Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Sommar försäljning?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100060
    bigfish
    Deltagare

    Nu när sommaren är här så undrar jag om ehandels försäljningen bruker minska under sommaren?

    med tanke på att människor hellre är utomhus under sommaren. Visserligen kan man ju självklart ta med sig laptoppen ut och beställa från internet på mobilen etc. men jag tror de flesta undvikar allt sånt under semestern.

    Vilka månader brukar ehandel fungera bättre och vilka månader brukar försäljningen gå lite sämre?

    #163615
    Lubic
    Deltagare

    Det beror helt på vad du säljer, men rent generellt så fungerar sommaren sämst och runt jul bäst.

    Så sämst: maj, juni, juli, med (oftast) några toppar inför resor om du säljer produkter folk vill ha med sig. t.ex. kameror, badprylar, etc.

    Bäst: November, December som oftast kan ha 5-10 gånger mer i försäljning än en “vanlig” månad.

    Men som sagt, det är inte någon regel och det beror helt på vad du säljer.

    #163630
    bigfish
    Deltagare

    OOh Super Tack för infon! :) väldigt intressant!

    wow jag är förvånad över att det är 5-10 ggr mer i November,december, vi har ju julafton som kommer där men 10gr mer är mycket!

    Fast helt klart! det är ju som du säger det beror väl helt på vad det är man säljer.

    Ps. måste bara inflika… COOOLT att du har en ehandel som säljer brädspel! jag saknar den tiden då man en mysig fredagskväll sitter vid ett bord med gänget och spelar lite hederliga klassiska brädspel! det är så man ska umgås :) he he

    #163642
    Effell
    Deltagare

    Hoppas det inte blir för lugnt i sommar, då vi vill dra igång vår webshop om någon månad… Men bra att veta att man kanske inte ska förvänta sig för mycket. Och jag blir redan stressad över den kommande juletiden…:eek:

    @bigfish 64342 wrote:

    Ps. måste bara inflika… COOOLT att du har en ehandel som säljer brädspel! jag saknar den tiden då man en mysig fredagskväll sitter vid ett bord med gänget och spelar lite hederliga klassiska brädspel! det är så man ska umgås :) he he

    OT (hoppas det är OK):
    Visst är det trevligt med lite brädspel – trist att man inte har tid över för sådant speciellt ofta (småbarnsförälder, nybliven företagare/ehandlare med mycket att lära och en shop att fixa igång – och snart heltidsstudent också och mycket gammal gymnasiematte/fysik att repetera in då det var ett tag sedan). Sen tar det sån tid att läsa alla intressanta inlägg på ehandel.se också :D

    Jag får sikta på att lära mina pojkar gilla strategispel, och sen vänta ett antal år tills de vuxit upp lite. Sen kanske man kan kombinera brädspel och trevlig familjetid ;) (Kanske lära dem sköta ehandeln också, så kan jag luta mig tillbaka…:cool: Nä, kanske inte riktigt)

    #163645
    Lubic
    Deltagare

    Som sagt 5-10 gånger mer är ingen regel utan hur det kan se ut i vissa branscher.

    Jo brädspel är trevligt. Tyvärr hinner inte vi heller med att spela så mycket längre, som vi gjorde i början för 9 år sen när vi startade vår första webbutik. Men vi försöker jobba på det :) Vi ska iofs iväg på ett spelkonvent i slutet av nästa vecka i Skellefteå, så då blir det nog en hel del spelande.

    #163657
    bigfish
    Deltagare

    jag sitter i samma sits även jag ska försöka få upp en ehandel innan sommaren.

    he he Då är vi tre som inte hinner spela brädspel för tillfället! men helt klart du borde lära dina söner att sköta ehandel så att du sitta i solen spela brädspel ;)

    Lubic: jag misstänker starkt att det är DreamHack du ska till! hade så skoj! :)

    #163661
    Prix
    Deltagare

    @bigfish 64374 wrote:

    jag sitter i samma sits även jag ska försöka få upp en ehandel innan sommaren.

    he he Då är vi tre som inte hinner spela brädspel för tillfället! men helt klart du borde lära dina söner att sköta ehandel så att du sitta i solen spela brädspel ;)

    Lubic: jag misstänker starkt att det är DreamHack du ska till! hade så skoj! :)

    Sommaren är bra för att bygga upp en butik. Se dock till att ha leverantörer och leveranser klara så du kan köra igång på stort i September. Det är nämligen ett rent hel*ete att få tag på folk under sommaren då alla har semester, så allt tar lång tid.

    #163689
    bigfish
    Deltagare

    OK! Tack för tipset :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.