aviavgift, dagens räntor är låga och du har möjlighet att byta utrustning under hyresperioden. Särskilt för växande företag är det ju smidigt att kunna uppgradera och lägga till utrustning på samma avtal fortlöpande.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.