Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande lån eller nyemission

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98886
    Kirtapmla
    Deltagare

    Vi ska förvärva ett annat bolag via inkråmsaffär till vår befintliga verksamhet. Slänger iväg en fråga här på forumet om vi bör göra det som ett villkorat/ovillkorat aktietillskottt eller nyemission.
    Köpet handlar om ca 150k och det är befintliga aktieägarna som pytsar in ytterligare pengar i bolaget.
    Om vi gör ett aktietillskott, kan man göra det utan att behöva ta en marknadsmässig ränta? Vi vill tillföra kapital och sedan betala tillbaka lånet utan att ta ut någon ränta i ett senare skede.

    Vad föreslår ni att vi gör?

    #152769
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker att ni kan lägga upp ett vanligt lån, med ränta, från er delägare till bolaget. Ränta är ett bra sätt att lyfta ut lite pengar med lägre skatt ur ett företag.

    #152773
    Kirtapmla
    Deltagare

    Jag är med på de skattemässiga fördelarna med att ta ut ränta. Min fråga är då om vi måste ta ut ränta på ett aktielån till företaget?
    Vår tanke är att sälja bolaget inom en två års period och därav få tillbaka vår insats. Under tiden vill vi inte ta ut räntekostnader innan vi får lönsamhet i bolaget.

    #152774
    Parvelito
    Deltagare

    Ni måste inte ta ut ränta om ni rent principiellt inte vill det, inga problem alls.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.