Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lägga ner enskild firma frågor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99851
    OskarK
    Deltagare

    Ska lägga ner min enskilda firma och en släkting ska ta över min verksamhet. Skulle behöva hjälp med info om hur jag löser detta på snabbast och smidigast sätt.

    Jag ska ju lägga ner min enskild firma och släktingen har ett nuvarande bolag där min verksamhet ska in. Han ska få ta över det till självkostnadspris och detta ända jag har i bolaget som är värt något är lager och eventuellt hyrwebbutiken.

    Hur löser jag detta och i vilken ordningen ska det göras?

    Väldigt tacksam för svar.

    #162053
    VATadviser
    Deltagare

    Jag tycker att du skall maila till bolagsverket och till skatteverket. Gör sedan exakt så som de säger. Spara deras svarsmail också.

    #162055
    martinkiland
    Deltagare

    Skriv ett avtal där det står vad som ingår i köpet och vad köpeskillingen är. Skicka sen en faktura enligt avtalet utställd på bolaget som ska ta över. Sen kan du lägga ner din firma. Så skulle jag gjort men det är ju som sagt inte dumt att kolla med Skatteverket och Bolagsverket.

    #162097
    OskarK
    Deltagare

    Har varit i kontakt med både bolagsverket och skatteverket. Det är inte mycket till hjälp man hänvisar mest till att ta kontakt med en revisior och läsa igenom deras hemsida. Så om någon kan hjälpa mig mer än så tar jag gärna emot tips och hjälp.

    #162099

    Du säljer dina tillgångar (lager, inventarier etc) i din enskilda firma till släktingens firma.
    Men håller med Skatteverket & Bolagsverket, ta kontakt med en revisor.
    Det är lätt det blir fel med avskrivningar osv och du förlorar massa pengar för du har gjort fel.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.