Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Redovisa Blocket-annons utan kvitto?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99836
    Tomas
    Deltagare

    Har tidigare haft blocketbutik, då får man ett specat kvitto vid annonsköp.

    Det får man nog idag också om man annonserar som företag. Gott så. Men jag skapade ett “konto” på Blocket och det är bra för då får man översikt på sina annonser, och inte bara det, man får statistik på antal visningar. Rentav mycket bättre än man får då man betalar för en dyr Blocketbutik som företagare.

    Men när man har ett “konto” så får man inga specade kvitton på annonsköpen. De tycker väl att det inte är så viktigt för privatpersoner och vill kanske inte att företag ska använda “konto”.

    När jag betalar annonsköpen med företagets VISA får vi månadsvis alla köp listade på en faktura. Där ser man alla blocketannonsköp, dock bara beloppet.
    Andra köp i ex en affär där redovisas momsen. Bra så, men i de fallen har man ju redan ett riktigt kvitto som underlag.

    För att komma till nåt konkret, kan månadsfakturan från banken/Visa änd duga som underlag om man själv ritar dit momsen på den? Det är ju rätt uppenbart vad posterna handlar om och heller ingen tvekan om vilken momssats det borde vara.

    Vore det inte för att Blockets “konto” gav intressant statistik så skulle jag inte bry mig, men nu vill jag om möjligt nyttja den möjligheten. Vad säger ni eller rentav hur gör du som annonserar på blocket utan att ha en butik hos dem?

    #161960
    Dan
    Deltagare

    Jag har fått kvitto på mailen när jag annonserat, dock företagsannons:

    Specifikation:


    Spara den här specifikationen som underlag till bokföringen.

    Annonsrubrik: Skänkes: Lagerhyllor av trä IKEA Ivar

    Annons-ID: 24508999
    Publiceringsdatum: 2009-11-05 14:35

    B Locket AB
    Gamla Brogatan 26
    111 20 Stockholm
    Momsregistrerings nr: 556610342901
    F-skatt/Org. nr: 556610-3429

    Annons på blocket.se 72.00 kr
    Moms 25 procent 18.00 kr
    Totalt att betala 90.00 kr

    #161965
    Tomas
    Deltagare

    @Dan 62432 wrote:

    Jag har fått kvitto på mailen när jag annonserat, dock företagsannons:

    Precis. Men som jag gjorde får man visst inte göra för då får man inget specat kvitto. Troligen för att man inte som företag ska lockas att använda deras kontotjänst som rentav är bättre än en dyr butik hos dem. Statistiken på annonserna gör ju att man slipper annonsera i blindo.

    När jag reggade ett konto stod det så här:

    OBS! Använd inte en e-postadress du lägger in företagsannonser med.

    Dock tolkade jag inte det som att det inte var tillåtet utan jag trodde det var för att det inte skulle fungera med samma adress man kanske redan använde som företagare i sin blocketbutik. Och att samma adress inte kan finnas på två konton. Men jag antar att jag får ge upp.

    #162002
    connywesth
    Deltagare

    Blocket är skyldig aenligt lag att ge kvitto med momsspecifikation för ALLA affärer, så du har full rätt att kräva att Blocket ger dig kvitto/faktura på dina köp. Du måst ebara stå på dig och informera dem om att de måste följa lagen, det har ingen betydelse att du är privatperson som köper.

    Om de vägrar ge dig kvitto kan du anmäla dem till ekobrottsmyndigheten för att bedriva svarta affärer. Jag anmälde Tele2 för detta för de vägrade ge mig momskvitto på ett kontantkort till mobilen. Numera får man kvitto …. Så det brukar löna sig att bråka på stöddiga attityder, även om det är jobbigt rent känslomässigt att behöva göra det.

    #162020
    Tomas
    Deltagare

    Ja Conny det har du rätt i och jag tror nog jag kommer att få mina kvitton denna gång även om det nu gått några dagar sedan de via epost bad mig tala om vilka annonser det gällde så skulle de mejla över kvitton.

    Men det de kan göra är väl att kasta ut mig och andra som annonserar som företag under “konto” på deras sida. Så tyvärr tror jag att de går hem med segern i detta.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.