Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Personnummer försvinner?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99612
    MissRetro
    Deltagare

    Hej.

    Hade en order förra året där jag tog en sedvanlig kreditupplysning (utan anmärkning) skickade ordern, utlämnad.

    Fick ingen betalning, skickade påminnelse, inget svar.
    Skickade inkassokrav, fick tillbaka inkassokrav därdet stod okänd adressat.

    Nu när jag gör en sökning på Personnumret så får jag ingen träff?!!
    Heller inte när jag söker på namnet.

    What gives? Hur är det möjligt?

    #159566
    MissRetro
    Deltagare

    För att riktigt “rub it in my face” så ser jag att hon har lagt upp bilder på sin Facebook där hon poserar i kläderna hon beställt.. Mysigt

    #159568
    Richie72
    Deltagare

    Spara ner bilderna och gör en polisanmälan.

    #159569
    connywesth
    Deltagare

    @MissRetro 60363 wrote:

    Hej.

    Hade en order förra året där jag tog en sedvanlig kreditupplysning (utan anmärkning) skickade ordern, utlämnad.

    Fick ingen betalning, skickade påminnelse, inget svar.
    Skickade inkassokrav, fick tillbaka inkassokrav därdet stod okänd adressat.

    Nu när jag gör en sökning på Personnumret så får jag ingen träff?!!
    Heller inte när jag söker på namnet.

    What gives? Hur är det möjligt?

    Om du PMar mig alla de uppgifter du har, ska jag se om jag kan hitta någon info, inga löften dock. Jag hänger int eut personen i fråga på öppna forum men jag kan PMa det jag hittar, bifoga gärna mejladress.

    #159577
    Palo
    Deltagare

    Du kan inte vara så fräck att du skriver på hennes Wall och artigt berättar om situationen och att fordran måste betalas? Skämsfaktorn (för henne givetvis) kanske hjälper dig..?

    #159595
    hansanders
    Deltagare

    @MissRetro 60363 wrote:

    Hej.

    Hade en order förra året där jag tog en sedvanlig kreditupplysning (utan anmärkning) skickade ordern, utlämnad.

    Fick ingen betalning, skickade påminnelse, inget svar.
    Skickade inkassokrav, fick tillbaka inkassokrav därdet stod okänd adressat.

    Nu när jag gör en sökning på Personnumret så får jag ingen träff?!!
    Heller inte när jag söker på namnet.

    What gives? Hur är det möjligt?

    Skyddad identitet ?

    #159596
    Majsan
    Deltagare

    Ring Skatteupplysningen på tel 0771-567567 välj folkbokföring. Personen kan ha skaffat sig skyddad identitet men den kan ha begärt rättelse av personuppgifter vilket dom vet.

    Att kolla adress etc vis ratsit, birthday, eniro, hitta m.fl det är som att spela på lotto. Ingen av dessa uppdaterar sina “register” speciellt ofta då det kostar pengar att göra en sådan uppdatering vilket då aktörerna väljer att inte slösa pengar på. Klarna är absolut inte heller bra på det. 2 månader efter att jag flyttat till Värmland så hade inte dom ändrat min adress trots att den var ändrad hos SKV. Fick be Klarna uppdatera den och vips så bodde jag på rätt ställe :)

    För att vara helt säker på var en person är folkbokförd – Ring Skatteupplysningen!!!

    #159599
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag har faktiskt en liknande, där två olika personer verkar ha använt en tredjes identitet/personnummer för att beställa grejer. Nu när jag kollar så finns inte personnumret. Jag antog att den personen utvandrat.

    #159602
    connywesth
    Deltagare

    @Majsan 60397 wrote:

    Ring Skatteupplysningen på tel 0771-567567 välj folkbokföring. Personen kan ha skaffat sig skyddad identitet men den kan ha begärt rättelse av personuppgifter vilket dom vet.

    Att kolla adress etc vis ratsit, birthday, eniro, hitta m.fl det är som att spela på lotto. Ingen av dessa uppdaterar sina “register” speciellt ofta då det kostar pengar att göra en sådan uppdatering vilket då aktörerna väljer att inte slösa pengar på. Klarna är absolut inte heller bra på det. 2 månader efter att jag flyttat till Värmland så hade inte dom ändrat min adress trots att den var ändrad hos SKV. Fick be Klarna uppdatera den och vips så bodde jag på rätt ställe :)

    För att vara helt säker på var en person är folkbokförd – Ring Skatteupplysningen!!!

    Vill man slippa telefonkön kan man mejla till servicejouren@skatteverket.se med sin fråga och ge så mycket info man har, så får man ett mejl med uppgifterna (om hon inte har skyddad adress förstås). Men du kan få reda på om hin verkligen har skyddad adress om du har hennes personnummer redan nu. Ange även att du har en fordran att inkassera.

    Har hon skyddad adress så får du inte ut uppgiftrena utan måste gå den rättsliga vägen med KFM -> TR -> KFM ->…
    KFM => Kronkalle
    TR => Tingsrätt

    #159610
    Parvelito
    Deltagare

    Det är hos de flesta kreditbedömare allmänt känt att just personer med skyddade identiteter av olika slag är mycket överrepresenterade bland de dåliga betalarna. Det beror på många orsaker. De har en rätt så kass ekonomi när de tvingas rycka upp sitt liv med rötterna och fly någonstans där de i praktiken blir beroende av socialbidrag. Det går också ofta snabbt, och kreditföretagen är snabba idag med inkasso och kronofogde, så man hinner få en del skit på sig även om ambitionen är att betala.

    Sedan skall man inte sticka under stol med att det missbrukas en del också, både vad gäller att ansöka om och få skyddad identitet, eller handla på sig en massa innan man utvandrar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.