Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Upphovsrätt internationellt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99004
    Ankis
    Deltagare

    Hej
    Jag har hittat en kvinna som tillverkar färdiga plagg och säljer färdigt efter ett av mina mönster på nätet. Hon har köpt mönstret av mig men använder det nu i tillverkning av plagg utan att ange det som min orginaldesign utan som sitt mönster.
    Jag har mailat henne och sagt att enstaka tröjor kan väl vara ok om hon vill sälja utan ersättning, men att jag i så fall vill att jag/firman anges som orginaldesigner.
    Hon vägrar och säger att hon inte tänker ge mig gratisreklam på sina websidor och att hon gör som hon vill eftersom hon en gång köpt en mönsterbeskrivning av mig på webshopen (40:- ).
    Jag försökte informera om upphovsrätt och att tillverkning till försäljning är en annan sak, men hon säger att upphovsrätt inte gäller i hennes land, Island.;)
    Måste man bara glömma detta eller vad?
    Jag som tyckte jag var snäll som bara ville ha ett erkännande till designen.
    Liten tillverkning, men ändå…..’
    Tips någon?

    #154132
    Borje
    Deltagare

    Jag skulle släppt det för tillfället. Om du sedan märker att hon säljer mycket kan du stämma henne och kräva royalties.

    #154133
    Borje
    Deltagare

    Har du skyddat ditt mönster internationellt eller på Island?

    #154134
    Ankis
    Deltagare

    @Borje 54250 wrote:

    Har du skyddat ditt mönster internationellt eller på Island?

    Nej, ett litet stickmönster lönar sig tyvärr inte att mönsterskydda utan jag bara hänvisar till upphovsrätten, hon säljer till Sverige bl a och är svenska om än bosatt där.
    Jag får väl leva med det ;-)
    Förstår bara inte varför det skulle vara så svårt att ange orginaldesign när det är det enda jag ber om.

    #154135
    Borje
    Deltagare

    Ja det måste kännas lite irriterande. Var det inte något liknande fall för ett tag sedan. Lindex anklagades för att ha stulit en design från en designer i Kalifornien. Jag vet att de plockade bort produkterna men vet inte hur det slutade.

    #154142
    GregerA
    Deltagare

    Jag förstår att det känns irriterande. Nu är jag inte jurist, men jag sökte lite för att försöka få fram vad som gäller.

    Lag om upphovsrätt
    4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

    Kommentar på lagen.nu:
    Man kan bara få upphovsrätt för sådana omarbetningar av verk som utgör resultat av en individuell intellektuell skapande verksamhet. Det krävs inte att det verk som är föremål för omarbetning eller översättning omfattas av upphovsrätt. Upphovsrätt uppkommer oavsett om originalupphovsmannen gett sitt tillstånd att utföra bearbetningen.

    Du säljer ju mönstren med syftet att köparen skall tillverka åtminstone ett exemplar.

    Som jag tolkar det har du upphovsrätt på mönstret, men den som gör ett plagg enligt mönstret har skapat en bearbetning som vederbörande själv har rätten till.

    Du kan ju jämföra det med att du köpt en kokbok. Författaren har upphovsrätten till boken, men jag antar att det står var och en fritt att laga och servera rätterna enligt recepten.

    Men, som sagt, jag är inte jurist, så jag kan ha fel.

    #154143
    Ankis
    Deltagare

    @GregerA 54261 wrote:

    Jag förstår att det känns irriterande. Nu är jag inte jurist, men jag sökte lite för att försöka få fram vad som gäller.

    Du säljer ju mönstren med syftet att köparen skall tillverka åtminstone ett exemplar.

    Som jag tolkar det har du upphovsrätt på mönstret, men den som gör ett plagg enligt mönstret har skapat en bearbetning som vederbörande själv har rätten till.

    Du kan ju jämföra det med att du köpt en kokbok. Författaren har upphovsrätten till boken, men jag antar att det står var och en fritt att laga och servera rätterna enligt recepten.

    Men, som sagt, jag är inte jurist, så jag kan ha fel.

    Låter konstigt för i så fall kan man ju stjäla all design till att sälja själv i eget namn.
    Man köper ju ett mönster, inte mönsterrätten.

    Detta hittad jag.

    Slöjdmagasinet – Upphovsrätt och Kopiering.
    citat
    ”Färdig produkt från ett mönster
    I vissa fall är det inte heller tillåtet att använda den färdiga produkten från mönstret i kommersiellt syfte. Det är alltså viktigt att läsa det finstilta på ett mönster och se vad man får göra med det. Är man osäker är det bäst att kontakta upphovsmannen.”

    #154144
    GregerA
    Deltagare

    Om man köper ett mönster så får man inte kopiera det och sälja vidare som mönster. Så där har du utan tvekan rätt – men vad jag förstod så gällde inte frågan det, utan att s.a.s använda mönstret.

    I utlandet har de ju lite annat skydd för härledda verk (derivative works) och ofta så är nog mönstret förknippat med någon form av licensvillkor, för att någon över huvud taget skall få använda det. Det är kanske så att Slöjdmagasinet säljer mönster från upphovsmän i utlandet.
    Men vad jag kan se så finns inte något motsvarande skydd i Sverige för mönster.

    Du kan förmodligen bättra på ditt skydd genom att skriva lite licensvillkor som följer med mönstret, och som kunden på lämpligt sätt måste acceptera.

    Sedan är nog frågan egentlige lite mer komplex. Frågan är om det är mönstret eller designen du har upphovsrätten till. Har du själv designat och sytt ett plagg så har du ju upphovsrätten till det. Om du sedan säljer ett mönster till din design så kan man ju fråga sig om den som köper mönstret kommer att skapa en egen bearbetning – eller en kopia av det plagget du ursprungligen designade.

    Vi får se om det finns någon som är mer kunnig som kan komma med ett klokt inlägg.

    #154145
    Ankis
    Deltagare

    @GregerA 54263 wrote:

    Om man köper ett mönster så får man inte kopiera det och sälja vidare som mönster. Så där har du utan tvekan rätt – men vad jag förstod så gällde inte frågan det, utan att s.a.s använda mönstret.

    I utlandet har de ju lite annat skydd för härledda verk (derivative works) och ofta så är nog mönstret förknippat med någon form av licensvillkor, för att någon över huvud taget skall få använda det. Det är kanske så att Slöjdmagasinet säljer mönster från upphovsmän i utlandet.
    Men vad jag kan se så finns inte något motsvarande skydd i Sverige för mönster.

    Du kan förmodligen bättra på ditt skydd genom att skriva lite licensvillkor som följer med mönstret, och som kunden på lämpligt sätt måste acceptera.

    Sedan är nog frågan egentlige lite mer komplex. Frågan är om det är mönstret eller designen du har upphovsrätten till. Har du själv designat och sytt ett plagg så har du ju upphovsrätten till det. Om du sedan säljer ett mönster till din design så kan man ju fråga sig om den som köper mönstret kommer att skapa en egen bearbetning – eller en kopia av det plagget du ursprungligen designade.

    Vi får se om det finns någon som är mer kunnig som kan komma med ett klokt inlägg.

    Men om det är som du säger så skulle ju H&M kunna köpa mitt mönster för 40:- och börja producera tröjor och tjäna miljoner och jag får vara nöjd med 40:-???Har jag svårt att tro.

    #154147
    GregerA
    Deltagare

    Jo, men de skulle ju inte ha någon ensamrätt. Vem som helst kan ju göra det. Så därför finns det i praktiken inte så mycket att tjäna för dem.

    Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.