Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpa mat och alkohol på företagskortet?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99608
    scalare
    Deltagare

    Hej på er E-handlare.
    Jag driver ett eget AB, där det inte finns några anställda. Inte ens jag själv är anställd.

    Jag har många vänner som ofta hjälper mig och driver företaget framåt.. Detta helt gratis. Kan jag då på företagskortet bjuda på lite alkohol och mat en utekväll eller är inte det OK?
    Vad säger reglerna? Vore trevligt om man kunde få bjuda dom på lite smått och gått då och då för att visa uppskattning.

    Likväl när vi åker på mässa i vår så kommer vi vara borta i 4 dagar, kan jag då också bjuda på alla förnödenheter till mina gratisarbetande kollegor?

    Mvh

    #159499
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, det där skall du passa dig för. Mitt tips är att du betalar en timlön kombinerat med ett traktamente på nivån att det är skattefritt till dem som täcker deras behov av mat och dryck under en mässa. Reglerna för representation, vare sig den är intern eller extern, är så snåla att det ibland är svårt att få ens en kebabtallrik på en mässa att rymmas i vad som är avdragsgillt om man skall gå enligt regelboken.

    Vill du inte krångla med att timanställa dina vänner, så ta ut lön själv annars, och betala till dina vänner med skattade slantar.

    #159505
    scalare
    Deltagare

    @Parvelito 60293 wrote:

    Nej, det där skall du passa dig för. Mitt tips är att du betalar en timlön kombinerat med ett traktamente på nivån att det är skattefritt till dem som täcker deras behov av mat och dryck under en mässa. Reglerna för representation, vare sig den är intern eller extern, är så snåla att det ibland är svårt att få ens en kebabtallrik på en mässa att rymmas i vad som är avdragsgillt om man skall gå enligt regelboken.

    Vill du inte krångla med att timanställa dina vänner, så ta ut lön själv annars, och betala till dina vänner med skattade slantar.

    Aha, misstänkte nästan det. Att det alltid ska vara så omständigt….
    Men ja, då får jag göra så att plocka ut lite lön istället och bjuda på det viset då… Några glädje ämnen lär dom ju få… 😎

    #159570
    connywesth
    Deltagare

    @scalare 60291 wrote:

    Hej på er E-handlare.
    Jag driver ett eget AB, där det inte finns några anställda. Inte ens jag själv är anställd.

    Jag har många vänner som ofta hjälper mig och driver företaget framåt.. Detta helt gratis. Kan jag då på företagskortet bjuda på lite alkohol och mat en utekväll eller är inte det OK?
    Vad säger reglerna? Vore trevligt om man kunde få bjuda dom på lite smått och gått då och då för att visa uppskattning.

    Likväl när vi åker på mässa i vår så kommer vi vara borta i 4 dagar, kan jag då också bjuda på alla förnödenheter till mina gratisarbetande kollegor?

    Mvh

    Upp till 90 kr inklsive sprit och mat exkl moms per tillfälle och deltagare får du dra av vid representation, överskjutande belopp får företaget betala skatt på dvs 22%, jag har gjor så ett antal gånger men det brukar inte bli löneskatt så länge det inte är regelbundet och kan ses som en löneförmån. Men det får inte ske för ofta, dvs inte varje månad med samma personer.

    Vid “intern representation” som detta borde falla under så får man vara extra försiktig, men om det inte sker oftare än varannan månad så borde det inte bli några större konstigheter.

    Det beror även på hur stor omsättning du har, men om du omsätter någon miljon per år så borde det inte vara några som helst problem, men någon bjudning då och då.

    När du åker ort på mässa så kan du ju anställa dem på timbasis i 4 dagar och så kan du endera låta dem få traktament eller låta det “gå på räkning”, kör du på räkning så kan ditt företag stå för alla normala levnadsomkostnader, inkl mat och dryck med vin till maten VARJE dag, då finns inte heller någon beloppsbegränsning som vid intrn representation. Dett aär ett specialfall som är mycket generöst just vid “tjänstersor” se till att dokumnetra att ni jobbar på mässan eelr vad det nu är ni gör där.

    Jag har gjort så själv när jag arbetade 10 månader på ett stort konsultuppdrag 20 mil från hemmet, då bodde jag först på hotell i 3 månader innan jag skaffade en billigare lägenhet (det är trivsammare med lägenhet än ett billigt hotell) alla levnadsomkostnader, resor på orten, frukost, lunch, middag, även viss “teknisk utrustning” som en bärbar CD-spelare för att lyssna på kursmaterial får man köpa på företagets bekostnad. Nu var det ju inget liv i sus och dus ändå, för det var ganska slitigt att vara från alla vänner under i stort sett 10 månader, med några få undantag). Detta var alltså helt Ok för det var ett råd/tips jag fick av revisorn att man kan använda detta i stället för Traktamente. Man bör dock inte växlaför ofta mellan traktamente och räkning för då kan skattmasen bli sur.

    Det fina i kråksången är att när man lever “på räkning” så finns inte de normala beloppsgränserna som vid “representation”!!! Men är det någon som trott att skattmasen skulle berätta att denna möjlighet finns, nähä du, så roligt ska vi inte ha….

    Möjligheter finns bara man vet var….

    I skattebroschyrerna målar ju skatteverket upp en heltannan bild och nämner inte att det finns något som heter att man kan “gå på räkning” men det är en gammal praxis att om arbetsgivaren betalar kostnaderna direkt för tjänsteresan så gäller detta.

    http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db80008944/35422.pdf

    #159611
    Parvelito
    Deltagare

    Man kan gå på räkning om man inte betalar ut traktamente, men Skatteverket godkänner inga extraordinära utgifter. Jag vet att det vid t.ex. mässor som regel inte är några problem med räkning, eftersom det ofta är ett högt uppdrivet prisläge på mässområden eller i hela städer vid korta större evenemang. Ett glas läsk på en tysk mässa i Hannover kan kosta 35-40kr, och en enklare rätt till lunch 250kr. Mycket av meningen med resan förtas om man förväntas åka iväg från mässan för att fika eller äta lunch.

    Men att någon som hyr en lägenhet under lång tid får gå på räkning vet jag byggjobbare som fått backning för. Där ansåg Skatteverket att dagtraktamente på 220kr (173kr efter tre månader) utan pardon skulle räcka till de fördyrande levnadsomkostnaderna som man hade.

    Börjar det sedan dyka upp krognotor med alkohol så ramlar bilan ned direkt vid en granskning.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.