Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Faktura i Euro till Finland

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99288
    Murmelin
    Deltagare

    Hej!
    Jag har fått en beställning från Finland och de önskar en faktura i euro.
    Hur går jag tillväga? Vad behöver jag tänka på? Hur bör fakturan utformas?

    Jag har aldrig skrivit ut fakturor annat än till svenska företag i SEK så jag känner mig väldigt villrådig.

    #156738
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Är det en vara du säljer?

    #156739
    Andreas
    Deltagare

    Är det ett företag eller en privat person?

    Är de ett företag, så fråga efter deras VAT-nummer och kolla att de stämmer. De kan du göra här: VIES

    Sedan är de bara att skriva en faktura utan moms (dvs 0%).

    #156740
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Om fakturan överstiger 2000 kr (ink moms) så skall nedan finnas med i fakturan.

    -Fakturadatum
    -Fakturanummer
    -Säljarens momsnummer (dvs ditt)
    -Kundens momsnummer (om din kund är ett företag och du skall fakturera utan moms. Kolla numret i vies som Andreas sa)
    -Varans/tjänstens art, mängd
    -Nettopriset
    -Datum då varan/tjänsten omsatts
    -Vilken momssats ex 25%
    -Den moms som skall betalas
    -Om du säljer till ett annat land och ett företag med VAT nr så skall du fakturera utan moms. Då skall du ange varför du inte fakturerat med moms. I ditt fall skulle jag skriva Intracommunity supply, reversed charge.

    Vad gäller EUR så är det bara att skriva i EUR istället för i kr. Du måste dock ange vilken omräkningskurs som du använt på fakturan.

    Det du ser ovan är EU:s faktureringsdirektiv (lite förenklat för läsbarhetens skull) Det ändras till vissa delar från den 1 jan 2013. Jag kommer snart att lägga ut vad det innebär för e-handlare. Men är inte helt klar med det ännu.

    Lycka till

    #156741
    Murmelin
    Deltagare

    Åh, tack så mycket för svar.

    Det är ett företag som beställt och det är varor som avses. Beställningen ligger på drygt 7000 inkl moms och frakt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.