Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vilket bokföringsprogram använder du?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99555
    Dunis
    Deltagare

    Det rör sig mycket i skallen nu och nu kikar jag på vilket bokföringsprogram jag ska använda mig av. Vad är era erfarenheter? Vilket har du/ni idag? Vad är för/nackdelar med det program du valt?

    Tacksam för all input!

    #159112
    Tina
    Medlem

    Jag använder abRedo (för aktiebolag). Innan dess använde jag eFredo (för enskild firma). Dessa kommer från samma firma och jag har använt dem i 6-7 år nu sammanlagt.
    Tycker de är enkla att förstå (kunde ingenting om bokföring när jag började så det var viktigt då). De är inte dyra heller, 520 kr för ett år.
    Där är demos man kan testa också innan man köper, vilket jag gjorde.
    Känner också att det är riktigt bra support om man har några frågor.
    AbRedo Bokföringsprogram för Aktiebolag – Start
    Bokföringsprogram eFRedo – Bokföring, fakturering, skatteuträkning och deklaration för Enskild Firma

    Har inte använt några andra program, men testade många som fanns på marknaden runt 2006. Detta var det jag fastnade för.

    #159123
    Fractronics
    Deltagare

    Använder också eFRedo. Inte så snyggt och kanske inte så intuitivt. Men fungerar bra för mig. Man kan oclså skapa enkla fakturor i programmet. Billigt! Har använt det dom senaste 6 åren.
    Bra respons på förslag om ändringar mm.
    Det var det bästa jag kunnde hitta i den prisklassen för 6 år sedan. Finns kanske bättre nu.

    #159136
    Nuco
    Deltagare

    Jag använder BL START .. Det funkar fint, är prisvärt, enkelt att använda och har nu även ett nytt utseende. Har dock inte uppgraderat till det ny än.

    Finns även som online version om man vill köra det online..

    #159137
    kricke
    Deltagare

    Vi använder också BL Start och är nöjda så långt man får bra support och även på frågor kring bokföring och inte bara om programvaran, det är ju bra som ny.

    #159165
    FredrikGust
    Deltagare

    För den som inte är så hemma på det här med bokföring finns det ett antal bra verktyg att välja bland. Tänk på att det är ett program som man kommer att jobba en hel del med och vissa funktioner kommer att vara viktigare än andra.

    En av de viktigare ställningstagandena att göra är kanske om det ska vara online eller inte. Själv har jag kört båda delarna och har sedan i sommar gått offline igen men använder en synkroniseringstjänst för att ändå kunna använda samma program på flera datorer.

    Den stora fördelen med att ha ett system som är webbaserat är självklart tillgängligheten och att man inte själv behöver fundera på backup. Det är enkelt och tillgänglig att ta in hjälp eller släppa in sin revisor.

    Nu är det så att man spenderar rätt mycket tid på det stora hela i sitt verktyg för bokföring, så jag tycker att några viktiga saker att ta hänsyn till kan handla om:

    * Hur snabbt går det att stansa verifikat och hur mycket hjälp får du av programmet med mallar etc? (om jag i mitt program betalar en faktura till DHL vet den redan att det ska bokföras som fraktkostnader från mitt bankkonto)

    * Finns integration med din bank? Jag registrerar fakturan och skickar sedan upp betalningar till banken som filöverföring.

    * Går det att sköta fakturering? Som handlare händer det att man får skapa order utanför e-handelsplattformen och då är det smidigt med fakturering integrerat.

    * För oss sifferfixare och likviditetsplanerare är ett verktyg för budget och prognoser väldigt användbart där man enkelt kan exportera data till t.ex. Excel.

    * Är det smidigt att importera transaktioner till systemet, t.ex. export av dagskassa från e-handeln som en eller flera transaktioner? Vi har kodat ett verktyg för att skapa SIE-filer från Prestashop samt att göra om Klarnas filformat till SIE för enkel import.

    Jag har redan tipsat i annan tråd eller skrivit på min blogg om verktyget BOQ som är ett system som funnits rätt länge och innehåller precis alla funktioner man kan tänkas behöva för att göra så mycket som möjligt på kort tid.

    Hade jag inte valt BOQ skulle nog valet ändå fallit på Visma eller Hogia då det är programvaror som hela tiden utvecklas och som innehåller allt man behöver, även om man kan behöva uppgradera till en större version allt eftersom verksamheten växer.

    #159169
    Dunis
    Deltagare

    Tack för era svar och precis som du skriver Fredrik så är just en av mina frågor det där med fakturor dvs behöver man ett faktureringsprogram ingegrerat? Hogia har jag kikat lite på då deras webbaserade Smart verkar lätt för en rookie. Men då kommer åter igen frågan om det räcker med enbart bokföringen eller om man måste köpa till deras faktureringsprogram och då blir ju prislappen genast dyrare när man hamnar på en årskostnad på 1800 kr. Samtidigt vill jag inte spara in i de ändar där jag verkligen kommer att behöva “rätt” grejer. Inte kul att sitta och svära över ett bokföringsprogram som inte är smidigt för att man skulle spara in lite. ;-)

    Jag har även kikat lite på Specter, Iordning och hört vänner som kör Visma och trivs med det.

    #159170
    GregerA
    Deltagare

    BOQ har jag nog inte sett tidigare, och det verkar kompetent och genomtänkt som bokföringsprogram.

    För egen del använder vi Mamut, ett val som gjordes 2004. Jag var ute efter ett komplett affärssystem. Alternativet var Visma SPCS men Mamut hade i alla fall bättre produktregister. Nu har Visma köpt Mamut …. :rolleyes:

    Man ser i alla fall att de i början lagt ganska stor vikt vid att det skall gå snabbt att registrera, med tengentkommandon till det mesta. Men den som stod för det tänkandet slutade nog för några år sedan. Det mesta nya som lagts in har gjorts med knappar och dialogrutor till förb…

    Men i grunden har systemet stor potential. Jag hoppas att Visma förvaltar den.

    #159171
    Dunis
    Deltagare

    En sak till, jag har nu PC men funderar på en MAC och vill att programmet ska funka där också sedan när det bytet sker

    #159172
    FredrikGust
    Deltagare

    Ska man köra Mac finns det de som kör t.ex. IOrdning, men ska du byta plattform är nog ett webbaserat att föredra.


    @Greger
    : BOQ utvecklas i Boden och de är väldigt lyhörda för önskemål för hur systemet ska vidareutvecklas, bland annat håller vi på att optimera SIE-importen från en nätbutik. Otroligt snabbstansat och lätt att navigera i.gott om skärmfilmer som visar hur olika moment lättast utförs.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.