Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ni som är erfarna – tror ni detta är hållbart?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100211
    fellu
    Deltagare

    Jag funderar över att starta upp en webbutik där jag säljer mode. I början kommer jag behöva hålla mig till det grunda och smala så att säga, och jag undrar om ni som har erfarenhet vet ifall detta kan vara hållbart eller ifall jag knappt kommer kunna gå runt på detta i slutändan.

    Om vi kollar på ett plagg så är inköpspriset 128kr (med mina små volymer har jag svårt att få billigare). Plagget kan tänkas kunna säljas för 379kr. 75,8kr i moms ryker sedan från detta. Priset utan moms blir alltså 303,2kr. För varje sålt plagg har jag tänkt köpa in två nya, med vissa undantag. 303 – 128 – 128 = 47. Det blir alltså 47kr över.

    Frågan är nu, är detta alldeles för lite? Jag tänker mig att många kostnader jag ej räknat med kan komma att dyka upp och att dessa 47kr jag tjänat in snabbt kan bli till 0kr.

    Har ni några tankar kring mitt upplägg? Kommer detta kunna bli lönsamt i längden eller måste jag på en gång försöka sänka inköpspriserna, alternativt göra något för att höja värdet så att priset till kunden kan höjas? Hur mycket borde dessa 47kr eventuellt behöva öka?

    Jag hoppa någon har lite tankar kring detta att dela med sig utav.

    #164860
    danielandersson
    Deltagare

    Det är ju lite svårt att räkna på det sättet, utan TB är ju för inkomst – inköp.

    47 kr för att täcka ditt arbete, hyra, bokföring osv borde helt klart fungera.

    Ja, om du inte kör fri frakt och fria returer, då kan det nog sticka iväg en bra bit.

    #164861
    Parvelito
    Deltagare

    Det är rätt normala klädmarginaler det där. Ditt problem verkar väl vara att du inte har några pengar att stoppa in från början. Om du då skall försöka bygga upp lager samt ta ut en lön så blir det väldigt jobbigt. 47kr räcker knappast till någon särskilt omfattande marknadsföring vid sidan av emballage, betalningskostnader och administration. En och annan reklamation lär du säkert få, liksom returer från människor som vill ånga sig.

    Däremot räcker 175kr, som är det du tjänar på varje sålt plagg, troligen mer än väl till dessa kostnader.

    #164873
    Henke
    Deltagare

    Det handlar nog mycket om att du ska hitta din nisch så att du slipper konkurera med mer än nödvändigt med HM, Ellos och de andra drakarna. Tänk på att en hel del varor inte blir sålda. Måste reas ut och kanske ändå inte blir sålt.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.