Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Använda utländskt kreditkort för inköp

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98893
    Borje
    Deltagare

    Hej!

    Är det någon som vet om det är ok att införskaffa ett tyskt eller amerikanskt företagskort (tex visa, mc, amex) och använda för inköp i sitt svenska AB?

    Tankte alltsa gora de inkop som gar pa kortet (och tjana poang) och sen betala fran svenska foretagskontot varje manad.

    Kanske verkar lite omstandigt men det skulle vara fordelaktigt eftersom jag nu betalar manga inkop med bankkort och tjanar inga poang alls. Med ett kredikort skulle man kunna tjana ihop manga hotellnatter/flygresor. Anledningen till att jag foredrar ett tyskt eller amerikanskt kort ar att villkoren ar sa mycket battre. SAS har ju nagra kort men man tjanar ju i stort sett inga poang pa deras kort.

    #152850
    GregerA
    Deltagare

    Det blir nog svårt utan att du har verksamhet och ett bankkonto det aktuella landet. Möjligen om det finns något debit card (bankkort) som har sådana villkor du är ute efter, men jag antar att det är främst på kreditkorten som det finns sådana.

    #152852
    Parvelito
    Deltagare

    Det där har Skatteverket varit på spåret tidigare vet jag, för de såg hur rätt omfattande bonusar hamnade hos enskilda personer utan att en krona betalades i skatt. Jag vet inte om pilotfallet tröskat igenom hela rättssystemet än, men för c:a 7 år sedan blev det företag jag jobbade på rekommenderade av stort revisionsföretag att se till så att alla utlägg betalades med företagskortet, och att eventuella bonusar som då utföll också tillföll företaget om vi ville vara säkra på att slippa en upptaxering vid revision.

    Sådant som tillgång till lounger, uppgraderingar etc går det inte att sätta ett värde på, så det var det ingen som brydde sig om. Däremot sådant som gratis hotellnätter, middagar, flygbiljetter, greenfee-avgifter, hyrbilar, massage och alla fysiska produkter går det ju alltid att sätta ett förmånsvärde på. Ingen stor grej om det handlar om något enstaka man fått, men har man använt det flitigt under ett antal år så kan det bli en duktig smäll i slutänden.

    Jag har inte råkoll exakt på hur rättspraxis är, men varför inte ställa frågan direkt till Skatteverket så får du förmodligen veta hur de ser på saken.

    #152854
    Borje
    Deltagare

    Tack for svaren! Om man samlar poangen pa ett foretagskort och anvander poangen i foretaget sa borde det vara ok tycker man. Ska kolla med skatteverket. Det ar synd att inte utnyttja mojligheterna nar de finns.

    #152856
    Parvelito
    Deltagare

    Så länge du använder poängen i företaget så ser jag inga problem alls med upplägget.

    #152859
    Borje
    Deltagare

    Ok, jag tankte ocksa om det var nagot problem med att ha ett utlandskt kort utan verksamhet i det landet fran svensk sida? Till exempel varfor for du over pengar till ett utlandskt konto varje manad? Man kan ju visa fakturan och alla inkop men det kanske anda ser mystiskt ut?

    #152860
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Gör tvärt om, skaffa ett privat AMEX och sedan redovisar du dina inköp som utlägg (mot kvitto).
    Sedan använder du de privata bonusarna privat.

    #152861
    Parvelito
    Deltagare

    @kontorsmagasinet 52832 wrote:

    Gör tvärt om, skaffa ett privat AMEX och sedan redovisar du dina inköp som utlägg (mot kvitto).
    Sedan använder du de privata bonusarna privat.

    Det är ju just det som Skatteverket hade börjat titta på för ett antal år sedan, har du kanske koll på hur rättsläget är idag?

    #152862
    Borje
    Deltagare

    Jag har tankt den tanken ocksa. Ar det ok att gora alla inkop privat? Maste man skriva over varorna pa foretaget sedan? Jag tanker alltsa mest bokforingstekniskt/skattemassigt.

    #152863
    Borje
    Deltagare
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.