Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hjälp mig räkna!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99679
    martinkiland
    Deltagare

    Sitter med en lönsamhetskalkyl för webbutiken och blev lite fundersam på en sak.

    När jag räknar ut vår varukostnad så tar jag vår marginal multiplicerat med vår omsättning ex moms.

    Men visst borde jag dra bort det vi får in i fraktavgifter och fakturaavgifter (ex moms) på omsättningen innan jag räknar fram varukostnaden, då fraktkostnaderna och fakturaavgifterna vi betalar ligger på en egen kostnadsrad i kalkylen?

    Hur ska man tänka!?

    #160101
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker du tänker rätt. Frakter och fakturaavgifter har inget i marginalberäknandet att göra.

    Sedan tycker jag att man skall utgå från varukostnaden, eftersom den som regel är känd. Marginalen kan ju variera beroende på vilken produkt man sålt, reor, kampanjer, reklamationer, bra inköp etc.

    #160095
    GregerA
    Deltagare

    @martinkiland 60975 wrote:

    När jag räknar ut vår varukostnad så tar jag vår marginal multiplicerat med vår omsättning ex moms.

    Nja, om du har 40% marginal, så skall du multiplicera försäljningspriset med 0.6 (1-0.4) för att det skall bli rätt.

    Men som Parvelito skriver så är det kanske bättre att utgå från inköpspriset och räkna t.ex inköpspris x 1.7 = försäljningspris – lite beroende på vad som är syftet med kalkylen.

    TB (täckningsbidrag) = försäljningspris – inköpspris

    TG (täckningsgrad, marginal) = TB / försäljningspris

    alla beräkningar sker exkl moms

    #160102
    Rikard
    Deltagare

    Jag kan nog tycka att om ni ska jämföra lönsamhet och marginal i webbutiken jämfört med fysiska handeln inklusive fraktkostnaden. Dvs bruttomarginal inkl fraktkost men det är förstås en smaksak. I så fall lägg på alla intäkter inkl fraktintäkt från kund och ta med fraktkost som en varukost. Det blir lite mer rättvist eftersom ni också har en fysisk handel.

    Huvudsaken här är väl iaf att inte räkna med fraktintäkter och strunta i fraktkost.

    #160108
    martinkiland
    Deltagare

    Tack för input allihopa!

    Parvelito: Då är jag på rätt spår! Håller med dig ang varukostnaden, men jag gör en uppskattning för kommande år så har inga exakta siffror.

    Greger: Du har rätt, så ska uträkningen vara! Jag gör en kalkyl för 2013 så vi har försökt uppskatta ett snitt på vad vår marginal bör hamna. På så vis hoppas jag att vi får ett hum om var vi landar. Har försökt räkna med en lägre marginal, så förhoppningsvis blir den högre i verkligheten.

    Rikard: Nu räknar jag så här: (nettomsättning – fraktintäkter – fakturaavgifter) x (1 – bruttomarginal)
    Var det så du tänkte?

    #160116
    Rikard
    Deltagare

    Nä eller ja, det är så jag tror att många räknar. Men jag skulle tycka att det var rimligare att inkludera fraktkostnaden i varukost (framför allt med tanke på att ni har en fysisk handel som inte har dessa kostnader förknippat till varan)

    #160119
    Kocken
    Deltagare

    @Parvelito 60976 wrote:

    Jag tycker du tänker rätt. Frakter och fakturaavgifter har inget i marginalberäknandet att göra.

    Lite OT:
    Men de som “bjuder” på frakten och/eller fakturaavgiften kanske borde räkna med en schablon på varje produkt? Eftersom det annars kan slå väldigt fel vid prissättningen av enskilda varor?

    #160120
    martinkiland
    Deltagare

    @Rikard 60995 wrote:

    Nä eller ja, det är så jag tror att många räknar. Men jag skulle tycka att det var rimligare att inkludera fraktkostnaden i varukost (framför allt med tanke på att ni har en fysisk handel som inte har dessa kostnader förknippat till varan)

    Aha, då förstår jag hur det menar. Du har en poäng där!

    #160123
    Parvelito
    Deltagare

    @Kocken 60998 wrote:

    Lite OT:
    Men de som “bjuder” på frakten och/eller fakturaavgiften kanske borde räkna med en schablon på varje produkt? Eftersom det annars kan slå väldigt fel vid prissättningen av enskilda varor?

    Helt sant, där får man lägga till lite parametrar i Excelformlerna så att det blir rätt.

    #160183
    connywesth
    Deltagare

    Jag tycker precis som Rikard att man ska räkna in frakt och andra rörliga kostnader när man beräknar vilken marginal man haft.

    Men som Greger skriver så beror det ju på vad syftet med kalkylen är.

    är syftet att man vill veta TB och TG så tycker jag de ska räknas in eftersom d eär just rörliga kostnadre, annars blir marginalberäkningen skev.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.