Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföringsprogram?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95554
    JessicaH
    Deltagare

    Vad behöver jag för bokföringsprogram? Skall öppna en webbshop snart och ska sköta bokföringen själv. Vilken bokslutsmetod är “bäst”? För- nackdelar?

    Finns det något enkelt bokföringsprogram som är gratis?

    #118921
    Majsan
    Deltagare

    @JessicaH 15259 wrote:

    Vad behöver jag för bokföringsprogram? Skall öppna en webbshop snart och ska sköta bokföringen själv. Vilken bokslutsmetod är “bäst”? För- nackdelar?

    Finns det något enkelt bokföringsprogram som är gratis?

    Mycket beroende på omsättning, enskild, KB eller AB. Men framför allt är det ju omsättningen som styr en hel del. Av egen erfarenhet kan jag väl säga att faktureringsmetoden är den enklaste av de alla.

    Faktureringsmetoden
    När man bokför enligt faktureringsmetoden bokförs fakturan mot leverantörsskulder eller kundfordringar när fakturan har kommit in respektive skickats ut och därefter bokförs betalningen av fakturan. Momsredovisning
    enligt faktureringsmetoden innebär att man redovisar utgående moms på försäljning och får rätt till avdrag för ingående moms den dag fakturan
    skickas ut respektive tas emot, förutsatt att tjänsten eller varan har levererats.

    Bokslutsmetoden (kontantmetoden)
    När man bokför sina fakturor enligt kontantmetoden väntar man med att bokföra en faktura till den dag den betalas. Kontantmetoden får användas av företag som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor och som inte är skyldigt att upprätta en årsredovisning. Den som bokför sina fakturor enligt kontantmetoden får använda bokslutsmetoden i sin momsredovisning.
    Det innebär att man redovisar moms på försäljning och får rätt till avdrag för ingående moms den dag fakturan betalas. Vid räkenskapsårets slut, i samband med bokslutet, ska även moms på obetalda fakturor redovisas.

    Gällande bokföringsprogram så är jag inte så insatt i detta. Vi kör stora SPCS 2000 Nät.

    SPCS Enskild firma och SPCS Eget AB kan vara ett alternativ. Men som sagt va beroende på omsättning och typ av verksamhet

    #118922
    obbe
    Deltagare

    Det finns avancerade kopplade till butiklösning sen finns det enkla.
    Jag valde BLA start tyckte det var smidigt att kunna få råd och tips av deras support om bokföringsfrågor.
    Valde faktureringsmetoden.

    Frågan är också hur duktig du är? Jag är nybörjare därför valde jag Björn Lunden.
    Hittade flera webbaserade lösningar där du fick inköp, faktura och bokföring i ett men ej lika bra support.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.