Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Frågor kring frakt och moms

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99410
    CutEasy
    Deltagare

    Hej!
    Jag har precis dragit igång en liten verksamhet och har hitils haft ca. 10 kunder:p
    Några utav dessa kunder har handlat via faktura och jag har då stött på lite utav ett problem!
    Jag har hitils skickat mina försändelser som vanligt brev med vanliga frimärken!
    Om jag har förstått allt rätt så är momsen på frimärken 6%, dock så har jag hört att momsen på frakten ska vara samma som momsen på det man skickar!
    Dom varor jag säljer har en momsats på 25%, innebär det då att momsen på frakten jag debiterar kunden också ska vara 25%? Även fast momsen på dom frimärken jag köpt bara är 6%?
    Min nästa fråga är denna, jag har på dom fakturor jag hitils skickat till kunder använt mig utav en momssats på 25%, då skriver jag priset Exkl moms, och sen längst ner på fakturan lägger jag till 25% moms, ska man göra så? eller bör man skriva fraktpriset inkl moms direkt?
    Ärsch detta kanske blev lite luddigt, hoppas dock att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa till att räta ut lite frågetecken!

    Mvh Joakim

    #157773
    Parvelito
    Deltagare

    Det är 25% moms på frakt, även frimärken, så du har nog inga större problem.

    #157774
    sanmic
    Deltagare

    Momsen på frakten är densamma som de varor du säljer, säljer du tex mat som har 12% så är det 12% på frakten, böcker=6% osv.
    Det blir lurigare om du säljer varor med olika momssatser, då ska momsen på frakten “viktas”, men jag tror inte det är så många som hanterar det i sina shoppar.

    #158309
    dgraves
    Deltagare

    Vi kör ett fast fraktpris i vår butik som täcker upp allt vi behöver lägga ut för att skicka ordern. På fakturan skriver vi då allting inklusive moms och i slutet skriver vi en liten “Varav moms: xx kronor”. Tycker det fungerar smidigt.

    #158320
    Prix
    Deltagare

    Hur har du kunnat få för dig att det var 6% på frimärken?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.