Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kund i Norge, sälja .exkl moms?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99067
    J.L
    Deltagare

    Hej.

    Jag har en kund i Norge, jag undrar och vill dubbel kika, visst skall jag sälja .exkl moms?

    #155167
    Richie72
    Deltagare

    Om det är en privatperson är det utan moms.

    #155172
    sanmic
    Deltagare

    @Richie72 55386 wrote:

    Om det är en privatperson är det utan moms.

    Det är väl utan moms oavsett eller har jag missat något här?

    #155175
    GregerA
    Deltagare

    Till Norge är det export utanför EU, så all försäljning sker utan moms.

    Du skall upprätta en tulldeklaration som skall följa med paketet, dessutom 2 ex av fakturan, och dessa sätts i plastficka utanpå paketet.

    För brevförsändelser använder man oftast den “lilla gröna” tulldeklarationen, men för paket måste alltid den fullständiga användas.

    #155202
    david71
    Deltagare

    Jag törs nästan påstå att det ska vara 3 ex av fakturan till och med.

    Du måste kunna bevisa för skatteverket att varorona lämnat EU också.

    #155153
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Fakturan skall vara utställd utan Svensk moms både till företag och till privatperson. Ange “Export Supply” på din faktura.

    Men om det skall vara Norsk moms eller inte beror lite på vad du säljer och hur du säljer.

    Om du säljer elektroniska tjänster (nedladdning av olika saker) så skall du fakturera med Norsk moms. Dvs momsregistrera dig i Norge och momsredovisa där.

    Om du säljer varor så beror det på leveransvillkor. Om Din kund står för tull och moms så är du inte skyldig att fakturera Norsk moms.

    Omvänt så är du skyldig att fakturera Norsk moms.

    Mvh
    Stefan Ekmark

    #155012
    Qarillion
    Deltagare

    @VATadviser 55621 wrote:

    Hej,

    Fakturan skall vara utställd utan Svensk moms både till företag och till privatperson. Ange “Export Supply” på din faktura.

    Men om det skall vara Norsk moms eller inte beror lite på vad du säljer och hur du säljer.

    Om du säljer elektroniska tjänster (nedladdning av olika saker) så skall du fakturera med Norsk moms. Dvs momsregistrera dig i Norge och momsredovisa där.

    Om du säljer varor så beror det på leveransvillkor. Om Din kund står för tull och moms så är du inte skyldig att fakturera Norsk moms.

    Omvänt så är du skyldig att fakturera Norsk moms.

    Mvh
    Stefan Ekmark

    Hade en norsk privatperson som ville att jag skulle fakturera honom privat utan moms och att han ville hämta detta i Strömstad sedan.

    Har fått ganska klart för mig att han inte vill betala någon moms alls förmodligen. Men rimligen borde väl även vi kunna åka på någon form av straff/vite om han blir tagen i tullen med detta?

    #155022
    VATadviser
    Deltagare

    Nej det skall inte vara någon fara.

    Att leverera till Strömstad är ganska vanligt. Då skall du fakturera med Svensk moms. När privatpersonen sedan fått sin vara kan han/hon göra vad hon vill med den. Du har fakturerat rätt.

    Men skall man ha en långsiktig lösning som genererar bra försäljning i Norge så är det nog det här inte den bästa lösningen.

    Mvh
    Stefan

    #154985
    Parvelito
    Deltagare

    @Qarillion 55624 wrote:

    Hade en norsk privatperson som ville att jag skulle fakturera honom privat utan moms och att han ville hämta detta i Strömstad sedan.

    Har fått ganska klart för mig att han inte vill betala någon moms alls förmodligen. Men rimligen borde väl även vi kunna åka på någon form av straff/vite om han blir tagen i tullen med detta?

    Eftersom du inte kan bevisa att utförsel skett så måste du debitera svensk moms, precis som den norske kunden får betala svensk moms om denne åker till Strömstad och handlar i en affär där.

    #157358
    Steffe61
    Deltagare

    Jag har sålt ca. 50 produkter till privat kunder i Norge men genom Groupon där – fått adresslistor av dom men inget krav på fakturor. Måste jag utsälla en faktura på varje kund för att kunna bevisa mot skattemyndighet att de exporterats. Har kvitto från Posten att de skickats utanför EU.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.