Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande "Faktura" som är ett kvitto

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99055
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hallå!

    Enligt vår bokföringsbyrå så får vi inte kalla kundens kvitto för kvitto, den måste kallas för “faktura”. Detta ställer till det och många undrar vad som menas med att de har fått en “faktura” (kvittot alltså) med försändelsen.

    Så, hur är detta. Vad kan jag kalla “fakturan” för utan att den förvirrar mina kunder?

    Tacksam för svar.

    Kniv-Per

    #154631
    Qarillion
    Deltagare

    @Per Nilsson 54793 wrote:

    Hallå!

    Enligt vår bokföringsbyrå så får vi inte kalla kundens kvitto för kvitto, den måste kallas för “faktura”. Detta ställer till det och många undrar vad som menas med att de har fått en “faktura” (kvittot alltså) med försändelsen.

    Så, hur är detta. Vad kan jag kalla “fakturan” för utan att den förvirrar mina kunder?

    Tacksam för svar.

    Kniv-Per

    Det står faktiskt faktura på alla våra “kvitton” vi skickar ut. Däremot stämplar vi [BETALD] med en ganska stor röd stämpel på varje faktura samt att vi har en artikel som heter “Betalningsmetod: Kortbetalning” som också står med på varje faktura om det är så att den är kortbetald. (Detsamma gäller för förskottsbetalningar såklart)

    Men betalsätt står faktura oavsett hur pengarna kommit in på kundens kvitto. Vi bokar av det som kortbetalningar i systemet dock.

    #154632
    Parvelito
    Deltagare

    Kanske kan du kalla det för “Betald Faktura” eller låta bli att skriva någon titel alls på det?

    Annars kan man ju byta bokföringsbyrå också…

    #154634
    GregerA
    Deltagare

    Fakturakvitto kanske … ;)

    Vi skickar också ut fakturor oavsett om det redan är betalt eller skall betalas. Dock skiver vi för tydlighetens skull i anslutning till totalsumman t.ex “Betald kort” -alternativt om det är en faktura som skall betalas, så står det “Förfallodaum 2012-xx-xx”.

    Anledningen till att vi gör så är faktiskt att en del betalade två gånger …

    Nyligen var det dock en som undrade varför han fått en faktura, när han redan hade betalt. Men det är nog bara en på över 100.000 genererade fakturor genom åren.

    #154637
    JohanK
    Deltagare

    ifrågasatte du varför och vad fick du för svar isf?

    Vi har kvitto på alla våra “kvitton”

    #154643
    GregerA
    Deltagare

    Jag kan väl tillägga att din bokföringbyrå tolkar bestämmelserna lite väl ordagrant. Det finns något förtydligande någonstans på Skatteverket (som jag inte orkar leta upp nu), där de säger att faktura, räkning, kvitto, kvittens och antagligen även expeditionsnota är att betrakta som en faktura. Det är inte vad den kallas, utan vad den innehåller som väger tyngst.

    #154648
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He he he he:):)

    @Parvelito 54796 wrote:

    Annars kan man ju byta bokföringsbyrå också…

    #154649
    Prix
    Deltagare

    Från början kallade även vi allt för faktura och trots att vi skrev under referensnummer och på ytterligare ett ställe att den var betald och inte skulle betalas så åkte väldigt många betalningar igenom. Därefter fick de heta kvitto.

    Något man kan testa är att istället för bankgironr skriva att fakturan är betald. Den som ivrigt försöker betala kan inte och inser förhoppningsvis.

    #154650
    Rikard
    Deltagare

    Jag har haft sittning med SKV om detta, de accepterar kvitto eller faktura. De accepterar rätt mycket i sin tolkning som Greger säger så är det innehållet, artiklar, orgnummer, summa, moms etc som är det som är avgörande inte att det står faktura. Byt bokföringsbyrå!

    #154659
    Per Nilsson
    Deltagare

    Supertack för alla svar.

    Då ska jag döpa om den med gott samvete.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.