Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms , inköp inom EU

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100002
    jp2
    Deltagare

    Stämmer denna tankegång?

    Jag köper in en reservdel från England för 500 kr. Av detta kan jag inte dra av någon moms. Kunden kommer med sin bil till mig. Jag lagar den och tar betalt 1000 kr inkl material varav 200 kr är moms. Tjänar 300 kr.

    Alternativt
    Kunden köper själv in reservdelen från England för 500 kr. Kunden kommer med bil och reservdel till mig. Jag lagar den för 500 kr, varav 100 kr är moms. Jag tjänar 400 kr.

    #163252
    GregerA
    Deltagare

    Ja, det verkar stämma om du inte kan åberopa VAT-nr och handla momsfritt från England.

    Är det så att reservedelen du köper in är begagnad så kan det kanske gå att tillämpa VMB (vinstmarginalbeskattning) på reservdelen.

    #163257
    Prix
    Deltagare

    @GregerA 63904 wrote:

    Ja, det verkar stämma om du inte kan åberopa VAT-nr och handla momsfritt från England.

    Är det så att reservedelen du köper in är begagnad så kan det kanske gå att tillämpa VMB (vinstmarginalbeskattning) på reservdelen.

    Borde inte alla momsregistrerade bolag kunna åberopa VAT-nr?

    #163300
    jp2
    Deltagare

    Tack, då behöver jag inte oroa mig iaf.

    #163345
    VATadviser
    Deltagare

    @jp2 63903 wrote:

    Stämmer denna tankegång?

    Jag köper in en reservdel från England för 500 kr. Av detta kan jag inte dra av någon moms. Kunden kommer med sin bil till mig. Jag lagar den och tar betalt 1000 kr inkl material varav 200 kr är moms. Tjänar 300 kr.

    Alternativt
    Kunden köper själv in reservdelen från England för 500 kr. Kunden kommer med bil och reservdel till mig. Jag lagar den för 500 kr, varav 100 kr är moms. Jag tjänar 400 kr.

    Hej du skall i ditt första alternativ lämna ditt momsnummer till den Engelska leverantören och därmed få en faktura utan moms. Denna faktura skall du själv räkna ut Svensk moms på och redovisa i din momsdeklaration. I samma deklaration gör du avdrag för samma moms. Det blir alltså 0. I övrig ser detta alternativ rätt ut.

    Alternativ 2 stämmer också. Fast kunden kan inte köpa reservdelen för 500 som duden som priva. Kunden är en privatperson och kan inte som sådan självbeskatta sig i Sverige (som du gjort i ovan exempel) utan måste betala moms på reservdelen. Om firman som säljer den i England inte är momsregistrerad i Sverige så blir det Engelsk moms.

    Så man trollar inte fram en vinst på 100 kr som det ser ut som i ditt exempel.

    #163346
    Kenan83
    Deltagare

    @VATadviser 64017 wrote:

    Hej du skall i ditt första alternativ lämna ditt momsnummer till den Engelska leverantören och därmed få en faktura utan moms. Denna faktura skall du själv räkna ut Svensk moms på och redovisa i din momsdeklaration. I samma deklaration gör du avdrag för samma moms. Det blir alltså 0. I övrig ser detta alternativ rätt ut.

    Alternativ 2 stämmer också. Fast kunden kan inte köpa reservdelen för 500 som duden som priva. Kunden är en privatperson och kan inte som sådan självbeskatta sig i Sverige (som du gjort i ovan exempel) utan måste betala moms på reservdelen. Om firman som säljer den i England inte är momsregistrerad i Sverige så blir det Engelsk moms.

    Så man trollar inte fram en vinst på 100 kr som det ser ut som i ditt exempel.

    Jag åker till UK nästa vecka och ska köpa en maskin för ca 130 000. Jag har planerat att köpa det på en nyregistrerad AB, jag ansökte om momsregistrering för två veckor snart, dock inget svar en. När jag ringde sa dom att det tar 3-6 veckor. Jag har organisationsnummer och vet vad min momsnummer kommer bli, men hur gör jag? Ska jag vänta tills jag får ok från skatteverket eller kan jag köpa maskinen direkt?

    Jag får ca 20 000 rabatt om jag köper den direkt, därav min fråga.

    #163357
    GregerA
    Deltagare

    Ditt VAT-nummer går ju inte att verifiera om det inte är registrerat, så antagligen går inte säljaren med på att sälja momsfritt mot ett “framtida” VAT-nummer.

    #163370
    VATadviser
    Deltagare

    Nej Precis som Greger säger så är man som säljare skyldig att kontrollera att det VAT nr som någon anger är korrekt. Det gör man i VIES registret.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.