Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Nybörjar frågor ang bokföring.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100158
    Br00der
    Deltagare

    Hej alla ehandlare!

    Har tankar att starta upp en ehandel och frågor dyker hela tiden upp. Nu är det angående bokföring.

    Jag tänker använda mig av textalk plattform och undrar hur avancerad bokföringen behöver vara. I början kommer jag såklart ha väldigt liten omsättning. Många använder sig av program såsom fortnox och visma. Är det värt?

    Kan man göra all bokföring själv i textalk panelen? Hur detaljerat måste det vara?

    Hur ser en bokföring ungefär ut? Och vad menas med förenklad bokföring.

    Tacksam för alla svarjag kan få!

    #164420
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Bokföringen kan vara i princip hur enkel som helst, du klarar dig egentligen med ett kollegieblock och en penna. Men ett system brukar underlätta speciellt om du inte har så mycket koll på bokföring.
    Om du ska starta eget och inte har någon koll alls, så skulle nog jag gå en kurs. Att driva företag utan att ha ordentlig koll på ingående och utgående moms är ett bra sätt att sätta sig själv i ekonomiskt trångmål.

    #164428
    Fruktsam
    Deltagare

    Håller med att det är att föredra att köra med ett bokföringsprogram. Du måste ju inte ha en molntjänst med en månadsavgift. Det finns allt ifrån gratis till billiga bokföringsprogram som du kan starta med. Se bara till att det går att exportera SIE-filer om/när du vill byta program i framtiden.

    Men man gör sig nog en björntjänst om man väljer bokföringslösningen enbart sett till priset. Jag skulle satsat på ett ordentligt program från början. Det lönar sig.

    #164430
    MisterBister
    Deltagare

    Jag vill bara upprepa vad Hans sa. Gå en bokföringskurs, det hjälper dig att förstå ditt företag så mycket bättre.

    #164433
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag upprepar samma sak!

    @MisterBister 65229 wrote:

    Jag vill bara upprepa vad Hans sa. Gå en bokföringskurs, det hjälper dig att förstå ditt företag så mycket bättre.

    #164435
    Pysselgumman
    Deltagare

    Det finns ju en hel del resurser på nätet också om man behöver lite basic-kunskaper i bokföring, här till exemplel. Och som Fruktsam säger så finns det schyssta program som inte behöver kosta skjortan, jag kör med BL-administration och tycker det fungerar bra.

    #164438
    FredrikGust
    Deltagare

    Håller med tidigare talare i tråden. Bokföring är mycket lättare om man vet vad ska göra och varför. Programmen är bara det där man skriver in sådant man redan vet hur det ska registreras.

    För näthandlare som dessutom får flera order på en insättning på banken och hanterar avgifter för factoring, tull, inköp och försäljning inom och utom eu m.m. kan det vara klokt att välja ett system som inte förenklat bort allt det svåra.

    Välj med omsorg om du värdesätter din egen tid. Leta en försvunnen siffra i ett billigt system utan support är inte så praktiskt. Man får ändå spendera rätt många timmar med bokföring och ju färre desto bättre.

    En sak jag inte skulle klara mig utan idag är att kunna ta ut en betalfil att ladda upp till banken i stället för att registrera fakturor i flera system.

    #164456
    Athilion
    Deltagare

    Nu vet jag inte vilken företagsform du kör, men jag startade precis min butik och bokför med Visma Enskild Firma, där bokföringen blir mycket förenklad och man håller inte på med Debet o kredit själv utan knappar bara in vad det handlar om och så sköter programmet resten.
    Har dock bokfört “på riktigt” tidigare åt en förening men kände att det var smidigt att köra såhär i början tills man kommer igång riktigt. Enskild firma går ju sedan att uppgradera och integrera med platformar allt eftersom man växer :)

    #164459
    Goran
    Deltagare

    Skatteverket har många informationsträffar som är nyttiga

    #164465
    Fruktsam
    Deltagare

    Vill även tipsa om sidan Bokföringstips, bokföring, tips för bokföring som är helt fantastisk. Den tar upp en mängd vanliga och mindre vanliga affärshändelser, beskriver dem lättfattat och visar hur du bokför dem i olika bolagsformer.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.