Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Fakturera ideella organsiationer / moms

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99663
    Plastskivor
    Deltagare

    Vad gäller (vid handel med momspliktiga varor inom Sverige) när kunder som är ideella organsiationer såsom tex idrottsföreningar hävdar att jag som leverantör inte ska lägga någon moms på fakturan pga att de hävdar att de har rätt att köpa in utan moms?

    #159950
    fotofyndet
    Deltagare

    Snyggt försök, men min uppfattning i frågan är att de inte är momsredovisade och därmed inte har rätt att DRA AV den ingående momsen. Klart att den ska betalas.

    #159955
    Parvelito
    Deltagare

    Ideella föreningar skall naturligtvis betala moms som alla andra.

    #159960
    Plastskivor
    Deltagare

    Detta påstående är dock inte så ovanligt.
    Undrar om de hävdar samma sak när de går in på ica för att köpa kaffe och wienerkrans till föreningsmötet.

    #159961
    connywesth
    Deltagare

    Jag är kassör i en idéell förening och det är självfallet så att alla idéella föreningar som inte REDOVISAR moms måste ändå betala momsen. Men man får inte göra avdrag för den.

    Däremot så är det viktigt att du som leverantör ALLTID pratar priser INKLUSIVE moms när du pratar med en kund som inte redovisar moms.

    Det är en vanlig missuppfattning bland leverantörer att de aldrig behöver berätta att deras prisuppgifter är exklusive moms, till och med mobiloperatören Tre ljög om detta när jag beställde mobilt bredband till min klubb. Trots att jag uttryckligen frågade om alla kostnader ingår i priset. de uppgav 99 kr per månad, men när fakturan kom så var den på 143 kr per månad för de hade ju även struntat i att upplysa om att de lägger på en fakturaavgift och moms på hela kalaset. Detta är rena bondfångarmetoderna och därmed oerhört oseriöst.

    När jag klagade till Tre så sa den säljare jag pratade med att; “Ni får ju göra avdrag för momsen”… Ridå!!! Totalt okunnigt, man får givetvis bara göra avdrag för momsen om man är redovisningsskyldig för moms och det är det mycket få idéella idrottsföreningar som är.

    Om du säger till kunden att något kostar 1000 kr och de accepterar detta bud så är du bunden av det avtalet. Är då kunden inte redovisningsskyldig för moms så måste detta pris inkludera momsen. Det är du som leverantör som måste hålla koll på om kunden är redovisningsskyldig för moms så du verkligen uppger korrekt prisuppgift.

    Jag är alltid mycket noga med detta när jag säljer till alla kunder, jag specificerar priset inklusive moms till alla som inte redovisar moms men anger också att priset är inklusive moms. När jag säljer till företag med momsredovisning så anger jag prisuppgiften exklusive moms men talar även om att moms tillkommer.

    Vet man inte om kunden redovisar moms så kan man endera fråga om de redovisar moms, eller så anger man priset inklusive moms och berättar att det inkluderar moms med x kr eller y %

    #159965
    BatBike
    Deltagare

    Tack för bra inlägg connywesth. Det visste jag inte om ideella föreningar etc.

    Gick på en _liten_ mina i somras då en leverantör skrev i mailet att han vill ha kostnaderna ink moms. Jag läste mailet lite slarvigt och gav honom priser i ex moms utan att precisera det (han var normal företagare). När jag skickade fakturan så var det inte mycket att be för när han sedan bad om korrigering med hänvisning till mailet. Lätt hänt.

    #159966
    Plastskivor
    Deltagare

    I aktuellt fall handlar det om en förening vars hemsida kryllar av kommersiella erbjudanden; varor och tjänster som föreningen erbjuder i direkt konkurrens med alla seriösa företagare inom upplevelseindustrin (ja jag förmodar att det finns sådana). Utan att momsa alltså och samtidigt försöker man lura leverantörer att leverera utan moms. Kul.

    #159969
    Prix
    Deltagare

    @BatBike 60826 wrote:

    Tack för bra inlägg connywesth. Det visste jag inte om ideella föreningar etc.

    Gick på en _liten_ mina i somras då en leverantör skrev i mailet att han vill ha kostnaderna ink moms. Jag läste mailet lite slarvigt och gav honom priser i ex moms utan att precisera det (han var normal företagare). När jag skickade fakturan så var det inte mycket att be för när han sedan bad om korrigering med hänvisning till mailet. Lätt hänt.

    Lagmässigt hade du (som jag ser det) lagen på din sida eftersom det lämnas rum för “uppenbara” fel vilket jag anser detta vara. Däremot så kanske relationen med kunden skulle ta stryk.

    #159973
    connywesth
    Deltagare

    @Plastskivor 60827 wrote:

    I aktuellt fall handlar det om en förening vars hemsida kryllar av kommersiella erbjudanden; varor och tjänster som föreningen erbjuder i direkt konkurrens med alla seriösa företagare inom upplevelseindustrin (ja jag förmodar att det finns sådana). Utan att momsa alltså och samtidigt försöker man lura leverantörer att leverera utan moms. Kul.

    Ja, det kan finnas rufflare bland föreningar också, jag vet ju inte vilken förening du menar så jag kan inte bedöma hur det står till på den punkten.

    Men som sagt Moms ska alltid betalas om det inte är gränsöverskridande EU-handel och där köparen kan uppge sitt VAT-nummer, då kan du sälja utan att ta betalt för moms, men då ska du ange på fakturan vilket EU-direktiv eller svensk lag som åberopas. Men försäljning till idéella föreningar i Sverige är momspliktig försäljning.

    #160031
    fotofyndet
    Deltagare

    @connywesth 60835 wrote:

    Men som sagt Moms ska alltid betalas om det inte är gränsöverskridande EU-handel och där köparen kan uppge sitt VAT-nummer, då kan du sälja utan att ta betalt för moms, men då ska du ange på fakturan vilket EU-direktiv eller svensk lag som åberopas.

    Även försäljning inom byggsektorn har ju omvänd skattskyldighet. Eller hade för några år sedan iaf när vi gjorde ett konsultjobb åt en firma i den svängen. Då fick vi bakläxa på fakturan.

    Men det är ju bättre sju dagar i veckan att skicka en faktura med moms till ett företag i byggbranschen och bli ombedd att korrigera än att skicka utan en gång för mycket.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.