Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Nordea-faktura som bokföringsunderlag?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100167
    JockeA
    Deltagare

    Jag har ett Visa Business Gold-kort via ett företagspaket på Nordea. Jag betalar olika saker med kortet (på kredit) och vid månadens slut får jag en faktura med alla köp (från olika leverantörer) listade.

    Min fråga är om jag kan använda denna faktura som bokföringsunderlag (alltså som verifikation för alla köp)?

    Säg att jag får två fakturor från olika leverantörer: en för webbhotell och en för domännamn. Kan jag slänga dessa fakturor (efter att ha betalat så klart :)) för att istället använda fakturan från Nordea som verifikation?

    #164869
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, så kan du inte göra. Du måste ha fakturorna som anger vad det gäller, vem du gjort affärer med och där momsen är specificerad.

    #164870
    GregerA
    Deltagare

    Det vanliga är att man sparar de kvitton man har på kortköpen och sätter dem som bilaga till kortfakturan från banken, och på så sätt kan man bokföra hela månadens inköp som en verifikation.

    En av anledningarna till att du inte bara kan använda kortfakturan är att det inte är till banken du betalt moms. Utan ett korrekt underlag kan du inte yrka avdrag för den momsen.

    #164481
    Fruktsam
    Deltagare

    Ja precis. Ett alternativ är att göra som Greger säger. Men kvittona måste som sagt finnas där.

    Själv bokför jag varje köp för sig än så länge. Tycker det blir mest ordning och reda på det viset, även om det är lite mer jobb.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.