Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-04-04, 07:17
Charming Crochet
Nyfödd

Reg.datum: Jan 2010
Standard Utgivningsbevis för nyhetsbrev?

PRV skriver:
Nättidning

Om du planerar att publicera din skrift på webben bör du registrera en ansvarig utgivare för nätupplagan om den inte är identisk med pappersskriften. Radio- och TV-verket har hand om registreringar av ansvariga utgivare på webben, utgivningsbevis för databaser.
Deras ordval har fått mig att undra över vad som egentligen gäller för "nyhetsbrev". Om jag skickar nyhetsbrev via exempelvis Gmail så har jag dem ju inte sparade i en egen databas. De är inte heller publicerade på webben per se. Förutsatt att jag inte lägger ut gamla brev på hemsidan exempelvis.

Rubriken lyder Nättidning. Periodisk skrift nämns också. Vad är det som gäller egentligen?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-04-04, 12:48
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
RoligaPrylar.se
Administrator

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Med nättidning menar de nätupplaga av papperstidning i den där texten. Självklart kan du registrera dig för utgivningsbevis men det är helt meningslöst förutom att du inte lyder under personuppgiftslagen och att du personoligen är ansvarig för allt som står i nyhetsbrevet och på din sida (vilket du säkerligen är ändå men då kan du skylla på en anställd, webbyrå eller liknande gissar jag).

Så nej du behöver inget utgivningsbevis. Det är snarare kontraproduktivt för det du vill göra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är