Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vad skulle ni valt i mitt fall? (Bolagsform?)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98447
    ginhev123
    Deltagare

    Hej!

    Nu är jag klar med min butik och allt är redo för start, men innan jag ens lägger upp den på servern vill jag starta företaget (registrera?). Vilken typ rekommenderar ni för en som är helt grön på området?

    Just nu äger jag runt 25 sidor, alla är hyfsat stora (100-25000 views/dag per sida) och jag tjänar pengar på de via AdSense och affiliates och jag har aldrig skattat för det, jag vet inte varför och jag har aldrig ens tänkt på det, jag har bara fått checkarna från Google och löst in de varje månad och inget har hänt. Men jag känner att det inte kan fortsätta längre och jag vill dessutom höja min pension, så jag undrar också om jag startar ett företag för min e-handel, kan jag lägga alla mina övriga sidor på det företaget också om ni förstår vad jag menar?

    Och jag undrar också, hur många timmars revisors arbete behövs per år om jag betalar en revisor för att göra hela pappersdelen?

    Och sen undrar jag, kan jag få en plötslig skattesmäll för ovanstående sidor när jag startar företaget?

    Jag längtar tills jag kan starta e-handeln… Allt är klart, produkterna i lagret, förpackningarna, hemsidan, betalningslösningarna (måste dock fixa klarna, kan inte göra det än iom att jag ej har ett företag just nu), redo för promotion via mina andra sidor, ja, det var väl allt man behöver förbereda sig på…………. Så jag hoppas på kvicka svar! Jag tror att det här kommer att bli roligt.

    Mvh

    #148784
    FredrikGust
    Deltagare

    @ginhev123 48317 wrote:

    Nu är jag klar med min butik och allt är redo för start, men innan jag ens lägger upp den på servern vill jag starta företaget (registrera?). Vilken typ rekommenderar ni för en som är helt grön på området?

    Har du budget kommer nog de flesta du frågar rekommendera AB om det är något du vet kommer att gå igång och bli något av. Det är numera relativt enkelt att registrera och komma igång med via verksamt.se. Kraven på AB är även om de nu lättats upp något mer komplicerade än för övriga företagsformer, men med lite ekonomilitteratur och en redovisningskonsult att rådfråga är det för de flesta inga problem att hantera.

    #148787
    Richie72
    Deltagare

    AB är det bästa då bolaget och du blir helt separata enheter.
    Hitta en bra bokföringsbyrå och be dem göra all bokföring från start. De tar typ 500 kr per timme. Det finns en tråd om detta här på ehandel.se. Då slipper du bry dig om momsredovisning osv och kan fokusera all tid och energi på att utveckla verksamheten.

    När du väljer bokföringsbyrå kom ihåg att välja någon bra, inte någon billig. Snålheten bedrar som bekant visheten.

    Lycka till.

    #148796
    ginhev123
    Deltagare

    Hej!

    Tack för svaren. Blir nog AB, ska spara ihop till 50k. Vet ni ungefär hur många timmar bokföring som behövs ungefär per månad?

    Mvh

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.