Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföringsbyrå

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99072
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hej!

    Lite frågor.

    Hur många transaktioner (eller vad det nu heter på deras språk) bör en redovisningsbyrå alternativt revisor mäkta med per timme?

    Vad är ett bra timpris?

    Finns det någon bra break even där det faktiskt är vettigare att timanställa en redovisningsperson (ekonomiperson) i stället för att betala en extern byrå?

    Är det någon mer fråga jag har glömt?

    Med vänlig hälsning
    Per

    #154802
    Magento
    Deltagare

    Vi betalar 500:-/timme för löpande bokföring och 700:-/timme för bokslut. De är personliga och rådgivande ( utan att ta betalt för det) . Jag vågar påstå att det är ett bra pris då vi varit i kontakt med Grand Thornton och PWC vilka är dyrare och mycket sämre på att svara.

    #154803
    Parvelito
    Deltagare

    Allt beror på i vilket skick handlingarna är som skall bokföras. Finns det bra dagsrapporter, tydliga avräkningsnotor, fakturor och underlag till alla kontohändelser så brukar de flesta bokföringsbyråer klara av bokföringen på 2-4timmar/månad för ett ehandelsföretag med mindre än någon eller ett par miljoner i omsättning.

    Lämnar du däremot månadens bokföring i en stor ICA-kasse så lär det troligen bli lönsamt att anställa en egen bokföringskontorist på halvtid.

    #154809
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hur mycket förberett ska det vara?

    Vi har alla papper i ordning. Kör elektroniskt via Dropbox så det är sökbart.

    Kan man göra något mer för att minska tiden?

    @Parvelito 54983 wrote:

    Allt beror på i vilket skick handlingarna är som skall bokföras. Finns det bra dagsrapporter, tydliga avräkningsnotor, fakturor och underlag till alla kontohändelser så brukar de flesta bokföringsbyråer klara av bokföringen på 2-4timmar/månad för ett ehandelsföretag med mindre än någon eller ett par miljoner i omsättning.

    Lämnar du däremot månadens bokföring i en stor ICA-kasse så lär det troligen bli lönsamt att anställa en egen bokföringskontorist på halvtid.

    #154810
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Prata med tilltänkt byrå och fråga hur de vill attt de ska överlämnas brukar vara bäst, olika jobbar på olika sätt och kan man tillgodose hur de jobbar brukar de bli billigare

    #154812
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag skulle aldrig vågat anställa någon att sköta mina papper.

    Jag hade en släkting som sköte all bokföring sedan i mitten av 2011 fram till Augusti 2012. Innan denna tog över det hade jag en känd firma som sköte det men det blev för dyrt och ingen uppföljning var bra.

    Då jag inte kan något om bokföring så litar jag blint på dom “som kan detta”. Men när man får till svar varför inte bokslutet är klart “Jag får inte samman bokslutet”, ja då växer det horn i röven på mig:mad:

    Efter att ett annat företag fixade till allt så visade det sig att ca 80% av underlagen saknades och en pärm med ca 80 fakturor inte var inlagt i systemet och då från 2011:eek:

    Jag kommer aldrig lämna över ett enda papper till någon annan än Crismas AB (när man nu kör eget igen). Effektiva så det står härliga till, bra priser, kunskap som få andra har, trygga att ha att göra med, uppföljning varje månad om hur det går för företaget osv. osv.

    Så Per, kör på någon som du kan lita på till 110%. Känns det inte bra så är det inte bra oavsett vilket företag man anlitar.

    #154813
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 54989 wrote:

    Hur mycket förberett ska det vara?

    Vi har alla papper i ordning. Kör elektroniskt via Dropbox så det är sökbart.

    Kan man göra något mer för att minska tiden?

    Som Katrin säger, kom överens om hur det optimalt kan se ut så att du kan göra vad du kan på så liten tid som möjligt, och att de så enkelt som möjligt kan ta hand om det. Om det tar dig tio timmar för att de skall spara en timme så blir det ju sällan bra.

    Av erfarenhet vet jag att det sällan är de vanliga dagliga affärerna som krånglar till något, utan det är det här som går utanför det vanliga som brukar strula till det. Typ flitig kortanvändning på mässresa eller beställningar från Kina med diverse ändringar i sista stund (kineser är inte så duktiga på bokföringsunderlag).

    #154816
    Richie72
    Deltagare

    Jag har ett företag där jag använder fortnox som bokföringsprogram/system (allt är webbaserat). Jag scannar in och laddar upp bokföringsunderlagen till en mapp på dropbox som redovisningsbyrån kommer åt. Då kan de bokföra när de har tid och vi har alltid tillgång till samma dokument. Samtidigt slipper jag skicka saker med vanlig post.

    Extremt smidigt.

    Jag tycker absolut att man ska lägga ut bokföring så snart som möjligt. Det är inget man ska göra själv om man inte är väldigt duktig på det OCH tycker det är fantastiskt roligt.

    #154817
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag har redan en bokföringsbyrå, men den senaste räkningen från dem var lite väl hög tyckte jag. Det var betydligt fler timmar än vad jag trodde det skulle vara.

    Vi har ordning på våra papper, men jag vet inte HUR god ordning vi har på dem.

    Jag letar alltså efter data så att jag kan jämföra min byrås effektivitet med andra.

    Berra, du skrev att ett företag i min storlek borde ha en redovisning som tar cirka 4 timmar / månad. Hur bra underlag ska en sådan byrå få. Gör vi fel från vår sida tror du? Kan vi göra vårt underlag effektivare? (svårt att svara på eftersom ingen har sett vårt underlag, men spåna gärna).

    @Richie72 54996 wrote:

    Jag har ett företag där jag använder fortnox som bokföringsprogram/system (allt är webbaserat). Jag scannar in och laddar upp bokföringsunderlagen till en mapp på dropbox som redovisningsbyrån kommer åt. Då kan de bokföra när de har tid och vi har alltid tillgång till samma dokument. Samtidigt slipper jag skicka saker med vanlig post.

    Extremt smidigt.

    Jag tycker absolut att man ska lägga ut bokföring så snart som möjligt. Det är inget man ska göra själv om man inte är väldigt duktig på det OCH tycker det är fantastiskt roligt.

    #154818
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 54997 wrote:

    Jag har redan en bokföringsbyrå, men den senaste räkningen från dem var lite väl hög tyckte jag. Det var betydligt fler timmar än vad jag trodde det skulle vara.

    Vi har ordning på våra papper, men jag vet inte HUR god ordning vi har på dem.

    Jag letar alltså efter data så att jag kan jämföra min byrås effektivitet med andra.

    Berra, du skrev att ett företag i min storlek borde ha en redovisning som tar cirka 4 timmar / månad. Hur bra underlag ska en sådan byrå få. Gör vi fel från vår sida tror du? Kan vi göra vårt underlag effektivare? (svårt att svara på eftersom ingen har sett vårt underlag, men spåna gärna).

    Skall man göra det på några timmar krävs att det i princip bara är att mata in siffror från färdiga underlag. Det här med bokföring på distans via dropbox i all ära, men det tar rysligt mycket mer tid att lokalisera allt där jämfört med en trave papper i kronologisk ordning, som är avstämd med kontoutdragen så att allt finns med.

    Sedan är det säkert så att en bokföringsfirma tar lite längre tid på sig första månaden/månaderna innan de är bekanta med hur dina papper och affärer ser ut.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.