Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Släpp eleverna loss, du är entreprenör….

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98762
    connywesth
    Deltagare

    Rubriken stämmer inte alls med filmen, men säger ändå en hel del om att vi ska jobba med saker som engagerar oss själva och inte låta andra förminska våra ambitioner. Se hela videon (ca 8 min) den ger en rejäl tankeställare till hur skolan är utformad.

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=k4O8ytBSBfA

    #157950
    Parvelito
    Deltagare

    Lite småjobbig människa att lyssna till, men kanske har han en poäng.

    Mycket kan göras annorlunda i vår skola, och jag tycker att i princip varenda steg man tagit under Björklunds regim i skolan varit åt fel håll. Skolan behöver inte vara en plats där kunskaper skall försöka mätas efter strama mallar, utan en plats där man går in med sina förutsättningar, och kommer ut som en människa där man fått maximal utbildning utifrån de förutsättningar man har. Vi är alla olika.

    Skolan måste därför avpolitiseras. Det har genom åren blivit en rad olika politiska uttalanden om hur skolan skall lära ut en rad värdegrunder och åsikter. I skolan skall man därför lära sig att det är fel med droger, det är bra med jämställdhet, det är fel att hata homosexuella, invandrare, människor med annan religiös tillhörighet etc. Behjärtansvärda åsikter som de flesta unga ändå känner samhörighet med i betydligt högre grad än lärare och de politiker som beslutat om läroplanen. Samtidigt belönar skolan kunskapen om multiplikationstabellen betydligt högre än att kunna knyta sina skor, och att kunna det periodiska systemet utantill värderas högre än att kunna skriva en låt som blir en hit världen över. Skolan skulle kunna bli mycket mer fri.

    MEN! Vi entrepenörer måste också förstå att alla människor inte är som vi. En del människor mår så mycket bättre av att slippa ta ansvar, slippa tänka och ta beslut, slippa ta risker för att komma framåt. Sådana människor kommer vi också alltid att behöva i arbetslivet, och de som vill leva sitt liv så, måste få göra det. Många trivs alldeles utmärkt i den skola vi har idag och går från att bli analfabeter (som små barn är) till fullfjädrade akademiker som skriver avhandlingar med flera hundra referenser. Många har i vår skola formats till utomordentligt skickliga ämbetsmän, entrepenörer, yrkesmän, politiker etc.

    Skolan behöver därför inte utformas så radikalt annorlunda mot idag, utan det handlar mer om att värdera alla olika kunskaper en människa kan ha på ett liknande sätt.

    #157955
    danielandersson
    Deltagare

    Håller med Parvelito, orkade knappt lyssna några sekunder :-/

    https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U tycker jag visar på ett schyst sätt att skolan kanske inte är perfekt..

    #157985
    PalMik
    Deltagare

    Samtidigt så är det något jag tycker skolan idag trycker sjukt hårt på så är det att tänka kritiskt och inte ta vad nån säger för givet även om det kommer från en “auktoritet”. En rätt bra grund för entrepenörskap (och demokrati) tycker jag faktiskt man får från skolan trots att de som lär ut är antiteser till entrepenörer.

    Sen att det inte finns folk som måste tänka eller ta ansvar som anställda är nog att ta i lite ;-), de största genier jag träffat imho har faktiskt jobbat på företag och iaf en tysk vd utan ägande tar en helt omotiverat hög risk i förhållande till sin lön oftast.

    #157986
    Tigern
    Deltagare

    Kan hålla med om att han var lite forcerad att lyssna på. Dock så hörde jag honom på radion för inte så länge sedan och då verkade han hur skön som helst. Tydligen gått i väggen och startat något han kallar Fredsuppdraget. Typ, skicka vidare eller en god gärning om dagen så får vi en bättre värld.

    Nåväl. Jag kunde inte släppa en skön grej som dem pratade om och det var att stoppa en krona i sådana där små godis/tuggummiautomater/leksaksautomater som brukar finnas vid utgången på affärer. Stoppa i en krona MEN vrid den bara till hälften!

    Man kommer ju själv ihåg hur man sprang dit när man var liten och vred på alla hjul och öppnade alla luckor i hopp om att det skulle finnas något där. Tänk lyckan om/när det fanns något! Som tvåbarnsfar kan jag nu själv se samma spänning hos mina barn.

    Tyckte det var en underbar tanke och har nu vid alla tre tillfällen jag varit på ICA sedan dess lagt i en peng och vridigt runt hjulet till hälften. Å visst faan känns det gott att veta att man gjort ett okänt barn glad genom att det för en gångs skull var någon dum jävel som glöm vrida hela vägen runt. YES!

    Trevlig helg på er!

    #157988
    Tomas
    Deltagare

    @Tigern 58580 wrote:

    Tyckte det var en underbar tanke och har nu vid alla tre tillfällen jag varit på ICA sedan dess lagt i en peng och vridigt runt hjulet till hälften. Å visst faan känns det gott att veta att man gjort ett okänt barn glad genom att det för en gångs skull var någon dum jävel som glöm vrida hela vägen runt. YES!

    Trevlig helg på er!

    Ha, ha, kul grej! Var på Leos lekland med dottern och en kompis till henne i kväll och utgången är så klart minerad med diverse sådana apparater. Och i kväll fick de ut förutom de egen betalda tuggummina just två st extra pga att det satt mynt i som någon lämnat:) Och jag tror att de där två enkronorna gjorde större intryck än besöket a´120:- eller hamburgertallriken och snasket de åt inne på leklandet:rolleyes:

    Det är det oväntade som ger guldkant och jag ska nog också börja placera ut enkronor!

    #157990
    mephisto73
    Deltagare

    Appropå utbildningssystemet kan jag rekommendera att ni lyssnar på Ken Robinson och hans berömda TED talk, om ni inte redan gjort det. Otroligt begåvad föreläsare/talare som avhandlar ett fascinerande ämne.

    #158028
    connywesth
    Deltagare

    @mephisto73 58584 wrote:

    Appropå utbildningssystemet kan jag rekommendera att ni lyssnar på Ken Robinson och hans berömda TED talk, om ni inte redan gjort det. Otroligt begåvad föreläsare/talare som avhandlar ett fascinerande ämne.

    Ja, Ken Robinson har fattat galoppen! Det är min reflexion också.

    Jag behöver inte gå längre än till min egen klass i skolan så ser man att den av mina klasskamrater som hade bäst betyg i skolan (dvs femmor i alla ämnen på den tiden) jobbar som anställd i korvkiosken på min hemort, medan de som hade sämst betyg, respektive de som var mest “bråkiga”, startade företag, som så småningom blivit framgångsrika, och har anställt flera personer.

    Vad är slutsatsen? Ska vi skippa skolan?

    Nej, givetvis inte, men skolan och hela utbildningsväsendet måste reformeras, liksom många företags kriterier för att rekrytera och belöna personalen.

    Någonting har gått fel i utbildningssystemet, och som Ken Robinson påpekade så stigmatiseras misstag i utbildningen, dvs man straffar de mest kreativa som vågar testa gränserna och utmana.

    Jag såg ett TV-program på SVT1-Play igår om finansmannen Jan Stenbeck. I en intervju i extramaterialet så berättar en av VD:arna som jobbade med Jan Stenbeck (Johan Stenman) att Jan Stenbeck tyckte det var helt ok att göra misstag, han menade att de som jobbar mycket gör fler misstag, därför blev han fundersam när någon inte gjorde lika mycket misstag.

    Hela programmet: http://www.svtplay.se/stenbeck

    Se extramaterial (“Det är aldrig fel att ha fel”): http://www.svt.se/stenbeck/#./det-ar-aldrig-fel-att-ha-fel?&_suid=135749977663308631298698159031

    #158031
    Tomas
    Deltagare

    Minns för några år sedan en nyhet om hur man av misstag råkat ta in fel ansökande på tandläkarlinjen. Om det var halva klassen som kommit in hade lågt resultat på högskoleprovet och vid avslutad utbildning visade det sig att de med sämre poäng vid antagningen hade bäst resultat/ klarat sig bäst på utbildningen. De hade alltså så dåliga poäng att det inte var behöriga…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.