Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Momsfri försäljning i Sverige?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99616
    Olmas
    Deltagare

    Jag är inne på verksamhet.se för att registrera enskild firma. Avsikten är att sälja en digital produkt. Jag har kommit till steget “Moms” och “Beräkning av beskattningsunderlag”.

    På omsättning har jag skrivit “10 000 kr” (som jag dragit till med som en uppskattad omsättning).

    På raden under ska man fylla i “Momsfri försäljning i Sverige” och där står det just nu “0” kr. Behöver jag fylla i något där?

    Jag har fått följande svar från Skatteverket:
    “Skriver man 0 här så blir man inte registrerad moms, förutsättningen för att bli registrerad till moms är att man säljer skattepliktiga varor eller tjänster.”

    Så då är frågan:
    Behöver jag bli registrerad för moms då jag säljer en digital produkt?

    Jag skulle gissa att jag behöver lägga till momsen i priset då jag säljer varan, men då verkar det konstigt att uppge något annat än “0” för momsfri försäljning då försäljningen troligtvis inte kommer att vara momsfri. D.v.s. varje försäljning jag gör kommer då att ha moms och någon momsfri försäljning kommer inte att ske.

    Hänger inte med på detta riktigt! Verkar lite motsägelsefullt svaret som jag fick från skatteverket. D.v.s. vill man bli registrerad för moms så borde det istället vara så att man uppger ett belopp för den försäljning som kommer att ske med moms.

    #163651

    Omsättning 10 000 kr
    Moms 2500 kr

    Anledningen till att den frågar är p.g.a det finns 3 olika momsklasser.
    25%, 12% och 6%

    #163652
    Anton A
    Deltagare

    Kommer du inte dra in mer än 30 000 på ett kalenderår kan du bedriva det hela som hobbyverksamhet och på så vis undvika moms.

    http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024378/1254923723415/34408.pdf

    #163653
    Effell
    Deltagare

    @Olmas 64364 wrote:

    Jag är inne på verksamhet.se för att registrera enskild firma. Avsikten är att sälja en digital produkt. Jag har kommit till steget “Moms” och “Beräkning av beskattningsunderlag”.

    På omsättning har jag skrivit “10 000 kr” (som jag dragit till med som en uppskattad omsättning).

    På raden under ska man fylla i “Momsfri försäljning i Sverige” och där står det just nu “0” kr. Behöver jag fylla i något där?

    Jag har fått följande svar från Skatteverket:
    “Skriver man 0 här så blir man inte registrerad moms, förutsättningen för att bli registrerad till moms är att man säljer skattepliktiga varor eller tjänster.”

    Så då är frågan:
    Behöver jag bli registrerad för moms då jag säljer en digital produkt?

    Jag skulle gissa att jag behöver lägga till momsen i priset då jag säljer varan, men då verkar det konstigt att uppge något annat än “0” för momsfri försäljning då försäljningen troligtvis inte kommer att vara momsfri. D.v.s. varje försäljning jag gör kommer då att ha moms och någon momsfri försäljning kommer inte att ske.

    Hänger inte med på detta riktigt! Verkar lite motsägelsefullt svaret som jag fick från skatteverket. D.v.s. vill man bli registrerad för moms så borde det istället vara så att man uppger ett belopp för den försäljning som kommer att ske med moms.

    :) Det kan nog stämma att det blir lite motsägelsefullt. När jag reggade vårt AB, så kunde inte personen i telefonen jag pratade med komma in och se eller testa e-tjänsten. Gissningsvis är e-tjänsten uppbyggd av IT-folk efter en spec som felar lite, och då ingen kunnig i själva det som ska göras i e-tjänsten verkar ha hårdgranskat formuleringa mm så blir det lätt lite fel som får leva kvar. Just nu kommer jag inte ihåg vad det var som blev konstigt för oss, men det var något som var motsägelsefullt inom e-tjänsten (stod olika uppgifter på olika sidor…)
    (Jag gjorde så att jag skrev i övriga upplysningar i sista steget att jag tyckte det var konstigt, men de läste ju inte övriga upplysningar förrän alla andra steg hade blivit godkänt av olika personer, en person per steg i processen)

    Efter min erfarenhet skulle jag inte bli förvånad om det antingen ska stå momspliktig försäljning i sverige på andra raden (mest logiskt), eller att det är tänkt att om man har omsättning 10 000 kr och allt är momsfritt så fyller man i 10 000 kr på andra raden också, annars blir man momsregistrerad på diffen (dvs personen du pratade med gav ett lite missvisande svar isf). Deras e-tjänster är alltså inte alltid 100% logiska eller felfria.

    Min gissning är nog att det är tänkt att stå momspliktig försäljning i sverige, och då borde det väl stå 10 000 kr där också? dvs att hela omsättningen kommer från momspliktig försäljning i sverige och ingen del kommer från utlandet el dyl? (så länge det står mer än 0 och kanske mindre än omsättningen på 10 000 så blir du nog momsregistrerad i alla fall, och då får du väl rätta senare ändå när du ser vart det bär hän med omsättning mm

    Nå, kämpa igenom och ring deras telefonsupport så fort det blir konstigt :-). Ring och fråga 2-3 gånger och se om du får samma svar?

    Lycka till!

    #163655
    Olmas
    Deltagare

    Tack för era svar!

    Jag hittade också ett gammalt svar från Skatteverket där jag ställde ungefär samma frågor kring hur man fyller i dessa fält. Detta svar hade jag missat tidigare och där svarar dom:

    “Jag tycker inte att du ska skriva 0, utan håll dig till ditt första förslag. Skriver du 0 talar du om att du inte kommer att ha någon momspliktig omsättning, vilket kan leda till att du nekas momsregistrering.

    Det finns vissa varor och tjänster som är befriade från moms, exempelvis sjukvård. Säljer du inga momsfria varor/tjänster ska du skriva 0 i denna ruta.”

    Alltså då inser jag nog att jag missuppfattat svaret som jag senast fick:
    “Skriver man 0 här så blir man inte registrerad moms, förutsättningen för att bli registrerad till moms är att man säljer skattepliktiga varor eller tjänster.”

    D.v.s. då förstår jag att dom med “0” syftar på första raden (Omsättning). Trodde att dom menade andra raden (Momsfri försäljning i Sverige).

    Så med uppbackning av det första svaret jag fått förut (som jag tidigare missat) så förstår jag precis hur dom menar. D.v.s. i mitt fall (då jag inte kommer att sälja momsfria varor/tjänster) så blir det så här jag fyller i:

    Omsättning: 10 000 kr
    Momsfri försäljning i Sverige: 0 kr.

    Allt blev glasklart då jag hittade igen tidigare mejl från Skatteverket som var lite bättre förklarat.

    #163656
    Olmas
    Deltagare

    @skinza.se 64368 wrote:

    Kommer du inte dra in mer än 30 000 på ett kalenderår kan du bedriva det hela som hobbyverksamhet och på så vis undvika moms.

    http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024378/1254923723415/34408.pdf

    Produkten som jag ska utveckla behöver tillgång till en tjänst där dom kräver att man har någon form av företag. Därför behöver jag åtminstone registrera mig för enskild firma. I annat fall hade jag gärna kört det som hobbyverksamhet.

    #163668

    På något konstigt sätt missade jag att det handlade om Momsfri Försäljning
    :)

    #163670
    GregerA
    Deltagare

    De frågar hur mycket du beräknar att omsätta, och här har du svarat 10000:-. Sedan vill de veta om någon del av detta inte är momspliktigt. Eftersom du bara skall sälja momsbelagda varor och tjänster så skall det stå 0 i den rutan.

    Svarar du 10000 så kommer de att tolka det som om all din verksamhet är momsfri.

    Både fysiska och digitala varor är momspliktiga.

    Varor och tjänster som är momsfria är till exempel sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster.

    Tyvärr vet ofta inte handläggarna man pratar med hur det egentligen ser ut på skärmen, så det kan lätt bli lite goddag yxskaft när man behöver hjälp. 😮

    #146028
    Stefan9
    Deltagare

    @skinza.se 64368 wrote:

    Kommer du inte dra in mer än 30 000 på ett kalenderår kan du bedriva det hela som hobbyverksamhet och på så vis undvika moms.

    http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024378/1254923723415/34408.pdf

    Man kan väl inte räkna det som hobby om man köper och säljer varor?

    Hobbyverksamhet är endast ifall du själv gör något exempel:
    Träskulpturer i ditt garage
    Fransförlängning
    Klippa gräset åt grannarna
    osv.

    Man kan då inte köpa från en leverantör och sälja.

    Stämmer det? (Det är vad jag fått för information, vill gärna få det bekräftat)

    #163673
    Anton A
    Deltagare

    @Stefan9 64389 wrote:

    Man kan väl inte räkna det som hobby om man köper och säljer varor?

    Hobbyverksamhet är endast ifall du själv gör något exempel:
    Träskulpturer i ditt garage
    Fransförlängning
    Klippa gräset åt grannarna
    osv.

    Man kan då inte köpa från en leverantör och sälja.

    Stämmer det? (Det är vad jag fått för information, vill gärna få det bekräftat)

    Eftersom han/hon skulle sälja en digital produkt antog jag att det var något denne skapat själv.

    “Att sälja något via Internet

    Vid handel på Internet brukar man skilja på offline-handel och online-handel. Vid offline-handel är det fråga om vanliga varor som säljs på Internet men skickas på traditionellt sätt med posten eller liknande.

    Vid online-handel sker inte bara beställningen på Internet utan även själva varan skickas, det vill säga laddas ner via Internet. Detta handlar ofta om musik, filmer, dataprogram och böcker. Hit hör även försäljning av exempelvis ringsignaler och spel till mobiltelefoner.

    Skattemässigt behandlas försäljning av sådana digitala varor som försäljning av tjänster. Detta har betydelse när du ska redovisa moms.

    Redovisa inkomst

    Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418. “

    Tolkar det där som att man får köpa in och sälja vidare varor så länge man inte överstiger 30 000kr per år.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.