Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Statistiska centralbyrån…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99415
    Joel
    Deltagare

    Fick i dagarna ett brev daterat den 2012-10-04 (det tog alltså över 2 månader för brevet att komma fram, kan bero på att det är adresserat till vår gamla adress, som vi flyttade från för snart 2 år sedan).

    “Enligt uppgift hämtad från er skattedeklaration har er införsel av varor från EU under senast tillgängliga 12-månadersperioden överstigit 4,5 milj. kronor. Detta innebär att ni från och med månad 2012-07 ska lämna uppgifter till Intrastat avseende införsel av varor.”

    Vilket alltså betyder att vi måste gå igenom 6-månaders transaktioner med varukoder, nettovikter, fakturerat värde, avsändande land osv.

    Detta är helt galet! Kan detta verkligen vara sant? Är det någon av er andra som “drabbats” av detta? Vad ska man göra? Att sätta bokföringsbyrån på detta kommer kosta multum, samtidigt har vi inte tid att göra det själv heller.

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=831&stc=1&d=1357119015[/IMG]

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=832&stc=1&d=1357119032[/IMG]

    #157817
    Parvelito
    Deltagare

    Sådan är tyvärr lagen i det alliansstyrda Sverige där man ideligen lovar att det skall bli enklare att vara företagare…
    Oss emellan så kollar de inte siffrorna i detalj, utan plocka ihop något som ser vettigt ut, och framledes kan ni ju i en Excelfil föra in uppgifterna om vad ni köper in och göra en rapport av det.

    #157818
    Borje
    Deltagare

    Vad händer om man inte rapporterar?

    #157819
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Saftiga böter som med allt annat när det gäller detta tyvärr………:o

    @Borje 58399 wrote:

    Vad händer om man inte rapporterar?

    #157820
    Parvelito
    Deltagare

    @Borje 58399 wrote:

    Vad händer om man inte rapporterar?

    Då tar de ut en avgift, och så kan de ge dig ett vitesföreläggande.

    Någonstans förstår jag att man behöver statistiskt underlag, om företag som t.ex. Volvo, Scania, Ericsson m.fl. inte berättade skulle vi inte ha en aning om bytesbalans och liknande. Problemet är ju att man går på alldeles för små företag, och att man kräver in uppgifterna ganska bryskt.

    Om de frågade lite snällt, meddelade i god tid att under perioden si och så vill vi att ni berättar om import/export, och som tack för hjälpen får ni ett signerat foto av vår generaldirektör skulle det kanske vara lite roligare att göra en massa jobb åt statens hantlangare.

    #157822
    nmn
    Deltagare

    Välkommen i klubben!

    Det finns en hel massa saker man måste rapportera in till olika ställen. Det är en ren djungel, många pärmbärare som skall försörjas av våra skattepengar.

    En del av SCB sakerna måste man inte svara på, men de skriver naturligtvis inte ut det. Intrastat är dock inte valfri, bara att bita ihop och ta fram siffrorna.

    #157823

    SCB jagade mig privat under flera års tid.

    Hade blivit utvald till någon undersökning. Även om jag förklarade att jag inte var intresserad av att svara på deras frågor eller kolla på deras VHS-band som de skickat ut, tror faktiskt det var VHS, så fortsatte de att ringa mig och tjata. Tydligen kunde de inte välja en ny person av statistiska skäl. Pågick i flera år och det pendlade mellan att jag la på luren eller skällde ut dem. Detta var innan mobilen berättade vem som ringde. Framtiden är underbar.

    #157825
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja jag var “utvald” till något liknande under ett par år, varje kvartal skulle den där rapporten in. Jag gjorde som Berra föreslår, tog en siffra som såg bra ut och rapporterade. Skulle dock inte tro att den diffade mer än någon enstaka procent från verkligheten, men jag tyckte att det var good enough.

    #157828
    biz
    Deltagare

    Om det hade funnits ambitioner hos staten att verkligen underlätta för småföretagare och inte bara tomma ord så hade det varit lättare att driva företag, när vi drabbades av intrastat så var min första tanke varför skickade de inte ut denna information INNAN vi gick över gränsen?, det hade varit så mycket enklare om vi fått den tidigare när de såg att vi började närma oss då hade vi kunnat lägga in rätt koder på alla artiklar i registret från början, nu kommer det ett krav om att rapportera in flera månader gammal införsel inom 14 dagar, min andra tanke var ska vi styra om tillräckligt mycket inköp till USA och ASIEN så vi kommer under gränsen igen? kanske inte det som EU politiker önskar att allt för många företagare gör? min tredje tanke var, vart ligger nästa gräns som vi inte känner till idag, vad är nästa sak vi tvingas avsätta tid för att rapportera in, det kommer väl ett brev när det är dags :)

    #157832
    nmn
    Deltagare

    @biz 58409 wrote:

    Om det hade funnits ambitioner hos staten att verkligen underlätta för småföretagare och inte bara tomma ord så hade det varit lättare att driva företag,

    Problemet är att politikerna är så satans okunninga att allt de säger bara blir tomma ord oavsett om det är menat så eller inte. Ja, det är klart en del blir ju rena katastrofer också, som ex. EMU:)

    Jag röstar på de som vill göra så lite som möjligt, på det viset är risken att de skall ha sönder något mindre…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.