Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms och Vinstmarginalbeskattning, hjälp!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98631
    DollybirdRetro
    Deltagare

    Trodde att jag förstod allt vad gällde vinstmarginalbeskattning, tills jag plötsligt inte förstod någonting alls igen:confused:.

    Jag säljer begagnade varor på internet, jag köper in varor momsfritt från tex Myrorna (som ett exempel), dom tar inte någon moms på sina varor. Dvs. det finns ingen moms utskrivet på deras kvitto. Jag kan härmed inte få tillbaka någon moms på mina inköp härifrån. Men nu till kruxet, jag ska ändå betala utgående moms (vinstmarginalbeskattning) på mina begagnade varor när jag säljer dom?? Varför då? Nä nu fattar jag ingenting? Jag ska alltså redovisa utgående moms på mina varor som jag sålt var tredje månad? Men jag ska inte få tillbaka någon ingående moms på mina inköp av varorna? Ursäkta om jag är helt ute och cyklar nu, men då förlorar jag ju massor av pengar på varan? Inte bara 50% i skatt, utan även 20% på vinstmarginalbeskattningen (VMB)…

    Något som förstår sig på det här?
    Eller är jag helt ute och cyklar i buschen nu…:confused:

    Linda
    Retrobutik vintagebutik online

    #150609
    Parvelito
    Deltagare

    Du betalar moms på mellanskillnaden mellan inköpspris och försäljningspriset.

    Exempel: Du köper en gammal sliten mjölkpall för 100kr, och säljer den sedan som ett genuint allmogeföremål med underbar patina för 500kr. På skillanden, 400kr, skall du då betala moms, i detta fallet 80kr. Du anger heller inte utgående moms på ditt kvitto, utan anger istället att du tillämpar vinstmarginalbeskattning.

    Det blir exakt samma pengar som om du hade fått lyfta en tjuga i moms på ditt inköp från myrorna, och istället betala in moms på hela femhundringen.

    #150610
    DollybirdRetro
    Deltagare

    Humf, förstod inte riktigt det sista. Om jag nu måste betala ut 80 kronor i moms för mjölkpallen. Blir inte det bara en extra avgift för mig på mjölkpallen? Eftersom jag inte får någon moms tillbaka på inköpet? Eller är det uträknat så att VMB är en fördel för mig som säljer momsfritt? Att det blir mindre moms än om jag hade köpt och sålt varor med moms? Ska jag alltså lägga på 20% på försäljningspriset på alla mina varor för att få det att gå ihop? Ursäkta om jag är ett yxskaft nu , men fattar nog fortfarande inte…haha..det blir ju en extra utgift för mig?

    #150615
    1CRU
    Deltagare

    Så här gör jag när jag bokför beräkning av marginalmoms vid försäljning av gamla saker
    Obs att kundens kvitto aldrig visar någon moms när ni har marginalmoms.
    Man tar utpriset minus inpriset och räknar momsen på den summan som blir.

    Exempel
    Du säljer en vara för 350 kr, inköpet har varit 120 kr.
    350-120 = 230 x 0,8 = 184 ( bokförs på 3030 och 3028)
    184 x 25 % = 46 (bokförs på 2611)
    350 – 46 = 304 (bokförs på 3054)

    Kassa 1910 D 350
    Lager 1400 K 120
    Inköp material och varor 4010 D 120
    Marginalförsäljning varor sv momsfri 3054 K 304
    Utg moms marginalförsäljning 25 % 2611 K 46
    Beskattningsunderlag vinstmarginalbeskattning 3030 K 184
    VM omföringskonto 3028 D 184

    #150616
    Soffs
    Deltagare

    Precis som Parvelito säger – VMB finns för att undvika dubbelbeskattning och i korthet innebär det att du bara beräknar momsen på din marginal istället för på hela försäljningssumman, vilket gäller annars. Skatteverket har en väldigt fin och uttömmande instruktion om VMB som du hittar på deras hemsida.

    Momsen är varken en avgift eller någon utgift för dig men något du måste ta med i beräkningen när du sätter ditt pris.

    #150617
    DollybirdRetro
    Deltagare

    Tack 1CRU för tydlig information om bokföringen med VMB! Precis vad jag oxå behövde! Men det verkar i mina öron som om man skattar mycket mer när man handlar med begagnade varor än med momsvaror? Då man inte får tillbaka den utgående momsen. Och betalar först 20% som moms och sen 50% på vinsten.

    Ett exempel: om jag nu köper in 100 rangliga mjölkpallar (utan moms) för 10 000 kr och säljer dom som antika mjölkpallar för 50 000 kr (med moms). Min vinst blir 40 000 kr. Så blir vinstmarginal beskattningen 8000 kronor på det, (en kostnad som jag måste lägga ut som jag aldrig får tillbaka?)

    Då har jag ju bara tjänat 32 000 kr plötsligt. Och måste sen skatta 50% på det, då blir det ju bara 16 000 kr kvar. Då betalar jag ju först 20% skatt , och sen 50% skatt igen. Då blir det ju inget kvar?

    Jag ÄR ett yxskaft tror jag! ;) haha…ursäkta men är jag så snurrig eller?

    #150618
    Soffs
    Deltagare

    Nu blandar du ihop momsen, som egentligen är en konsumtionsskatt som tas ut av slutkonsumenten, med dina privata skatter. Det är snarare konsumenten som betalar skatt igen för att få köpa en vara med sina redan beskattade pengar.

    För din del måste du titta på nettopengarna. På din nettovinst beskattas man som enskild firma (vilket jag gissar att du har) med runt 50%. Dessa 50% är förenklat skatt och egenavgifter, vilket du ska betala precis som om du hade varit anställd.

    #150619
    Soffs
    Deltagare

    Kort: se nettovinsten som lön till dig själv och på den betalar du skatt och arbetsgivaravgift.

    #150620
    DollybirdRetro
    Deltagare

    Men jag ska alltså räkna med momsen och sätta ett högre pris på varan, dvs lägga på 20% på priset då. Så som man lägger på moms på vanliga varor. Med undantaget att det inte står att det är pålagt moms i mitt fall. En dold moms kostnad då?

    #150622
    henrik
    Deltagare

    Om du tittar på Parvelitos uträkning lite högre upp så framgår det att det spelar ingen roll om du får dra av moms eller inte på ditt inköp då du i båda fallen betalar lika mycket moms till skatteverket.

    Ex vanligt inkköp med moms:

    Inköp 100:- inkl moms
    Försäljning 500:- inkl moms
    På ditt inköp betalar du 20:- i moms och på din försäljning får du in 100:- i moms. Då ska du betala mellanskillnaden 80:- till SKV

    Om du istället då som i ditt fall köper in utan moms så blir det så här:

    Inköp 100:-
    Försäljning 500:- inkl moms
    Men istället för som i exemplet ovan beräkna momsen på 500:- så beräknar du den endast på din vinst som är 400:-, dvs 80:- i moms

    Så i båda fallen betalar du in 80:- i moms och du har 320:- över som är dina. Skatten du betalar på dem sen är samma oavsett om du är företagare eller vanlig anställd. Egenavgifter + skatt eller arbetsgivaravgifter + skatt är ungefär samma. Du tjänar ca 1% mer som egen företagare än anställd skattemässigt så en liten fördel är det ju.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.